Tuesday, January 24, 2012

Prhka štrudla sa višnjama



Prhko testo i fil od prokuvanih višanja... Raj!



Tamara, domaćica igre ajme, koliko nas je! za januar 2012, zadala nam je višnje kao temu. Bravo Tamara, malo neočekivano i svakako izazovno! Pristaje mi ovakav izbor teme uz Tamaru.

A i uz višnje, koje su mi najomiljenije voće. Obožavam ih zbog savršeno izbalansiranog kontrasta ukusa, zbog svog specifičnog karaktera i zbog načina na koji su odabrale da se razlikuju od ostalih rođaka.

Višnje su svoje.

Kisele, snažno kisele.

Baš njih briga za sladunjavu i bledunjavu sestru trešnju, ili femkavu lepoticu malinu.

Rešene da osvoje čula na teži način, skupljaju vam usta pružajući pritom uzbudjenje koje je teško ne poželeti da potraje još malo.

Krvavo su crvene.

Poput najsmelije ljubavi, one koja ne haje za predrasude i tabue. Sok koji pršti dok im čupate koštano srce podsećaće vas danima na taj zločin, ma koliko ribali ruke i nokte kojekakvom hemijom. Uvrediće se ako ih čistite sa rukavicama ili mašinom.

One su neposredne, spremne da vam daju sve od sebe, bezrezervno, i tako ih i uzmite. Golim rukama, potpuno, ili nikako.

Ako ih ne volite, neće vas moliti, ni mrzeti. Višnje nisu takve. One koji od voća najviše vole jagode, višnje neće ni pogledati. Uvek će radije sačekati nekog hrabrijeg...


Ova štrudla nije klasična štrudla.

Kad kažem "klasična", mislim na štrudlu sa makom ili orasima, jer to je ono što je u Srbiji odomaćeno pod imenom štrudla. I jedno i drugo su rolati od dizanog testa sa filom od maka ili oraha

Ovo testo je prhko, mada opet nije ni klasično prhko, jer ima i malo kvasca. Ne raste puno tokom pečenja, ima divnu koricu, lepo se seče (tankim nožem), ne mrvi se mnogo, odlično je za stajanje, danima se ne menja.

Recept za testo je iz jedne prastare sveske neke moje dalje rođake, iz koje je bilo teško izvući ijedan recept u kompletu, jer su svi pisani rukom, pre više od 100 godina, običnom olovkom koja je jako izbledela, ne uvek čitljivim ali rukopisom za koji se vidi da je pisala školovana ruka, mešavinom nekih dijalekata koji mi nisu bliski... Recept za bajgle sa makom sam uspela da rastumačim, i prepisala sam, a svesku vratila. Ima tome bar godinu dana, i evo, tek sam sad stigla da ga isprobam.

Iako mi se ovo testo jako dopada, ja bih za štrudlu sa makom volela malo drugačije testo, manje prhko, ali o tome drugom prilikom. Ovo i ovakvo testo se savršeno uklopilo uz fil od višanja, a komotno može da posluži kao testo za lenju pitu, skroz je tog tipa.

A fil?

Htela sam jak fil, koncentrovan i snažan, sa puno višanja, nikako voden i nikako zgušnjavan grizom ili prezlama, pa sam kilogram višanja skuvala sa pola kilograma šećera kao džem.

Ja to zovem džem, jer ga tako pravim, mada su višnje u tom džemu cele, ne melju se. Sad sam taj džem skuvala ređe, jer cilj je bio da na ovaj načih višnje zasladim i oslobodim vode, ali i da dobijem sirup koji će poslužiti kao preliv za druge deserte, palačinke, sladoled... Najveći deo šećera ostane u sirupu, ne dajte se uplašiti od tih 500 g šećera koliko stoji u receptu. U štrudlu ne ide sirup, nego samo oceđene višnje, sa onoliko šećera koliko su same pokupile tokom kuvanja.

Ne znam šta bih vam više rekla.

Često sam sklona da pravim serije eksperimenata sa istim poznatim receptom da bih došla do konačnog od koga više neću odstupati, a nekad se desi da tek osmišljen recept uspe iz prve i nonšalantno ušeta u zbirku konačnih.

