Friday, January 23, 2009

Heljdopita



Kao domaćica ovomesečne igre ajme, koliko nas je! koju je pokrenula monsoon, a u kojoj je tema integralno brašno želim da vas, pored kolača bez šećera, poslužim još nečim, za mene novim a zapravo starim specijalitetom užičkog i zlatarskog kraja - heljdopitom.

Koleginica koja na poslu sedi do mene se vratila sa odmora. Bila je na Zlataru i donela mi parče ove pite. Iako je vodila četvoro dece i nosila tonu stvari sa sobom nije je mrzelo da mi ponese parče heljdopite i obraduje moj uvek znatiželjni stomak :)

Na oko - onako, nešto tamno, nisam znala da li je slatko ili slano. Puno kora jedna preko druge, kao rozen torta samo je sve tamno. Reče koleginica da je to eljdopita (baš tako, bez h), i da je na Zlataru služe svuda. Pita od heljdinih kora, tj. ne baš kora nego palačinki, nadevana mešavinom sira, kajmaka i jaja. Mislim, da li ovo može biti loše? Meni se baš dopalo jer mu specifičan ukus heljde daje ono nešto.

Odmah sam uposlila Google, i na upit "eljodopita" nisam ništa našla. "Heljdopita" je već dala rezultate. Našla sam dva recepta, jedan SerbianCafeu (slika nema veze sa receptom), a drugi na forumu Ludi Pansion, ali ni u jednom nisam našla precizne mere. Ipak, iste večeri sam pravila svoj primerak pite od heljde :) Palačinke sam napravila od heljdinog i integralnog pšeničnog brašna u odnosu 1.5:2.5 ili 1:3. Nešto se teže razlivaju i nisu tanke kao klasične palačinke, ali su baš ukusne. Nisam imala kajmak, pa sam stavila šta imam od mlečnih proizvoda, nije mi se dalo da čekam sutradan da kupim kajmak.


Heljdopita nije suva iako poprečni presek daje utisak da su samo kore naslagane jedna na drugu. Palačinke su upile fil, on ih je zalepio u jednu celinu. Konačno jedan zdrav doručak za nošenje na posao, pa sam sutradan ja odnela koleginici jedno parče!


Sastojci:
250 g integralnog pšeničnog brašna
150 g heljdinog brašna
450 ml mleka
450 ml vode
malo ulja za prženje

200 g sira
200 ml pavlake (ovde bi trebalo da ide kajmak)
3 jaja
100 ml mleka (nešto više ako se pravi sa kajmakom)

Postupak:
1. U posudu sipati brašno i jednu tečnost. Promešati dobro varjačom da testo bude glatko, bez grudvica. Dodati drugu tečnost. Na teflonskom tiganju peći palačinke na malo ulja, pola kašičice ili manje. Testo je "rapavo" od mekinja i heljde i malo se teže razliva. Meni je ispalo 12 palačinki na tiganju od 25 cm, a od ove mere inače dobijem 20 belih palačinki. Moraju biti malo deblje od običnih, to je ok.
2. Sir izgnječiti viljuškom, dodati pavlaku, jaja i mleko. Fil je malo čorbast, i to je ok.
3. Okrugli pleh odgovarajuće veličine postaviti papirom za pečenje pa slagati pitu. Na jednu palačinku sipati 3 supene kašike fila, razmazati, poklopiti drugom, opet sipati fil itd. I poslednju palačinku premazati odozgo a ako ima još fila preliti okolo. Ja nisam imala mali okrugli pleh pa sam pekla u plićoj šerpi odgovarajuće veličine.
4. Ispeći na jačoj tempreaturi oko pola sata. Kod mene se peklo tačno pola sata na 250°C bez ventilatora (kada moja rerna peče u ovom modu to je slabije nego klasična rerna bez ventilanora u smislu temperature - u rerni bez ventilatora ovo bi se peklo npr. na 220°C ili manje). Gotovo je kad se uhvati gornja kora.

Recept je isprobala Selma u okviru igre FBI rukavice.

komentara: 23

  1. Divna je! Ja obožavam pite sa heljdinim korama, samo što ih kupujem gotove, moraću da probam da ih napravim po tvom receptu.

    ReplyDelete
  2. Zaboravih da kažem, neznam da li si videla kod mene na blogu pite od heljdinih kora, kupovnih naravno i palačinke od heljdinog brašna?

    ReplyDelete
  3. baš si snalažljiva, nam što :)) pita izgleda odlično!

    ReplyDelete
  4. Kako mi se ovo svidjelo! Prisutni su svi moji omiljeni sastojci! Ajme, mrak!

    ReplyDelete
  5. ovo mi tako fino izgleda.:)
    idem iskopati ono heljdino brasno iz pantrya...

    ReplyDelete
  6. Hvala :)

    Gago, videla sam onu pitu sa tofuom, izgleda mi odlicno, a palacinke nisam, nisam uspela da nadjem, baci link ovamo :)

    Pozdravi!

