Monday, August 12, 2013

Knedle sa šljivama

knedle sa sljivama

Kako se prave knedle sa šljivama? Tehnički lako, ali vremenski je malo zametno. Zato predlažem da odmah napravite duplu meru, ili da odvojite jedan "dan za knedle" i napravite brdo, pa zamrznete :)



Knedle sa šljivama, ili gomboce, ne nose sa sobom toliko mitova ili čak oprečnih saveta kao, recimo, griz knedle (o kojima ćemo pričati drugom prilikom). Ja znam samo za dva, a to su da za dobro krompir-testo krompir treba da se kuva u ljusci a ne očišćen, i da ga treba pasirati ručno a ne mikserom. Da li su ovi mitovi samo mitovi?

Savet da krompir treba kuvati u ljusci, sa argumentom da tako krompir bude manje voden, pa traži manje brašna sam prihvatila bez provere, jer znam iz drugog iskustva sa krompirom da ima smisla.

Savet da krompir nikako ne treba miskirati nego pasirati ručno, ima slično objašnjenje za argument - da će ručno pasiran ostati više rastresit pa samim tim primiti manje brašna. Cilj je da gotovo kuvano testo ne bude tvrdo, a opštevažeće pravilo je da što više brašna dodajemo, to će testo biti tvrđe, otud ovolika briga da se ne pretera sa brašnom. Zvučalo je dovoljno izazovno i dovoljno jednostavno za proveriti, što sam i učinila :)

Kuvala sam dve doze krompira u ljusci, ogulila, odmerila po 2 x 600 grama čistog krompira, pa jednu dozu pasirala ručno (a), kroz starinsku pasirku za tu namernu, a drugu ispasirala mikserom (b).


Nakon pasiranja prve, tj. miksiranja druge doze, krompir jeste izgledao različito. Onaj ručno pasiran je bio samo čtvrsto utaban, pa ga viljuška ili lopatica lako dovode u rastresito stanje. Onaj miksiran je ličio na gusti pire, i mešanje bilo čime ne čini ništa, pire ostaje pire.


Nakon dodavanja soli, žumanaca i putera, gotovo je sa rastresitošću, i te dve smese počinju da liče. Smesa sa ručno pasiranim krompirom ima više grudvica, dok ih miksirana smesa ima manje, i same grudvice su manje (za stvarno gladak pire, krompir mora da se pasira dok je vreo-vrelcat, a to je nemoguće ako kuvamo krompir u ljusci, jer da bi ga ogulili treba sačekati bar malo da se ohladi).


Nakon što se prohladila, svaka smesa je dobila po 300 g brašna. Testo sa ručno pasiranim krompirom je bilo manje lepljivo od testa sa miksiranim krompirom. Drugim rečima, da sam htela isti stepen lepljivosti/nelepljivosti, morala bih da dodam još brašna u drugo testo. Objašnjenje je jednostavno - u ručno pasiranom ima više grudvica, a grudvice su grudvice i one ne upijaju brašno.


Ali nisam dodavala brašna više, ostalo je po 300 g u svakom testu. Sa izraženijom lepljivošću drugog testa sam se borila radeći na dobro brašnjavoj radnoj površini. Formirala knedle, kuvala, uvaljala u propržene prezle sa šećerom i... Gotove knedle su meni bile iste. Načela sam po jednu toplu od obe vrste, i nisam mogla da nađem razliku. Probala sam i hladne knedle uporedo, ista stvar. Očekivala sam da ću osetiti grudvice u testu sa ručno pasiranim krompirom, ali ne, ne oseća se ništa.

Nekoliko dana nakon eksperimenta napravila sam još jednu single meru knedli, krompir sam mikslirala, a brašna stavila oko 350-370 g, da dovedem testo do prihvatljivog stepena nelepljivosti. Dakle, jesam stavila više brašna, ali ništa se meni te knedle pod jezikom nisu razlikovale od one dve eksperimentalne doze sa po 300 g brašna.

knedle sa sljivama

Na kraju, moj zaključak je da će ručno pasiran krompir zaista upiti manje brašna od miksiranog, ako gledamo stvar statistički. Ipak, mislim da ne treba insistirati na ručnom pasiranju, jer i knedle sa miksiranim krompirom i za nijansu više brašna nisu ništa tvrđe ni lošije. Tačno je da bi mnooogo brašna upropastilo knedle, ali pedesetak grama gore dole tvrdim da neće.