Liči mi to na višnje.

One su svoje, uvek drugačije...


Prhka štrudla sa višnjama
recept za štampu

Sastojci:
za testo
400 g brašna
1/2 kašičice soli
150 g masti
2 žumanca
3 kašike šećera
2 kesice vanilin šećera
10 g kvasca
1/2 kašičice šećera
100 ml toplog mleka

za fil
1 kg svežih višanja marela, ili 3x300 g smrznutih
500 g šećera
1 belance

Postupak:

1. Pomešati višnje sa šećerom i ostaviti da odstoje par sati ili preko noći da puste sok. Zatim skuvati kao za redji džem - staviti na jaču vatru pa kad provri kuvati još pola sata na tišoj vatri uz povemeno mešanje. Prebaciti u cediljku i pustiti da sirup dobro otkaplje. Dobiće se jedna šolja sirupa, koja dalje u receptu nije potrebna, ali će odlično poslužiti za razne druge dezerte kao preliv. Sirup procediti i čuvati u staklenoj tegli.


2. Dok se višnje cede i hlade, pripremiti testo. Mast umutiti penasto sa žumancima i šećerom. Kvasac rastopiti u mleku sa pola kašičice šećera. U vanglu sipati brašno, dodati pola kašičice soli, promešati, zatim dodati mast i razmućen kvasac, pa sve zajedno dobro umestiti. Umešeno testo pokriti i ostaviti pola sata da odmori. Neće mnogo narasti, što je ok.


3. Testo premesiti, pa na radnoj površini blago posutoj brašnom rastanjiti u koru dimenzija 30x40 cm. Oceđene i na sobnu temperaturu ohlađene skuvane višnje pomešati sa jednim belancetom pa nafilovati koru po dužoj strani, ostavljajući jednu traku od 6-7 cm uz ivicu bez fila.

Višnje lepo utapkati rukama (lepe se za kašiku) da se dobije što ravniji sloj. Umotati rolnu po dužoj strani, počevši od ivice koja je filovana, a idući prema ivici koja nije.

Malo skupiti i zalepiti krajeve rolne da bi fil što manje curio tokom pečenja.


4. Štrudlu prebaciti na pleh obložen pek-papirom i pokriti je plastičnom folijom. Uključiti rernu na 175°C i pleh sa štrudlom ostaviti preko šporeta još 30-40 minuta. Peći oko 45 minuta. Ostaviti da se potpuno ohladi, posuti prah šećerom i tankim nožem seći na kriške. Servirati uz malo sirupa dobijenog od kuvanja, po želji. Čuvati zaštićeno od vazduha.



p.s.
Special thanks to Ana, od koje sam dobila divnu belu dasku koju vidite na slikama, a sve nakon što sam neoprezno odreagovala sa "Hoću i jaaaaaaaa!!!" kad sam videla njenu :)


SOUR CHERRIES STRUDEL

Ingredients:

for the dough
400 g all purpose flour
1/2 tsp salt
150 g pork fat
2 egg yolks
3 tbsp sugar
2 sachet of vanilla sugar
10 g fresh bakers yeast
1/2 tsp sugar
100 ml warm milk

for the filling
1 kg sour cherries
500 g sugar
1 egg white

Directions:
1. Combine sour cherries with sugar, stir and set aside for few hours to let the juice released. Then cook the mixture - let it boil, lower the heat and let simmer for around half an hour, stirring occasionally. Use a colander to drain the cherries and reserve the syrup. You should get 1 cup of syrup, which is not needed for the recipe, except a splash for serving. Store the rest in the fridge, in a glass jar, for topping other desserts.

2. Mix the pork fat with sugar. Dissolve the yeast and 1/2 tsp of sugar in 100 ml. Make the dough from 400 g flour, 1/2 tsp of salt, fat-sugar mixture and milk-yeast mix. Knead it well, cover with cling film and set aside for half an hour. It won't raise much, which is OK.