    ReplyDelete
  7. ovo je nekad pravila moja baka!!!!! jao, kako mi je drago da si me podsjetila na ovo divno jelo!!!
    ja sam na Coolinarica.com objavila receptic za pitu od heljdinih kora - http://www.coolinarika.com/recept/pita-sa-korama-od-heljdinog-brasna-tri-vrste-sira ako nekoga bude zanimalo :)

    ReplyDelete
  8. mmmm.njam..heljdine palačinke savršene..:D

    ReplyDelete
  9. Jel ostalo koje parče? :) Ovo mi je jedna od onih stvari koje umirem da probam, a nekako se svaki put izjalovi. Prvi put sam čula za nju u Sirogojnu, i tamo se zvala bez h, ali pošto smo bili van sezone nisu hteli da nam je prave :/ Sledeća prilika, Zlatibor, zablentavila se totalno i zaboravila. Nego jel ostalo stvarno neko parče? :)

    ReplyDelete
  10. Draga, heljdopita je odlicna!!! Nikad nisam cula za nju niti je jela ali zvuci vise nego fino!!! Probacu da je napravim!

    ReplyDelete
  11. Marija, nije nista ostalo, ali pravim odmah novu turu ako hoces :)

    ReplyDelete
  12. Majo,pita ti je strava!
    Recept sam ti vec "ukrala"!
    Ja sam pravila pitu sa gotovim korama,zlatiborskim,ali su baaaas debele,ovo mi se cini da je mnogo bolje.

    http://www.urbae.com/photos/by/3700018/view/55061

    Pozdrav

    ReplyDelete
  13. Draga Gvendolina,
    tvoja pita sa heljdinim korama izgleda jako fino.

    Pozivam te da se prikljucis nekoj od nasih igara. U toku je januarski krug igre "ajme, koliko nas je" a tema je integralno brasno, a kod tebe ima puno integralnih stvarcica... Ako hoces, samo dodaj recept u komentar ispod slike na svom albumu, i posalji prijavu na mamajacooks et gmail tackica com.

    Sve najbolje,
    Maja

    ReplyDelete
  14. majo ovde pise da je odnos brasna 1:3,a posle pise 150gr heljdinog i 250 integralnog,je l greska u pitanju?duze vec merkam ovu pitu i sutra je pravim,pa bi mi odgovor bio od pomoci,pozdrav od redovne sitateljke Vaseg bloga,Mirjana

    ReplyDelete
  15. Mirjana, u pravu ste.
    Obzirom da sam ovo pravila samo jednom i to ne tako skoro, ja bih koristila mere u receptu (150+250) jer sam tekst recepta pregledam nekoliko puta pre objavljivanja da budem sigurna da sam sve zapisala.

    Odnos 1:3 bi mogao da bude 100:300, tj. opet u zbiru da bude 400 g brasna na onu kolicinu vode i mleka. Mislim da ne mozete pogresiti bilo da stavite 150+250 ili 100+300.

    Recept sa istim merama sam objavila na Coolinariki, i dve korisnice su probale, i bile zadovoljne.

    Pozdrav, i javite utiske, ako budete pravili! Hvala.

    ReplyDelete
  16. Pita je odlicna,nije suva jedino po mom ukusu treba vise sira,prvi put probam brasno od heljde i uvrstavam ga u redovan jelovnik,pozdrav, Mirjana

    ReplyDelete
  17. Ova pita moze da se nadje i u okolini Prolom Banje, gde se sprema ispod saca i zovu je pita rednica.

    ReplyDelete
  18. meni se palacinke lepe za tiganj, zasto? :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ove palačinke, ili bilo koje palačinke?
      Na kakvom tiganju radiš?

      Delete
    2. Ove palacinke. Radim na onom keramickom, delimanovom tiganju. Ne znam sta je problem, postupila sam po receptu i zalepila se. Pa sam onda probala da popravim tako sto sam dodala malo ulja u smesu, pa onda malo soli i sve verijante su mi zakazale :(

      Delete
    3. Mislim da je tiganj glavni krivac. Imala sam Delimanov tiganj za palačinke, nije mi se svideo i dobio je otkaz posle par upotreba. Imala sam utisak da mi "vakumira" palačinku (mislim na obične palačinke, ove heljdine nisam pekla u njemu), da je nekako potparuje odozdo, umesto da je suši-peče. Mislim, ispeče on to na kraju, ali ja sam navikla na mnogo više komfora koji mi daje Tefal (sa debljim dnom), pa nisam mogla da idem unazad u tom smislu.

      Inače, smesa iz ovog recepta nema jaja, a i to utiče na sklonost ka lepljenju. Sećam se da sam jednom prilikom pravila neke posne palačinke, bele, klasične, samo posne, i da je bila borba.

      Jesi imala priliku da pečeš na Tefalovom tiganju? Ako nisi, i ako si u Srbiji, javi se na e-mail, i šaljem ti jedan :)

      p.s.
      U borbi sa posnim palačinkama, ja sam pobedila, ali napeto je bilo sve vreme :))

      Delete
    4. Nisam probala Tefalov tiganj, ovaj Delimanov mi je sasvim ok kad pravim obicne palacinke, ali nesto mu ocigledno nije po volji kad su ove heljdine u pitanju :(
      U svakom slucaju hvala na savetima i azurnosti.
      Inace blog je sjajan, svima preporucujem ;)

      Delete