Tuesday, July 11, 2017

Drugarski kolač sa jabukama



Jednostavan poput prijateljstva. Košta malo, vredi mnogo. 


Pre dve godine, piše meni Slađana, čitateljka bloga koja živi u Holandiji, koju u ono vreme nisam poznavala osim preko komentara koje ostavlja na blogu. Kaže, dolazi u Beograd, pa da li hoću da se vidimo i upoznamo. Ja stala na tren - zbunjena jednostavnošću situacije - i pomislih kako je to lepo, kad su ljudi tako nekako, pozitivni i neposredni. Pokušah da zamislim situaciju u kojoj ja pozivam na kafu nekog blogera koga pratim godinama, ali ga zapravo ne poznajem i nije mi pošlo za rukom.

I došla Slađa, upoznasmo se i ispričasmo, opet sve nekako - jednostavno. Na kraju izvadi ona poklon paketić, i ja, koja obično imam odbojnost prema formalnostima i poklonima, primih ovaj neobično lako. Beše tu, između ostalog, jedna teglica Appelstroop-a, džema od jabuka karakterističnog za holandsko i belgijsko područje.

Nisam takav džem videla ranije. Zapravo nikad nisam ni videla džem od jabuka, već samo kašu i sos. Iako stroop na holandskom znači sos, ovo nije baš sos u pravom smilu. Više je džem tamne boje, gust, gladak, lepljiv. To se nešto dugo kuva, dok se šećer ne karamelizuje, otud tamna boja i šmek na karamelu. Jabuka i kad se skuva uvek je malo "brašnasta" a ovaj džem je gladak kao žele. Istovremeno je i veoma sladak, i kiseo u dobroj meri, i prilično zarazan. Kad uzmete jednu kašičicu, nešto vas tera na još jednu...

I beše mi suviše fin i dragocen taj džem da ga potrošim odmah, pa sam polovinu teglice sakrila od same sebe, gurnula u ćošak frižidera, dok ne smislim šta ću nešto lepo s njim napraviti, neki kolač gde će se fino osetiti, nije žurba, naći ću nešto...

Imam na poslu jednu koleginicu, Milicu, koju mnogo volim. Jedna od pet najboljih osoba koje sam u životu upoznala. Jednostavna, iskrena i srdačna. Nikad ružna misao, nikad ironija, nikad ogovaranje (a velika firma, ima materijala). Ni najmanje sladak i lak život nije iza nje, ali nikad kuknjava, smorenost ni optuživanje drugih. To prosto ne postoji kao opcija. Zbog možda i prevelike otvorenosti umeli su neki od kolega i da prave šale na njen račun, ali nikada se ona zbog toga nije naljutila. Nebranjenost ima snagu oružja.

Milica nam često donosi plodove iz svog dvorišta. Bude tu trešanja, kajsija, jabuka, smokava, kako šta stiže. Ne mrzi je ništa, donese, opere, pored svakog od nas pojedinačno prođe i ponudi.

Prošlog petka donela jabuke, razdelila deo, ali većina je ostala.

- Da ne vraćam kući, uzmi Majo, ponesi deci, hoćeš? To su Petrovače, domaće, sitne, neprskane.


Vraćam se kući sa posla, vozim se busom, sa punom kesom tih jabučica. Razmišljam šta ću s njima, da l' da pravim neki kolač ili ovako da pojedemo. Prekide me telefon, podsetnik sa kalendara, "Subota, kafa sa Slađom". Da, ponovo je Slađana došla u Beograd, dve godine nakon prethodne posete, i opet smo ugovorile kafu i viđenje.

- Bokte - pomislih - pa ja još uvek imam onaj džem od jabuka što je Slađa donela prošli put, sretnem ga jednom u n meseci kad pravim generalku u frižideru, i posle opet  zaboravim na njega, valjda je još uvek u životu!

Slađa, Milica, jabuke u dva oblika, ideja se rodila u trenu! Mmmmm, već osećam i aromu kolača, jednog od onih jednostavnih, običnih, za svaki dan, baš kao što prijateljstva i treba da budu, laka, nenametljiva, neosetno prisutna. Nazvaću ga... Drugarski kolač od jabuka.

Dođem kući, pravac u frižider, i jeste! Džem me čeka, skroooz u ćošku iza drugih tegli. Otvorim, probam - zdrav i čitav, jupiiii! :)

I tako nastade...