3. Toss some flour over the working surface, roll the dough into 30x40 cm rectangle. Add an egg white to cooked and drained sour cherries, spread the filling over long side, leaving a 6-7 cm wide strip without it. If the filling sticks to the spoon while spreading, use your hands to make the filling surface as nice and even as possible. Roll the dough over long side, starting from filled edge, as non filled area would make a seal at the end. Stick the sides to minimize potential leaking.

4. Transfer the roll to paper lined baking tray and cover with cling film, place it on the stove top while heating the oven to 175°C. Bake for around 45 minutes. Let cool completely, sprinkle some icing sugar over, cut using a thin knife and serve with a splash of syrup made in step 1. Save on room temperature, covered.

komentara: 42

  1. Moje omiljeno voce,strudla izgleda fenomenalno!!!

    ReplyDelete
  2. Ne volim višnje, ali ova pita izgleda presavršeno!! Nisam imala sreće sa prhkom štrudlom (radila sam po receptu s Coolinarke), a sada ću isprobati ovo tvoje tijesto. Super su i fotke i način na koji se obraćaš višnjama.

    ReplyDelete
  3. Njami, štrudla izgleda jako primamljivo! :) I slike su jako super!

    ReplyDelete
  4. To testo se "u nas" zove presburško, pravila sam od njega kiflice, a i pre neki dan žerbo kocke. Međutim, najbolja upotreba tog testa je u štrudli s makom. Za razliku od štrudle od čisto kvasnog testa, ova je manje suva i duže ostaje sveža. Ova s višnjama mora da je fenomenalna.

    ReplyDelete
  5. E Majo, malo je reći da sam oduševljena :)
    Višnje sam odabrala kao temu jer ih obožavam, jagode se mogu pred njima sakriti, slično bih rekla i za trešnje. Hvala ti na sudjelovanju i na trudu te ovako divnoj ulaznici. Radim slične štrudlice, ali u tijesto ne ide kvasac, a nikada mi nije palo na pamet napuniti ih na ovaj način! Ovo moram isprobati, mislim da sam upravo pronašla svoju savršenu štrudlu: ne od vučeih kora niti od dizanog tijesta, već prhka, s filom od višanja. Divota!

    ReplyDelete
  6. Sanda, What's for dessert, Tincha, hvala :)

    Maxivido, nije mi poznat termin presburško testo, ja sam ovo testo našla upravo u receptu za štrudlu sa makom. E sad, ja mislim da ono što bih ja volela od testa za mak štrudlu je ovo, samo malo više pomereno ka kiselom a manje ka prhkom :) Al' sam ga objasnila :) Recimo stavila bih 20 g kvasca umesto 10, a mast skinula sa 150 na 100, i mleko digla za 30% ili tako nešto... Nisam još krenula u misiju pravljenja štrudle, doćiće i to na red. Videla sam žerbo, nisam čitala recept (do malopre) i jako liči na ovo testo, jedino ima više tečnosti i žumanaca. I super izgleda :)

    Tamara, hvala tebi na temi i inspiraciji ;)

    ReplyDelete
  7. Zdravo Majo. Čestitke na još jednom prekrasnom postu. Očaravaju me tvoje slike, ove za "step-by-step" proces koje su na bijeloj podlozi. Kako to uspjevaš?
    Puno pozdrava,
    Ana

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hvala, Ana. Slike na belom - teško je ovako u jednom komentaru objasniti. Pretvorim spavaću sobu u "studio" (jedna bela tabla 60x60 cm mi je podloga, sa strane su svetla), aparat smestim na stativ, i onda samo donosim to nešto što radim i okidam, po fazama. Kasnije doradim fotke, jer nikad belo nije baš belo. Oduzme vremena dosta, mada i prostor nije ništa manji problem, naročito u dvosobnom stanu sa dvoje male (muške) dece koja baš vole da jurcaju :) Što je i glavni razlog što ne mogu da slikam pripremu svakog recepta na ovaj način.

