Tuesday, December 20, 2011

Šumadijski čaj


Prvo što mi je palo na pamet kad sam videla da je Ebba zadala čaj kao temu igre ajme, koliko nas je!, bio je - šumadijski čaj :) Ko slučajno ne zna, šumadijski čaj nema nikakve veze sa čajem, nego je u narodu odomaćeno ime za kuvanu rakiju. 

Nisam neki fan žestine, ima tu par belih pića koje volim, a od tamnih baš ništa. Uključujući i šljivovicu, pića koje je postalo zaštitni znak zemlje Srbije, i gde svaki istinski ljubitelj koji drži do sebe ima neki pouzdan izvor domaće šljivovice, ako je ne pravi sam. Inače, u Beogradu je nezaobilazno mesto za sve turiste jedan od dva Rakia bara, a već pet godina održava se i rakija fest... Rekla bih da smo kao narod skloni da potrebu za nalivanjem alkoholom podvedemo pod tradiciju i rituale, čak i ovaj duhoviti rename rakije u čaj bi mogao ići u prilog tome, ali da se vratim na temu.

Rakiju deklarativno ne volim, ali kuvana je skroz druga priča. To je blaža verzija u smislu procenta alkohola, zaslađena je karamelizovanim šećerom i baš je pitka. Pravi se ili od meke šljivovice, koja je blaga ali i manje kvalitetna jer nastaje u nekoj početnoj fazi pravljenja rakije, ili od klasične ljute šljivovice, i tada se razblažuje vodom. Navodno, kuvana rakija treba da ima oko 25% alkohola i isto toliko šećera.

Poslužila sam se ovim člankom i receptom, i pripremila malu dozu kuvane rakije, od petine mere, uz to sam napravila i seoski čekić, tj. suve šljive u omotaču od slanine, i uklopilo se odlično. Sad jedino ne znam da li sa svim tim šljivama da se javim Snježi za popravni, ili da ipak pošaljem Ebbi ovu lažnu ulaznicu, pa mi možda progleda kroz prste :)

Živeli!


Sastojci:
6 dl šljivovice od 40% alkohola
4 dl vode
250 g šećera

Postupak:
U šerpu sipati šećer i karamelizovati ga do svetlo braon boje. Izmaći sa ringle pa sipati vrlo malo vode, dok ne prođe prva burna reakcija usijalog šećera sa vodom. Onda naliti i ostatak vode pa kuvati zajedno dok se karamel ne otopi. Zatim dodati rakiju i kuvati dok ne provri. Služiti vruće.

Recept za štampu

komentara: 23

  1. Majo, ti bas znas da das smek ovim opstepoznatim receptima. Super su ti ove fotke "da nazdravimo", a vreli caj se samo pusi... Mi bas pre neko vece sreli nekog naseg "zeta", Juznoafrikanca, i on naravno odmah poceo pricu o rakiji, a mi njemu "a da li si ti probao Sumadijski caj? Ako nisi onda ti sve dzaba..." Bas se bio zbunio mukica...

    ReplyDelete
  2. Genijalan post - i fotke i priča i komentar na kraju kome da pošalješ post.

    ReplyDelete
  3. ehh, napišem kilometarski komentar i dogodi se greška, i ajde ponovno.. :/
    Ali fenomenalno Majo, heh progledat ću ti kroz prste, ako uloga domaćice to dopušta, što se mene tiče nema veze što nema čaja unutra :D :D. Sad se sjetih, sestra je prošle godine iz Slovačke donijela Tatransky čaj, vrsta žestice koju oni miješaju i sa čajem i sve zajedno zagriju. A može se pit i ovako sama za sebe, jako fino!. Fotografije su fenomenalne! :))

    ReplyDelete
  4. E, baš si me nasmijala:)) Pojma nisam imala da kuhana rakija ima tako profinjeni naziv. Još uvijek hihoćem k'o luda. Bravo!

    ReplyDelete
  5. Majo, da znaš da sam ja isprva pomislila da se baš o čaju radi, nisam čula za ovo :) Inače, i ovdje kod nas vole tu rakiju,a ovo me asocira na neki fini likerčić kojime bih se ja rado zagrijala. Baš si me zaintrigirala ovim receptom, valja ga probati, jako dobro! I fotke su odlične.

    ReplyDelete
  6. Baš super fora. Neš ti čaja, kak vele stari ja pijem čaj samo kada sam bolestan a nikada nisam tako bolestan. Možda im još nitko nije ponudio šumadijski čaj.

    ReplyDelete
  7. :) Moji i mama i tata zimi piju ovaj fini caj. :) Naravno, ne puno, ali kad je jako hladno, svako po casicu...
    Nedavno su bas isli kod strica koji zivi u okolini Kragujevca na neko slavlje. Kad smo se culi mobilnim ja pitam tatu sta pije, a on kaze: "Caj!". Najpre sam se nasla u cudu, ali odmah mi je objasnio: "Sumadijski caj!". :)
    Odlican post!

