Thursday, September 22, 2011

Čupava pita od šljiva

cupava pita

Čupava pita, a zovu je još i "čupava Desa" ili "čupava Kata", je nešto što pamtim iz mamine kuhinje, to sam baš volela. Zove se čupava jer se polovina testa razvuče kao podloga, a druga polovina zamrzne, pa izrenda preko fila, što gornju površinu napravi neravnom, čupavom.

cupava pita

Taj kolač obično nema nešto puno voća, tek jedan premaz pekmeza u ne baš debelom sloju, ili se džem umeša u sloj od belanaca.

Mamin recept je zapisan kao verzija sa premazom od pekmeza od šljiva.

Ja sam ga malo preradila da bih taj voćni sloj učinila još voćnijim.

Koristila sam sveže šljive koje sam kratko skuvala, dobila nešto na pola puta do džema pa umešala malo gustina da se to sve u rerni još malo stegne.

Mogu vam reći da sam jako zadovoljna, kolač je prilično živnuo u smislu vedrine ukusa, a i dalje je prilično zasitan.

Malo je neuredan i iznutra, nema govora o jasnom i oštrom preseku, zbog tog voćnog dela.

Mislim da ovom kolaču to čak i pristaje, obzirom na tu crtu nebrige o ličnom izgledu, koju u imenu već nosi.

cupava pita

Snježa je domaćica igre ajme, koliko nas je! za septembar 2011, i za temu nam je zadala šljive.

Ispočetka nisam znala šta da spremim, htela sam knedle sa šljivama jer njih nemam na blogu, a onda su ideje počele da pljušte.

Imala sam u vidu i neka slana jela, ali odlučila sam se na ovaj kolač jer mi je uvek draže da pravim nešto iz mamine zbirke, nego neprovereno.

Usput, moram da skrenem pažnju i na par drugih interesantnih recepata sa šljivama - Čokošljivopita, Seoski čekić i Integralne korpice sa slaninom i suvim šljivama.

Prijatno!


cupava kata

Čupava pita od šljiva
recept za štampu

Sastojci:
za testo
300 g brašna
1 kašičica praška za pecivo
prstohvat soli
125 g putera
3 žumanca
50 g šećera
50 g kisele pavlake (2 kašike)

za fil
1 kg zrelih šljiva
200 g šećera
30 g kukuruznog skroba ili jedna kesica puding praha od vanile

za nadev
3 belanca
150 g oraha
1 kašika brašna
150 g šećera

Postupak:
1. Šljive očitstiti i iseckati. Dodati im šećer i ostaviti malo da puste sok.

2. Za to vreme pripremiti testo. U vanglu sipati brašno, prašak za pecivo i so, pa dodati hladan, na kockice naseckan puter. Rukom utrljati brašno na puter, da se dobije mrvičasto testo. Zatim dodati žumanca, pavlaku i šećer i umesiti glatko i čvrsto testo. Podeliti na dva dela, otprilike 2/3 i 1/3. Veći komad rastanjiti rukom na plehu (20 x 30 cm ), a od manjeg formirati deblji valjak, uviti u kesu i staviti u zamrzivač.

3. Omekšale šljive sa šećerom sada staviti da se kuvaju, kao za džem. Kad provri, sniziti malo temepraturu i kuvati 15-20 minuta. Skrob razmutiti sa par kašika vode i dodati, pa kuvati sve zajedno još malo, da se zgusne. Izmaći sa ringle i ostaviti da se prohladi. Sipati preko testa u tepsiji i zajedno još malo ohladiti u frižideru. 

4. Umutiti belanca u sneg pa dodati šećer i mutiti još par minuta. U mlevene orahe orahe dodati kašiku brašna i promešati, pa lagano spojiti sa belancima. 

5. Preko prohlađenog testa i fila rasporediti nadev od oraha (da nismo hladili fil, teže bismo razmazali ovaj nadev), a preko svega narendati testo iz zamrzivača. Peći na 180-200°C oko 40 minuta. Ostaviti da se potpuno ohladi pa seći na kocke i pred služenje posuti prah šećerom.

cupava desa

komentara: 28

  1. Volim kad me neki kolač podseti na detinjstvo :) Mislim da čak mogu da osetim miris dok gledam fotografije :)

    ReplyDelete
  2. Koliko sam puta jela čupave pite kada sam bila mala, dosta sam ih i napravila, ali moram priznati - nijednu sa šljivama. Odlična ideja! Imam odličan pekmez i čim pre ću da je napravim. Hvala za odličnu ideju!

    ReplyDelete
  3. Nisam nikad cula za kolac koji je cupav.A uvek sam se dosad mucila kako da prevedem crumbled cake.Bingo!! Super izgleda(iako nema sljiva ovde)

    ReplyDelete
  4. Jako volim cupavu pitu i uvek podseti na davna vremena, ali ovaj nacin pripreme dao joj je na savremenosti:) Tanjirici su fenomenalni... tako me secaju na selo:)

    ReplyDelete
  5. fenomenalna pita, sviđa mi se tvoja "voćastija" verzija i korištenje šljiva osim samog pekmeza :) Sjećam se kad sam ja radila svoju prvu čupavu pitu, s višnjama, nisam znala da se gornji dio mora ful zamrznuti, možeš misliti koliko sam ga "uspješno" onako mekanog naribala po nadjevu :)

    ReplyDelete
  6. I mene je ovaj kolač podsjetio na neke davne dane,obožavala sam ga! Osim Čupava pita kod nas se taj kolač zvao i Dronjava Desa:)