I pre nego što pređemo na recept, samo da sumiram svoje iskustvo sa knedlama u par crtica.

- koristiti beli krompir
- ručno pasiranje krompira je bolja opcija, ali nije presudno važno
- vruć krompir upija više nego prohlađen, pa ga nakon pasiranja a pre dodavanja ostalih sastojaka ostavite da se ohladi skroz
- ne preterivati sa jajima, dva žumanca su ok, ili jedno celo jaje, ako se stavi više jaja, biće potrebno više brašna da testo zaliči na testo
- na određenu količinu kuvanog i očišćenog krompira, brašna treba otprilike 50-60% od gramaže krompira
- testo za knedle jeste donekle lepljivo, i tako i treba da bude, ne treba dodavati brašna do stadijuma "da prestane da se lepi za ruke", lepljivim testom se barata uz pomoć obilnog posipanja radne površine brašnom, kao i ruku tokom rada
- šljive savetujem da se stavljaju cele, sa koščicama, jer secnuta šljiva brže pušta sok, pa ako je sloj testa oko knedle tanak, može da se desi da testo pukne i sok iscuri
- sirove knedle se mogu zamrznuti, pa drugi put imate brze knedle i čiste ruke :)
- količina šećera je stvar navike, moja preporuka je 200 g šećera na 200 g prezli, što je dovoljno za 20 knedli, plus šećer za posipanje rasečenih knedli, po ukusu

Prijatno!

knedle sa sljivama

Knedle sa šljivama
recept za štampu

Sastojci:
za testo
oko 800 g krompira, tj. 600 g kuvanog i očišćenog
1 kašičica soli
2 žumanca
30 g putera
300-350 g brašna

za pokrivač od prezli
60 g putera
2 kašike ulja
200 g prezli
200 g šećera

i još...
20 ne mnogo velikih šljiva

Postupak:
1. Prvo pripremiti prezle. U dubljem tiganju istopiti 60 g putera sa dve kašike ulja. Dodati 200 g prezli i propržiti  ih dok ne promene boju, mešajući. Kad su prezle gotove izmaći sa ringle i ostaviti da se prohlade. Dodati šećer i dobro promešati.

knedle sa sljivama

2. Krompir skuvati u ljusci, oguliti i ispasirati ručno ili mikserom. Rastresti lopaticom ili varjačom i ostaviti da se ohladi. Dodati kašičicu soli, dva žumanca i 30 g putera i sve izmešati. Dodati 300 g brašna i zamesiti testo. Testo će biti malo lepljivo i to je ok. Ako je jako lepljivo, dodati još malo brašna.

knedle sa sljivama

3. Testo podeliti na dva dela. Na dobro brašnjavoj radnoj površini prvi deo rastanjiti na pravougaonik okvirno 15x35 cm. Ivice/krajeve tog pravougaonika odseći. Lepljiva ivica koja se stvara odsecanjem krajeva pomoćiće nam pri spajanju knedle. Testo iseći na deset delova (ili manje ako su šljive krupnije), tako da se dobiju kvadrati približno jednake veličine, oko 7x7 cm. U svaki staviti po jednu šljivu i zatvoriti je testom. Sve ponovtii i sa drugom poloviniom testa. Knedle redjati na poslužavnik dobro posut brašnom. Od ostataka testa napraviti male valjke - šufnudle.

knedle sa sljivama

4. U većem loncu zagrejati vodu do vrenja, kuvati knedle i šufnudle dok ne isplivaju pa još 5 minuta na tišoj vatri. Kuvati odjednom onoliko knedli koliko može da stane u jednom sloju. Vaditi knedle rešetkastkom kašikom i vrele ih obilno uvaljati u prezle sa svih strana. Ređati u činiju i posuti ostatkom prezli, ako ih ima. Čim se malo prohlade - navaliti! Šljiva traži još malo slasti mimo one sopstvene, pa rasečenu knedlu posuti kristal šećerom, po ukusu.

knedle sa sljivama

komentara: 132

  1. Divota. Mnogo ih volim.Sramota me je da kažem,al uvek kupujem smrznute, sve mi se čini da je previše posla oko njih.Ah, da, još pamtim one koje sam jela na "Monci"..sjajne...duuuuugo nisam bila, ne znam dal su još takve...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pa, jeste malo petljanja, zato stvarno treba odmah duplu meru napraviti :)