      Delete
  8. Eh, Majo, ne znam da li pre da citam recept ili da uzivam u fotkama, svidjaju mi se te tvoje slike pripreme, tako jasne i ciste, a tek finale... mislim da je poklon posluzio na najlepsi nacin kao savrsena podloga za ovaj desert!:))

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hvala Mignonne, daska je super, sve je kao čuvam, za nešto posebno, da ne bih počela da je arčim svakodnevno :)

      Delete
  9. Štrudlica je super, posebno se divim tutorijalu.

    ReplyDelete
  10. Uvek se posvetim tvojim postovima u potpunosti i čitam od reči do reči - vrlo zanimljivo štivo puno duha. Svaki put iznova otkrivam neki novi tvoj talenat. Ovog puta za pisanje eseja - tebe ću da zovem kada moj tinejdžer dobije neku temu iz srpskog pred kojom se zblanem (i najčešće ne umem ni da ponovim naziv). Štrudlice su ti diiiivne, mogu da zamislim ukus. I ja sam juče (prvi put) pravila prhke štrudle, po Tamarinom receptu, sa orasima i zaista sam oduševljena. Sledeći put ću da probam i sa višnjama - čista dekadencija!

    ReplyDelete
    Replies
    1. :))) Slaba vajda od mene na zadate teme, al' javi, da probamo :)
      Inače, mi smo "š" uvežbali tako da sve pršti i tamo gde treba i tamo gde apšolutno ne treba da poštoji... :) A šlično nam se žbiva i sa šlovom "ž" :)))

      Delete
    2. Sećaš li se crtaća Tigar Žlatko? Odmah mi je pao na pamet posle tvog komentara :-D

      Delete
  11. Jao ovo sjajno izgleda, skoro pa da zamiriše! Meni kao novajliji među blogerima stvarno dajete domaći zadatak i hvala vam na tome. Uživam u ovakvim postovima :)

    ReplyDelete
  12. Meni je ova štrudlica super i već sam si zamislila kako ću je napraviti mojom dečkima ali, naravno sa orasima i marmeladom. Tako mi je lakše, manje osla!

    ReplyDelete
  13. Svaka ti čast Majo za studio u spavačoj sobi i ovakve prekrasne čiste fotografije. Da li onda slike "čistiš" u Photoshopu?
    Pozdrav,
    Ana

    ReplyDelete
    Replies
    1. Da, te na belom naročito. One su uvek nekako sivkaste, pa im treba dorada.

      Delete
  14. Super izgleda.Ja sam ljubitelj višanja samo u kolaćima.Fotke standardno prekrasne.

    ReplyDelete
  15. Ja spadam u one koji vole višnje, i ova štrudla me je totalno osvojila! Obožavam tvoje step-by-step tutorijale, svaka čast na trudu! Mogu samo da zamislim kako -uz dječicu- fotografiranje mora biti stresno. Ali isplati se, jer rezultat je fantastičan!!!
    Pozdrav,
    Tanja

    ReplyDelete
  16. Divno izgleda! A ja obožavam višnje!!!Tako da mi ništa drugo ne preostaje nego da za vikend isprobam recept!!! :) Mina

    ReplyDelete
  17. volim višnje i sviđa mi se ova tvoja, prhka štrudla s kvascem!
    i da, daska je krasna!!

    ReplyDelete
  18. Kao što sam i rekla, štrudlica je gotova. Prekrasna je, hrskava,pravo ukusna. Punila sam je domaćim pekmezom od šipka (šipurka) i mljevenim orasima s dodatkom limunove korice...Bojim se da neće dočekati sutra za slikanje. Već je mrakuša, slike bi bile grozne. Naravno, mi ne možemo čekati da se ohladi. Baš smo prave džombe:). Hvala za krasan recept!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hvala tebi, Snježo! Inače kad si rekla džem i orasi, ja mislila da ćeš džem od kajsija da staviš, i orahe, pa ćeš dobiti Maxividin žarbo u rolatu :) Pozdrav!