    ReplyDelete
  7. Nećeš verovati da sam juče gledala recept za Čupavu Radu kako stoji u mojoj svesci, isto prepis od mame. Neki je zovu i Čupava kata. Juče smo se čule i zaboravila sam da je pitam za veličinu pleha u kojoj se peče. Recept se malo razlikuje jer džem ide u šam sa belancima u koja idu seckni orasi i grožđice. Pravila sam Aninu študlu i oduševljeni smo. Dala sam i mami. Dobila sam 9+ od mame. Nije 10, kaž ona da se ne iskvarim sa desetkama. I onda sam počela da listam svesku i pravim spisak starinskih kolača podstaknuta Aninom štrudlom i prvo mi je pala na pamet ova čupava pita. Ja je isto pamtim iz detinjstva. Nismo jeli cheese cake i tiramisu, ali smo dobro jeli. Verovatno bolje nego sad. Ova tvoja varijanta mi je super. Mora tu da ide nešto što malo kisi, a šljive su divne. Sad sam se primila na tulumbe, urmašice, vanilice, bajaderu...sve dok opet ne dobijem crveno svetlo za pravljenje slatkiša. Doduše čekam orahe od suprugovih jer su ovi na pijaci papreni.

    ReplyDelete
  8. Odlična ideja, mi smo je uvijek radili sa pekmezom od marelica

    ReplyDelete
  9. ovo je moj tip kolaca! slike prave jesenje, i rado bih sad za dorucak uz kavu jednu kocku!

    ReplyDelete
  10. Pravim verziju čupave pite ali sa jabukama,nikad se ne bih setila da ubacim šljive.Izgleda baš fino.

    ReplyDelete
  11. Znam za ovakve pite, radila sam ih, samo se nisu zvale ćupave. Ovo si se odlično sjetila sa šljivama, vidi se koliko je sočna, a tijesto za ovakve pite uvijek je divno prhko. Bilježim i moram probati.

    ReplyDelete
  12. E da, Desa :).Pokusavam da se setim naziva kod nas i evo u komentarima nadjoh pomoc:). Nisam dugo pravila ali sigurno hocu jer je odlican! Hvala za recept...

    ReplyDelete
  13. Volim čupave pite, baš podsjećaju na djetinjstvo. A još kad su šljive unutra, milina!

    ReplyDelete
  14. znam za ovakve pite, imam nekoliko recepata s raznim nadjevima i sve odreda su odlične, ova je isto jako dobra pogotovo s ovim tvojim nadopunjenim filom

    ReplyDelete
  15. Nasmejah se cim sam videla dzezvu. Zamislila odma' Vuka i Paju kako trckaraju oko zgrade... A onda se otvara prozor i izlazi babaroga :)

    ReplyDelete
  16. čupava pita :)
    da, i moja mama ju je pravila, uglavnom s jabukama. sjećam se, bila je fina i sočna.
    tvoja je isto krasna, ovako sa šljivama, a fotke imaju fini retro štih.

    ReplyDelete
  17. radila sam nešto slično, ali u ovoj tvojoj mi se najviše sviđa dodatak - premaz od bjelanjaka i oraha, pita izgleda fantastično, nadjev odličan, kud ćeš bolje nego šljive :D jako mi se sviđa ovaj tanjurić sa plavim obrubom i ova drvena podloga je savršena, kao i ova prva fotografija sa džezvicom u pozadini. sve u svemu uvijek sam za dobar komad voćne pite :))

    ReplyDelete
  18. Moji dečki, naročito Tomislav, obožavaju Čupavu pitu i kada se mislim što praviti ona je na prvom mjestu. S tim da kod mene marmelada ide u onaj fil od bjelanca.
    Ali, ova tvoja mi je pravo zafitiljala a izgled je baš po mjeri! Božanstvena je! A tek slike, pa onaj prvi tanjur!!!

    ReplyDelete
  19. Bas dobro izgleda!!Dok ima jos sljiva,da je probamo!!

    ReplyDelete
  20. Pravim čupavu pitu ali po drugačijem receptu, sviđa mi se i ova verzija sa šljivama...

    ReplyDelete
  21. Pamtim i ja "Čupavu Katu", tako je naime bila zapisana u maminoj sveščici, ali se ne sjećam da je išao i onaj šam od bjelanaca. E, to mi je zanimljivo. :)

    Pored višnje i kajsije, šljive u pitama ovakvog tipa su mi zakon! :)

    ReplyDelete
  22. Prva fotografija je kao sa naslovnice nekog fancy kulinarskog časopissa! Fenomenalno...

    ReplyDelete
  23. Super pita!!! Nasa mama je pravila ovakav kolac uglavnom sa jabukama, ali ova verzija je jos mnooogooo bolja! :)

    ReplyDelete
  24. i ja ju imam pod nazivom čupava ali je u pitanju drugačiji nadjev.Divna u tvojoj izvedbi s šljivama.

    ReplyDelete
  25. Pozdrav iz Španjolske Vigo vas pratiti ... Volim različite recepte kao što je tvoje .. ovo izgleda ukusno .. Pozivam vas da dijele moj blog ... pozdrav Marimi

    ReplyDelete
  26. Verujem vam da ste bas uzivali u ovom kolacu. Fino si prodrmala ovaj klasik i sigurna sam da je ovako daleko bolje nego originalna varijanta sa dzemom.
    A ima nesto posebno u kombinaciji sljiva i oraha.

    ReplyDelete
  27. Ah ta prva fotografija. Savršena. Jako mi se svidja taj tanjir i džezva....

    ReplyDelete