      Delete
    2. Nikada ih nisam pravila 🤣a nema kolača i testa i torti kojih nisam pravila .Sutra ću od Boga zdravlje 🤭❤️🍀🌺🌞🌸

      Delete
    3. Kad pravim knedle imam pomoc mog muza...kad ih zavrsim on starta sa ciscenjem kuhinje

      Delete
    4. Sjajan recept, prvi put da su mi knedle uspele i bile su jako ukusne. Samo da dodam ja ponekad stavljam samo pola šljive da knedle budu manje, šaljem recept familiji u Australiji.

      Delete
  2. Ja koristim pasirku za krompir, nesto kao presa. Super je. Negde sam gledala na TV vezano za njoke, slicno testo, da topao krompir upija vise brasna. Zato ja obarim krompir u ljusci, toplog ga oljustim i propustim kroz pasirku, onda prohladim i dodajem brasno, jaja itd. Probala sam jos, po preporuci iz recepta za njoke, da stavim pola brasno, pola griz. Mogu reci da je jako lepo, lagano testo...Bilo kako bilo, knedle sa sljivama su omiljeni slatkis. Ja ih pravim u januaru, tada su u Australiji najbolje sljive. Angelina plums....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Baš tako, topao se pasira, a u prohlađen dodaje brašno. Sa grizom nisam probala.
      Pozdrav za Australiju :)

      Delete
    2. Hvala Maja. Obozavom tvoj blog i puno sam na njemu naucila.

      Delete
  3. Obozavam ali moji nece ni da cuju pa ih odavno nisam pravila

    ReplyDelete
  4. Svaka čast na uspoređivanju, stvarno je puno truda utrošeno na ovaj post, od usporedbe preko detaljnih fotki. Bravo!

    ReplyDelete
  5. Sve, sve, ali ovo da ih rasklagijaš, pa sečeš jednake pravougaonike i praviš knedle - ti si moj idol!!! Svaka čast na urednosti! Ja otkidam komade, u dlanu ih blago spljoštim, pa uvaljam šljivu. Ni traga od pedantnosti, pa su mi knedličke kao bakine :-)

    ReplyDelete
  6. I mi ih jako volimo a vidim i da ste i vi guštali u knedlama i to na više načina.Ali što me je iznenadilo kako tijesto razvaljaš stavljaš šlive i mijesiš u kugle i da ima logike vjerovatno su sve iste a ne kako ih ja radim od oka uzimam krpicu stavljam šljive , lagano ih zamijesim među prstima i stavim kuhati u vrelu vodu.

    ReplyDelete
  7. Duboki naklon:)
    Uh sto mi se sad jeduuuu!!!!

    ReplyDelete
  8. moja keva to opravi neretko vrlo odlično. ja nešto baš i nisam sklon pokušajima (pravljenja ičega što je slatko, sem jeli pekmezića za palačince). NO, evo sad gledam - šljive su sveže, pa mi pade na lobanju - a što ne bi oljuštili šljive. i to ne ono da je zgnječiš/iscediš, nego zarezati oštrim nožem. mene koštice vrlo nerviraju. a i braća pravi alkoholičari-rakijaši uredno vade koštice - možda to nije bez vraga?
    sad mi pade na pamet - šjor belas kod koga smo išli na more kad sam bio mali, pravio je njoke sa govedinom - mislim da je isto ovo testo (sa krompirom). kod njega mi se sviđalo što je imao modlu neku, i kad napravi loptice, samo ih strči preko toga (kao mali nareckani tobogančić), i onda njoke izgledaju kao što izgledaju ručne bombe u crtanim filmovima - onako nareckane krupno. to mi se tad neviđeno sviđalo.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kao ručne bombe u crtanim filmovima :))) Super opis :)

      Ja sam videla da njoke "prevaljaju" preko one najčupavije strane na rendetu, za izgled sličan tom pomenutom, ili prevuku preko malecne daščice, prava mala drvena daska ali formata recimo 10 cm po dužoj strani, koja ima rebarca po celoj dužini, i onda valjkastu njoku prevuku preko toga, pa njoja bude rebrasta :)

      Koščica - meni ne samo da ne smeta, nego čak sigurno znam da više volim ovako. Koščica se lako vadi, a sama šljiva je sočnija ako nije bila secnuta pre kuvanja. To su sad sitne nijanse, navike ili šta već :)

      Delete
    2. Pa kospice sluze kao indikator koliko si pojeo knedli. To smo uvijek radili kao djeca da bi osvojili prvo mjesto.

