Saturday, January 03, 2009

Pšenica i integralno brašno - Ajme, koliko nas je!

Igra "Ajme, koliko nas je!" koju je osnovala Monsoon se nastavlja. Decembarska hostesa Vali mi je predala kecelju, a sa njom i čast da budem domaćica januarske igre. Hvala Vali :)

Razmišljala sam šta da odaberem za ključni sastojak. Ono što mi se isprva motalo po glavi bezuslovno navodi na slatka jela, i odustala sam jer su decembar i januar ionako prepuni praznika i bogatih trpeza, a lično ne mogu da se otmem savesti koja me za sve to vreme gricka. Odlučila sam se za pšenicu, tj. integralno pšenično brašno, kako bih i sebe i druge podsetila na važnost celih žitarica.

Prenosim deo teksta Vrednost celovitog zrna iz časopisa "Žitarice", posebnog izdanja revije "Moć prirode" iz 2004. godine.

Celovite ili integralne žitarice su do 19. veka činile osnovu ljudske ishrane. U evropskim zemljama većina stanovništva jela je seljačka jela - kuvane kaše od raznog žita i skoro svi su koristili celovito zrno. Čak ni hleb nije bio popularan, osim među građanima. A onda su 1830. u Švajcarskoj napravljeni mlinovi sa valjcima koji su odvajali klicu i omotač zrna i mleli samo unutrašnji deo sastavljen od skroba.

Izbacivanjem klice, koja se zbog sadržaja ulja brzo kvarila, i omotača, koji je zadržavao vlagu, brašno se moglo duže održati svežim, ali je bivalo obezvređeno.Klica je izvor života i osnova razmnožavanja. U njoj su najvažniji sastojci zrna - belančevine, masne kiseline, minerali, vitamin E. Unutrašnji deo sastavljen od skroba namenjen je klici kao izvor hrane, dok ne počne sama da ga dobija od tla i sunca. Omotač ima ulogu da štiti zrno od spoljašnjeg uticaja i isušivanja. Sadrži vlakna, minerale, i vitamine B grupe koji su potrebni da bi se skrob pravilno iskoristio.

Celo zrno pšenice može da proklija i posle nekoliko hiljada godina mirovanja. Samo integralna hrana sadrži celovitu životnu energiju potrebnu za održanje naše životne energije. Prerađena hrana gubi tu životnost i nije u stanju da obezbedi organizmu potrebnu vitalnost.

Ako želite da učestvujete u ovoj igri treba da
- napravite nešto sa integralnim pšeničnim brašnom ili celim zrnom pšenice,
- slikate i objavite na svom blogu do 31. januara 2009. i
- pošaljete e-mail sa fotografijom i linkom do vašeg recepta na mamajacooks et gmail tačka com.

Ako nemate blog, recept i fotografiju možete objaviti i negde na internetu - kulinarskom portalu, internet kuvaru, kulinarskom forumu i slično.

Željno iščekujem vaše recepte!

komentara: 16

  1. joj super... cestitam domacice!!!
    druzicemo se i ovoga puta :)
    jos samo meni da proradi onaj moj blog :(

    ReplyDelete
  2. super... posto integralno brasno i psenicu i ovako puno koristim nece biti problem :)

    ReplyDelete
  3. Prihvaćam izazov:) Za mene je to pravi izazov jer praktički nikad ne koristim integralno brašno, nisam navikla na njega i nisam zadovoljna okusom finalnog proizvoda, ali nešto ću smisliti:)

    ReplyDelete
  4. Odličan izbor! I za mene je ovo izazov jer nikada ne koristim integralno brašno. :(
    Sutra odmah u šoping! :)

    ReplyDelete
  5. Da budem iskrena na prvu nisam baš bila oduševljena jer kruh gotovo da ni ne jedem, volim sve integralno ali nekako mi je lakše kupiti.
    Kad sam malo razmislila o temi sjetila sam se izvrsnog variva od pšenice koje je sprema moja baka tako da ću ja sigurno sudjelovati s nekim takvim receptom.
    Anyways bit će ovo zanimljiv krug! :)

    ReplyDelete
  6. odlična tema! volim sve integralno i češće koristim integralno brašno od običnog bijelog tako da mi neće biti problem smisliti nešto fino integralno :)

    ReplyDelete
  7. Mada integralno brasno previse ni ne koristim (a volim ga jesti), vec znam sto cu :):)
    Odlican izbor....

    ReplyDelete
  8. Vec imam recept odnosno post na temu psenice
    pa cu ga i ovdje postaviti.
    Mada 15 januara letim za Australiju,i bit cu mjesec dana odsutna,ipak me to ne ometa da ucestvujem.

    ReplyDelete
  9. Moj post na temu integralnih zitarica.
    pozdrav svim ucesnicima.
    SpOnTy

    ReplyDelete
  10. jednom smo muž i ja pravili neki hleb od integralnog brašna, ali nešto nam nije uspeo(oko dizanja testa je bio problem)svejedno njemu se svideo, a ja ću već nešto sada da smislim, pre sa žitom, a ko zna možda i oba

    ReplyDelete
  11. ja na ovu temu imam vise recepta.... pa sad neznam, jer da ih sve stavim u isti post ili svaki posebno?

    ReplyDelete
  12. Čestitam na izboru domaćice :)
    Jedva čekam nove izazove :)

    ReplyDelete
  13. Evo i mene opet :))) Integralno brasno i psenica...hmmm... to nikako ne koristim, moglo bi biti zanimljivo da "istrazim" sta se od toga (slatko & lepo na izgled) moze napraviti... :)

    ReplyDelete