      Delete
  19. Prhke štrudle su mi apsolutni hit i sigurno sam da je sa višnjama pun pogodak.
    Drago mi je da je "daščica" konacno poslužila svrsi :)

    ReplyDelete
  20. Volim prhke strudle sa raznim filovima. Nisam nikad probala sa visnjama, ali njih je cesto moja baka stavljala u klasicnu strudlu od dizanog testa... Jako mi se dopada ova tvoja. Fil je odlican!
    I lepo si opisala visnje, ali nemoj da mi vredjas tresnje... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ma, volim i ja trešnje, i to ih baš volim, nego ovo je bilo malo... U naletu inspiracije, uživela sam se u ulogu... VIŠNJE :)))

      Delete
  21. slicice su bas dobre,boje divno uklopljene ,pa skoro da dobijaju trecu dimenziju, a bogami i cetvrtu tj.i ukus i miris.

    ReplyDelete
  22. Uhhhhh, nateraces me da pocnem jesti testa :( ! A ne smem :( ! Ajooj kakva divna strudla, majko mila. Pamtim strudle moje nane sa makom i orasima sa onim kiselim, punim testom koje se " natire " duuugo uljem i maslacem. Imam negde cak i taj recept. Ova tvoja prhka strudla svakako mami i verujem da nista manje nije dobra od onih strudli koje ja pamtim ! Recept sam printala, imam visnje u zamrzivacu, koliko sledece nedelje pravicu je sinu. Volim ti poslati slike tvojih delicija koje pravim ali ne umem ih nikako postaviti nikako :(. Jednostavno, savrsen ti je blogg, uzivam citajuci ga iako retko koji recept mogu i smem da isprobam, ali zato moj klinac uziva u pravom smislu te reci. Juce sam spremala " bolonjez " po tvom receptu, s`tom razlikom sto su moje " spagete " bile od tikvica a klinac je imao prave, domace.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Draga Mina,
      hvala ti na lepim rečima, kao i uvek :) Žao mi je što ne smeš jesti testo, ali i divim ti se na istrajnosti u tom "nesmenju". Ja sam u par navrata apstinirala od testa, i rekla bih da mom organizmu to jako prija, ali posle par nedelja bih mu se vraćala. Nego, što se tiče slika. Ako imaš, a imaš, gmail nalog, onda možeš i druge google servise koristiti pod istim username-om, a jedan od njih je i Picasaweb, online album za slike. Ako hoćeš, javi mi se na e-mail, mamajacooks et gmail tacka com, pa ću ti objasniti kako da koristiš Picasaweb i uploaduješ svoje slike tamo.
      Pozrdav veliki za tebe i sina!
      Maja

      Delete
    2. Ti si srce Majo, javljam ti se na mail :) ! Kada je moj sin video slike tvoje strudle rekao mi je " osecam da ce da ti pukne film pa da ces da zagrizes parce kao sto si uradila sa Reformom " :)))) ! Eto, i to se desava. Da mi zdravlje dozvoljava, ja mislim da bi zivela na strudlama i testu. Blago onima koji su zdravi pa imaju tu privilegiju!

      Delete
  23. predivni uvod u post, slike su isto tako predivne, a štrudla toliko neodoljiva da se sad razmišljam da je radim sutra jer imam nešto višanja, svakako ću zabilježiti

    ReplyDelete
  24. Isprobano!! I oduševljena sam!
    http://www.coolinarika.com/slika/885555/

    ReplyDelete
  25. Hvala na ovom receptu. Odličan, jednostavan i vrhunskog okusa. Jelena iz Banja Luke.

    ReplyDelete
  26. Jela sam ranije ovakve strudle ali mi nikada nije palo na pamet da je to prhko testo sa kavscem, a posto onda nisam uopste bila u fazonu pravljenja kolaca nisam se raspitivala za recepte. Te strudle koje sam jela su bile sa makom i nekako su mi bile suve. S visnjama to, naravno, ne moze da se dogodi. Sigurna sam da su to testo i visnje savrseno ukomponovale i zaokruzile ukuse...
    Jako mi se svideo hvalospev visnjama i vidim da u tebi cuci i jedan poeta!

    ReplyDelete
  27. Divno ti je ova štrudla! :) Sviđa mi se puno.

    ReplyDelete
  28. Pravio sam sa makom, po tvom receptu i ispala je savrseno!

    ReplyDelete