      Delete
  9. Bilo bi interesantno i korsino da napisete kakavo je vase iskustvo sa zamrzavanjem knedli sa sljivama. Ja ih pravim jednom u godini, u velikim kolicinama. Ogromnim. Taj dan zovem: dan knedla sa sljivama. Napravim do kraja onoliko koliko sira familija moze da poijede u jednom danu ( jedino se ja u mojoj familiji bavim ovim poslom), ostalo napravim do dela kada treba knedle bariti, Dakle, napravljene knedle, nebarene, ja zamrznem. Zamrznute pakujem u kontejnere i dajem mojima na poklon. Oni ih cuvaju u frizeru. Kad im se prijede, tako smrznute spustaju u kipucu, slanu vodu... ostalo je po ustaljenom receptu. Tako imamo knedle tokom cele godine. Moje iskustvo je do sada uspesno. Familija, ukljucujici i sestrice i sestricine, sestre, zetove... obozava ove poklone. Ja volim moj dan knedla sa sljivamam u jnuaru, jer je to dan kada se svi skpimo i druzimo.
    P.S. Ja volim da u przene mrvice stavim malo cimeta.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ovo je super ideja :)

      I ja stavim malo cimeta. A moja baka stavi kocku secera ili cokolade u sljivu.

      Delete
    2. Odlična ideja za "dan knedli", probaću da sprovedem nešto slično u ovoj sezoni šljiva :) Do sada sam samo par puta zamrzavala, i to po ne više od 20 knedli. Napravim duplu meru, dakle 40 komada, pola kuvam odmah, pola zamrznem u sirovom stanju, pa kasnije kuvam po potrebi.

      Hvala na javljanju i blago vašoj porodici :)

      Delete
    3. This comment has been removed by the author.

      Delete
  10. Ja ih nikad nisam kupovala, a ni zamrzavala (mada je to odlična ideja i sigurno ću tako uraditi sledeći put). Retko ih pravim jer nisam neki ljubitelj, ali Aca jeste, mada se knedle kod njega jedu kao desert, a kod mene za ručak... Nikako sve to uskladiti... :)
    Svaka čast Majo!

    ReplyDelete
    Replies
    1. I kod mene su knedle obrok :)

      Mislim da je ženskoj populaciji dosta lako neku slatku stvar proglasiti obrokom, dok muškarci slatkiš tretiraju samo kao moguć nastavak slanog obroka :)

      Delete
  11. može se zamrznuti, bez problema, a za vegane - tijesto bude sasvim dobro i bez jaja!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nisam probala bez jaja, ali po logici stvari potpuno verujem i da i bez jaja nema velike razlike u krajnjem ishodu, i sigurno ide manje brašna nego u klasičnoj verziji.

      Delete
  12. b.t.w. kad keva napravi knedlice - mom taji je toga dana dan žalosti. kontam da kad bi bile knedle punjene sa prasićima, onda bi mu valjda bile o.k. (recimo prase drži šljivu u zubima - e to su brate knedle sa šljivama, a ne ovako....)

    ReplyDelete
  13. jesu savršene! obožavam knedličke, prepisujem si tvoj recept, kod tebe mi uvijek provjereno, pa ću ih napraviti po njemu :)

    ReplyDelete
  14. Ovo je jedino jelo koje nikad nisam uspela valjano da napravim, a jako sam zelela. Moracu da probam po tvojim uputstvima :)

    ReplyDelete
  15. Jednostavniji recept: Napraviti griz od 1l mleka i 250g griza, u vruce dodati 4 jaja i mikserom umutiti. Kad to testo se malo prohladi, vaditi rukama i formirati knedle i puniti ih sljivama, breskvama ili kockicom cokolade za kuvanje. Formiranu knedlu staviti u kljucalu vodu, pa kad ispliva na povrsinu, uvaljati je u secer i prezle. Prijatno!