Drugarski kolač sa jabukama
recept za štampu

Sastojci:
200 g oštrog brašna
1 kesica praška za pecivo
1 jaje
200 g šećera
1 kašičica vanila ekstrakta
220 g kisele pavlake
40 ml ulja
50 g lomljenih oraha
12 malih jabuka, Petrovača (600 g celih)

i još
Appelstroop, ili neki drugi taman, gust, kiselkast džem, npr. šipak

Postupak
1. Uključiti rernu da se greje na 200°C. Jabukama iseći gornju četvrtinu (deo sa peteljkom), to je za ukras preko svakog parčeta, a ostatak oguliti i iseckati na manje kockice, ovde je bilo oko 250 g tih kockica.


2. U posudi za mešenje pomešati brašno i prašak za pecivo. U drugoj posudi umutiti jaje sa šećerom, par minuta, dodati vanila ekstrakt i kiselu pavlaku, pa promešati sve isključenim mikserom. Ovu smesu iz dva puta sipati u brašno i varjačom dobro sjediniti. Na kraju umešati iseckane jabuka i lomljene orahe. Manji četvrtasti pleh (26x20) podmazati i posuti brašnom. Uliti testo, poravnati ga. Peći oko 30 minuta na 190-200°C.


3. Kad se ohladi, kolač iseći na 12 kocki. Preko svakog parčeta staviti kašičicu appelstroop-a i kapicu od vrha jabuke.



Napomena:
- Ako je appelstroop dosta gust, držati ga preko šporeta dok se kolač peče, pa kad omekša razmutiiti kašičicom, da bi se lakše premazao preko kolača.
- Nisam stavila cimet, a prijao bi jabukama, sigurno!


komentara: 12

  1. Draga Majo, lijepa prica, lijepe jabuke, lijep recept, lijep poklon koji se kao dragocjenost "steka" po frizideru! I sama neke stvari tako cuvam :-).


    Na prvi pogled i prvu pretragu po sveznajucem internetu ovo je pekmez od jabuka, kako se u Bosni zove ukuvani cisti sok od jabuka. U vremena kad je secer bio rijetkost i preskup za obicnu raju, koristio se kao zasladjivac. I dan danas se pravi, moze se naci u receptima kao preliv za orijentalne poslastice. Jednom davno dobili flasu, bukvalno flasu, ne teglu jer je prilicno rijedak, probala i utisak bio onako - mozda sam bila premlada za nesto sto je otklon od standardnih prehrambenih iskustava. I da, potrosi tu teglu, da napravis mjesto novoj!

    Sneza

    ReplyDelete
    Replies
    1. Potrošena! :)

      Da, sad sam i ja gledala, liči na taj pekmez od soka što se ukuvava. Mada mislim da u ovom holandskom ima i dodatog šećera i dodate kiseline, tj. sigurno ima, inače se ne bi održao ovoliko dugo, načet (valjda).

      Hvala na pohvalama i pozdrav! :)

      Delete
  2. Eh,Majo unikatna si :) ,da mi je jedna kocka :) pozdrav

    ReplyDelete
  3. Replies
    1. Kad se piše od divnim ljudima, ni priča ne može biti drugačija :) Hvala i pozrdav!

      Delete
  4. Bas divan post. To su te sitnice i jednostavnost koji zivot znace. Ako na sve to dodamo prijateljstvo, gde ces bolje.
    Nego, mene zanima da li mozda imas recept za taj dzem od Jabuka? Bas mi super deluje, a jedino u tvoje recepte mogu da se pouzdam.
    Pozdrav. :)
    Iva.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hvala ti na poverenju :)

      Recept nemam, ali ovaj obećava.

      Pozdrav!

      Delete
  5. Majo, bas sam dirnuta pricom! Hvala, puno! Meni je cast da te poznajem i da sam mogla da popijem kafu sa tobom!
    Trazila sam recept za ovaj sos/pekmez od jabuka po internetu jer ne znam nikoga ko ga sam pravi. Tacno, kuva se dugo, samo autori razlicitih recepata ne mogu da se sloze da li treba da se stavi secer ili ne. Ja biram ovu drugu varijantu. Poslacu ti prevod jednog jednostavnog recepta. Inace, moze da se pravi i od krusaka, to je specijalitet belgijskog grada Lijeza.
    Ovde ovaj sos/pekmez preprucuju trudnicama i deci, jer je bogat gvozdjem. I obicno ga kombinuju sa mladim zutim sirom (znaci gaudom ili ementalerom starim 30 dana).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mmmmm, ovaj sos sa sirom mora da je ludnica!

      Hvala unapred za taj prevod i hvala još jednom na svemu! :)

      Delete