    ReplyDelete
  8. meni to nešto bljax pa bljax. a kuvano vino mi je tek bljax.
    nego otvorio ja juče flajku vina da "krstim"onu bokalastičnu flašicu što sam si kupio u nekoj prodavnici, i pade mi na pamet - jel' zna neko kako se zove ona trava koja je onako najizraženija u aromi bermeta. mislim da je to ista ona grančica što je bila u onoj radži kupovnoj što se zove stomaklija (ali nisam siguran).
    dakle pitanje je - koja je travka u bermetu ona najjača?

    ReplyDelete
  9. Javlja se pala sa Marsa, odrasla u kuci u kojoj se konzumirala kuvana rakija, ali pojma nema da se zove i sumadijski caj :)

    Super "ulaznica" :)

    ReplyDelete
  10. Duhovito i dosetljivo, kao i uvek. Svaka čast!

    ReplyDelete
  11. nisam znala za kuhanu rakuju, nisam sigurna da bi mi se svidjela jer ne volim rakije, eventualno možda domaće likere... no dobro za obavijest možda se poigram pa da isprobamo

    ReplyDelete
  12. Genijalna ideja! Svaka čast na originalnosti i predobrim fotkama. Na žalost mislim da su drugi zaštitili šljivovicu pre nas, ali ovaj čaj bi mogaoo u nacionalnii brend.

    ReplyDelete
  13. Jedan od ljepših dijelova moga dana je tradicionalno ispijanje čaja sa mojim dragim u kasnim popodnevnim časovima. Mislim da nam ne bi bio problem da se "navučemo" na ovaj tvoj čaj :))
    Baš mi je zanimljiv podatak da se vruća rakija zasladjuje karamelizovanim šećerom, mislila sam da u nju ide običan šećer.

    ReplyDelete
  14. Pozdrav svima!

    Ebba, hvala na prijemu ulaznice :)

    Doktore, a ja i rakiju i vino najviše volim upravo u kuvanoj, zapravo zaslađenoj varijanti. U vina se ne razumem ali Bermet sam zapamtila, baš jer je sladak i nekako mi ne liči na vino nego ne neki liker. Nisam ni znala da ima i beli i crni, ja probala samo beli. Nemam pojma koja je travka vodeća, evo našla sam ovaj članak na hrvatskom, valjda je sastav manje više isti i kod naših proizvođača. Pozdrav!

    ReplyDelete
  15. Baš zanimljivo a ja očekivala pravi čaj s travama

    ReplyDelete
  16. pa zavisi kako se posmatra: oko tih stabala šljive je sigurno rasla neka travica. e sad, stablo je duže živeći organizam od travkica, tako da su eventualno te šljive smazale travu iz okoline, i onda dalje ... well... trave u promenjenom stanju i obliku odoše u čaj.

    ReplyDelete
  17. I kod mene u kuci se, od pamtiveka, kuva rakija ali prvi put cujem za ovaj naziv.
    Skroz originalna ulaznica!

    ReplyDelete
  18. Prepoznala sam fotografiju sa Vaseg sajta: http://www.kakopedija.com/5745/kako-napraviti-sumadijski-caj/. Iskreno se nadam da se ne radi o povredi autorskih prava, u suprotnom treba da budete obavesteni.
    Ovo je prvi food blog koji sam ikada pocela da pratim, i uvek se rado vracam ovde. Vase fotografije i tekstovi su nekako zivotni i prijatni, zato su mi veoma bliski, a neki od Vasih saveta su postali etalon za pripremanje svih srodnih recepata.
    Zelim Vam i dalje uspesno baratanje rernom, tastaturom i fotoaparatom!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Puno Vam hvala na ovoj informaciji, ostavila sam komentar, i nadam se da će reagovati.

      Hvala i na rečima podrške :)
      Sve najbolje i Vama.

      Delete
    2. Ista stvar: http://www.zumzi.com/sr/offer/comments/id/806747#wrl-register-2
      samo ovaj put za ledene kocke. Premda je ovo kompliment vasim fotografijama (to sto ih zele kao reklamu za sebe i sto ih ja prepoznajem), ne znam kako se usudjuju?

      Pozdrav, S

      Delete
    3. Još jednom, veliko hvala.
      Kako se usuđuju? Duže vreme sam se isto to pitala, jer meni je logično da sve što nisam lično ja skuvala, slikala, napravila, isprogramirala, sazidala ili kupila - NIJE MOJE, ali očigledno da ne razmišljamo svi ovako. Tako sam, pošto mi je očajnički bilo potrebno nekakvo objašnjenje, došla do dva moguća odgovora.
      1) Ili ih zabole dupe jer ko će se mlatiti da ih tužaka i dokazuje da slika kradena
      2) ili potpuno nemaju svest da search na google images ne znači i da su slike ničije

      Šta je od to dvoje gore - ne znam.

      Delete
    4. Pokušajte da ih zaštitite - ja ne znam kako se to radi, ali ovi informatički pismeni klinci znaju, to je kao neki natpis, znak preko fotke, dovoljno bled da se sve na njoj lepo vidi, ali opet dovoljno uočljiv da lopovi ne mogu da iskoriste fotku kao svoju. Jer je stvarno izluđujuće kad vidiš da se kite tvojim perjem... a bar da su lepo pitali i/ili napisali čija je...

      Delete