    ReplyDelete
  16. Znala sam da mi je nešto falilo ovo ljeto - a to su knedle! Uopće mi nije palo na pamet da ih spremam, a uvijek ih inače imam u zamrzivaču - eto, hvala na podsjetniku :) Ja obično radim manje knedle sa polovicama šljiva i isto dobro funkcionira :)

    ReplyDelete
  17. Ti si Majo jedna od onih koja me inspirise da nesto novo probam. Danas sam prvi put pravila knedle sa sljivama, igrom slucaja mi baka iz sela poslala kesu onih manjih sljiva.. U dvoristu imam, ali su bas krupne :).. Nije bilo ni malo tesko uz tvoja uputstva, a ispale su savrseno. Cak mi je muz rekao da su najbolje koje je ikad jeo. Hvala, po ko zna koji put na divnom receptu!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hvala tebi, što uvek javiš kad nešto probaš. To je moja inspiracija :)

      Delete
  18. Koje brašno koristiti za Knedle sa šljivama,
    Hvala na receptu i objašnjenjima!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Koristila sam obično belo brašno, tip 400.
      Molim, i drugi put :)

      Delete
  19. Odlican recept, savrseno objasnjeno..prvi put sam spremala knedle i ispale su super..sve pohvale :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jako mi je drago. Hvala što si pravila i javila :)

      Delete
    2. Draga, posupak nam je vrlo sličan. Međutim, ja krompir kada ispasiram ostavim ga u frižideru, da se lepo ohladi. Onda dodam oko 200gr ekstra belog brašna, na 500 gr ispasiranog krompira (belog), jedno jaje, prstohvat soli i dve kašike ulja. Šljivama obavezno vadim košticu (da ne bi bilo iznenađenja) i u svaku šljivu stavim pola kockice šećera nakapane sa malo ruma. Kuvam i uvaljaž u dosta prethodno upržene prezle, osim kristal šećera dodam i jedan vanilin šećer. Vrlo su ukusne. Vama svaka čast, na trudu za ovaj recept. ❤️

      Delete
    3. Isto tako ja pravim. Bravo

      Delete
  20. hvala ti na receptu.. vec sam tri puta pravila ove tvoje knedle i svaki put su bile savrsene.. moja mama i baka nikad nisu pravile knedle, ali se secam da sam ih jednom kao mala jela kod neke komsinice i da su mi ostale u secanju kao nesto posebno.. sad mogu to nesto 'posebno' da napravim u svojoj kuhinji :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Puno ti hvala. Pored svega što umeš da radiš i praviš, polaskana sam da si baš odavde ponela znanje za knedle!

      Delete
  21. svaka cast mama Mrajo... upravo sam ih napravio po tvom receptu i odlicne su :)... mmm njam, njam, njam sada na klopu...

    P.S. meni ostalo viska brasna negde oko 100 g. jel to ok ili sam ipak i to trebao da stavim?
    Molim za savet, za sledeci put da znam ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. E, Nešo! Ako je ispalo dobro, i ti si zadovoljan, znači da ne treba ništa da menjaš :)

      Delete
  22. Moje iskustvo govori sledeće, mora dobar beli, sto suvlji krompir, krompir kuvati u ljusci, pasirka za pire (vise izgleda kao dzinovska za gnjecenje belog luka) ne znam naziv ali vidim da je vec neko spominjao kao presu ili tako nekako je definitivno najbolje resenje jer: nema grudvica, krompir bude pahuljast, ali ne kremast kao u slucaju miksera i lepljiv. Zatim ODMAH tako provučen krompir kroz presu staviti rasporedjenog po tacni u frizider na 5 minuta na ekspresno hladjenje i ISPARENJE dodatne vode (videces kako se pusi u frizideru i voda izlazi vise nego u slucaju da ga ostavis prirodnim putem da se hladi i isparava) a onda brasna koliko ti je volja u smislu po meri a ne previse i nema lepljenja! Ovde pripaziti jer ovako pripremljen krompir moze traziti jos manje brasna a nije preporucljivo jer ipak ne treba da budu ni suvise krompiraste...btw. jaje obavezno izmutiti pre nego sto se dodaje u krompir... Eto, ako budes raspolozena za jos eksperimentisanja ovo su saveti koje sam uglavnom dobila od Marine povodom njoki, al se ispostavilo kao ultra bitno i za knedle ili gomboce! Takve knedle nisu tvrde, lako se sa njima radi, jos lakse i ravnomernije se kuvaju...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hvala na savetima, sećam se ja tvog posta sa knedlama od prošle godine :) Nemam tu presu za sada, pa to neću moći da probam. Jaja su u mom slučaju samo žumanca pa kontam da nema veze da li se prethodno razmute ili ne. No, ako uspem da odvojim "dan za knedle" kao što je gore u komentarima neko ispričao, igraću se još malo :)

      Delete
    2. Ne vadim kostice iz sljiva jer kako inace da znam koliko ih je ko pojeo:)
      Inace su se kod nas, dok sam bila dete, i tasci i knedle, pravili u dve verzije, naime slatka i slana.
      Nastavilo se tako i u mojoj novoj kuci jer mi jedno dete jede samo slanu verziju.
      Na knedlu ili taske stavim creme fraiche i posolim. Pravo uzivanje za mene,a okolina se krsti.

      Delete
    3. Ne vadim kostice iz sljiva jer kako inace da znam koliko ih je ko pojeo:)
      :)))))))

      Slana verzija - DAAAAA!!! Nisam probala u toj tvojoj minimalističkoj, ali (osećam) savršenoj varijanti. No, probala sam valjuške u kombinaciji sa uprženim kiselim kupusom (treća slika odavde), i to je bila bruka kako je bilo dobro...

      Veliki pozdrav!

      Delete
    4. Da, na slane valjeske sam zaboravila.I oni spadaju u istu kategoriju. Kod nas se zovu jos i sufnudle, lepa srpska rec:), a i jos nekako, sto ne bi bilo lepo da kazem na ovom pristojnom blogu!

      Delete
  23. Lako je biti uredan kad fotograf slika onog ko kuva! :))
    Tamara

    ReplyDelete
    Replies
    1. Moguće, ne znam, nisam probala :)
      Ja sam i ispred i "iza" aparata, okidam preko daljinca :)

      Delete
  24. Majo,
    knedle sa sljivama ili kako kod nas u Vojvodini zovu gomboce su moj omiljeni slatkis ,cesto mi se desavalo da mi se testo raspada prilikom kuvanja , pa sam presla na varijantu gomboca sa SIROM , vidim da su svi zadovoljni , pa eto za vikend krecem u akciju da obradujem moje ukucane

    Pozdrav Sonja

    ReplyDelete
  25. Pravila prekjuce, ispale su fenomenalno! Hvala na sjajnom receptu!

    ReplyDelete
  26. Upravo su mi na FB skrenuli pažnju na ovaj recept. Kao očajnik tražih provereni recept koji radi. Kako sam hemičar po struci, vidim da je ovaj "eksperiment" fantastično precizno i opisan i uslikan. Svaka čast. Sada ide teži deo, da izmolim suprugu da ponovi Vaš eskperiment. Hvala na preciznosti i izuzetno dobrom tekstu. :)

    ReplyDelete
  27. Ja sam muski anonymus i vec treci put pravim i svaki put su bile vrlo dobre, odlicne! :D

    ReplyDelete
  28. Cao Majo...danas sam pravila knedle po tvom receptu. Sta reci... SAVRSENE :) Isto tako sam radila princezke..... SAVRSENE :) Dijelim recepte i objasnim odakle su :) Nadam se da se neljutis :) Topli pozdrav :)

    ReplyDelete
  29. Trazeci nesto sasvim drugo naisla sam na Vase iscrpne recepte za razne djakonije.Osim reci pohvale za detalje koji mladim kuvaricama sigurno jako pujo pomazu zelela sam da napisem i jedan komentar o knedlama sa sljivama.
    Zivim u Vojvodini gde su gomboce cesce na trpezi nego u nekim drugim krajevima.
    I ja sam se "igrala" sa testom i probala ovako i onako.Vremenom (valjda je to normalno) sve cesce kuvamo nekako odoka ,otprilike.Tako sad i ja pravim knedle po nekom svom osecaju. Vazno je samo da masa ne bude tvrda, zilava.Ja ne stavljam masnocu u testo, a knedle vadim (odvajam od mase u ciniji) kasikomi pobrasnjenim rukama formiram pljosnati krug u koji stavljam sljivu i brizljivo oblikujem loptice.Ovako se lakse skloni sve na kraju posla,ima manje posla.Ostalo je manje-vise isto.
    Iskreno Vas pozdravljam ,Vesna

    ReplyDelete
  30. Draga Majo,mnogo mi se svidja tvoj blog. Tacnije,mislim da je najbolji. Obozavam da kuvam,a knedle su moj omiljeni slatkis. Pravim ih odavno ,skoro isto kao ti. Samo zamenim polovinu brasna grizom. A,da se ne bi lepile dok ih pravim /otkidajuci komad testa/ ruke sve vreme kvasim vodom. Ne lepe se uopste i nema potrebe za dodavanjem brasna. Pozz...samo nastavi ovako...

    ReplyDelete
  31. Danas ih pravio po prvi put i za ženu nije ostala ni jedna.Vrhunski recept,svaka čast.

    ReplyDelete
  32. Pravila danas po vrućini I svi se u kući oduševili. Ranije sam pravila po drugim receptima I svi pokušaji su propali. Raspadale su se. Ovaj recept je prvorazredan. Hvala, Majo!

    ReplyDelete
  33. Majo, jel ti ime "Srdjan iz grafike" znaci nesto?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bila su dvojica Srđana u grafici.
      Jedan mi prilično znači, udala sam se za njega :)
      Drugog se sećam, iako davno beše :)

      A ko pita?

      Delete
  34. Ha, ha... Da, bila su dva Srdjana... Srki masinac je bio Anin a ovog drugog si ti upecala... davno bese. Sledeceg leta ce biti 20 godina od mog pocetka u toj kuci!!!

    Malo sam dosao kuci preko leta, pa reko da napravim knedle, nisam ih jeo 10 godina najmanje...
    A ko pita? Pita jedan kolega, bivsi, a pitanje i da li bi mi se setila imena. Zapravo se ni ja ne bih setio da nije bilo kombinacije slike i imena i prezimena. Zaista je previse vremena proslo. Ja od 98'me nisam tamo.

    Ako ti kazem da sam ziveo u zamku u Transilvaniji, mozda ces i da me se setis... :) Bolju asocijaciju nemam. :)

    Knedle su vrhinski ispali, nema sale... jedino sam ja napravio preliv od umucene i dobro rashladjene "crvene" kravica pavlake i secera, za preliti preko sveze isecenih knedli, posto treba malo vremena da se svaki zalogaj prelije... ovako je brze.

    Pozdrav za tebe i Srdjana od starog kolege!

    ReplyDelete
  35. ODLICAN RECEPT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    ReplyDelete
  36. Odličan vam je recept. Hvala! Meni su ispale SUPER!

    ReplyDelete
  37. Evo da podelim i ja moje iskustvo pravim ih godinama al jednom iz ne dostatka sljiva stavila malinu i kocku cokolade urnebes ukusa uvaljala u prezle sa secerom i cimetom mmmm jami ... ko zeli neka proba

    ReplyDelete
  38. Uspele! Izgledom ni blizu tvojima po urednosti, ali ukus fantastican! Mnogo je posla i nervoze oko ishoda, ali se isplatilo :-).

    ReplyDelete
  39. Uvek pravim knedle po ovom receptu,I uvek ispadnu super!
    Hvala,Majo!:-)

    ReplyDelete
  40. Fantastican recept.Dodala bih jos nesto,ako se slazete,jer to sam probala pre par godina kod mamine prijateljice.Servirane knedle sa sljivama se sluze uz secer koji je pomesan sa cimetom i mileram-po mogucstvu domaci :D.Lepse knedle u zivotu nisam jela.

    ReplyDelete
  41. Nikada ne stavljam cijele sljive zbog eventualnih crvica! U raspolovljenu sljivu moja mama stavlja kocku secera, a ja secer sa cimetom i vanilijom! Sve se lijepo stopi sa sokom koji pusti sljiva...mmmm...Istom smjesom pospem knedle nakon sto ih uvaljam u poprzene prezle.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tacno! ne podnosim crve u vocu

      Delete
    2. kakvo bi bilo razocarenje videti crve u ovako savrsenim knedlama!

      Delete
  42. Pravim ih po ko zna koji put po tvom receptu, savrsene su!

    ReplyDelete
  43. Saveti su odlicni i primenjeni. Meni su knedle nesto najbrze posle palacinki i najlakse,jer ne zahteva previse truda,a ispadnu super i kad su tvrdje i kad su mekse. Ja ih volim i sa šljivama i punjene pekmezom. Ovaj recept je jedan od boljih. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hvala! Meni su ipak palačinke najbrzinskija stvar, kod knedli se uvek ulepim i ubrašnjavim i... :) Ali ih volim, onako, baš!
      Pozdrav!

      Delete
  44. Recept je isti kao od moje bake,sarazlikom sto ja zarezem sljivu,izvadim kosticcu i na njeno mesto stavim pola kkockice secera i na vrh noza cimeta. Pozdrav

    ReplyDelete
  45. Bravo Majo, odlican post, kao i obicno!
    Hladne knedle sa sljivama spadaju u Top 3 jela (pored cevapa i kriske hleba sa pavlakom/kajmakom) uz koje sam odrastao. Kao mali, vadio sam sljivu i ostavljao je tati. Kolicina knedli koju sam jeo "u cugu" obicno je bila 3+ :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. :D
      Zamišljam malog čika Radeta koji čupka šljivu iz knedle da sit može da se nauživa u testu :) Ja sam bila od onih koji jednako vole knedle i šljive u njima i prezle oko njih i šufnudle... I dobro je što ne pamtim koliko sam mogla u cugu da pojedem, jer bi brojka sigurno bila neprikladna za nejako žensko čeljade :)

      Delete
  46. Od moje mame "nasledih" starinski recept. Procedura oko testa je ista, šljiva se otvori na pola tek toliko da se izvadi koštica i umesto nje u šljivu stavim malo šećera i mrvicu cimeta. U prezle ne dodajem odmah šećer jer se istopi u kontaktu sa mokrom knedlom i ne svidja mi se jer sve bude mokro i lepljivo kad odstoji..posipam ga naknadno pri sluzenju... u slavoniji je kombinacija sa kiselom pavlakom i šećerom vrh! Možda nekome zvuči čudno, ali setite se iste kombinacije u onim voćnim kolačima sa piškotama, kis.pavlakom i šecerom.... njam ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Obožavam filove na bazi kisele pavlake, tako da mi ovo ni najmanje ne zvuči čudno! Ima smisla i ovo sa naknadnim posipanjem šećera. Mada i same prezle se malo opuste, al' ako se knedle ohlade posle ništa na njih neće da se zalepi. Ja baš volim da šećer krcka, al' pošto to dobijem posipanjem rasečene knedle tokom jela, onda onaj spoljašnji šećer može i takav kakav je... :)

      Delete
  47. Imam skoro identičan recept i odličan je. Knedle su uvijek na zalihi u zamrzivaču jer kad se nakanim da pravim, uvijek su to tri mjere :) Takodje sam pokušavala i miksanje i rucno gnijecenje krompira i nisam kod konačnog proizvoda uočila razliku, tako da ostajem pri ručnom - imam onaj mali štapni mikser pa mi je rucno brze. Nekad punim sljivama, nekad domaćim dzemom, nekad stavim kocku cokolade u knedlu...I ja ne przim prezle ni na kakvoj masnoći, samo ih nasuvo propržim sa malo cimeta i karanfilica i naknadno dodam šećer jer volim da krcka. Služim sa zagrijanom domaćom marmeladom. Vase knedle savršeno izgledaju :)

    ReplyDelete
  48. Slično pravim knedle i savršene su,deo brašna zanenjujem grizom i tako su meni bolje. Naođoh ovde tražeći po netu mogućnost zamzavanja istih. Jel stvarno budu dobre kao nezamrznute?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Probala sam skoro knedle u kojima je deo brašna zamenjen grizom, a deo krompira švapskim sirom, mnogo su dobre bile!

      Što se tiče zamrzavanja, meni se čini da nema razlike. Možda se kuvaju malo duže, obzirom da zaleđene više raslade vode, ali ništa sem toga.

      Pozdrav!

      Delete
    2. Hvala puno. Danas sam deo zamrznula pa se nadam da će biti jednako ukusne kao ove danas skuvane. Inače pošto nema šljiva pravila sam sa šljivama iz kupovnog kompota i sa kajsijama i ooodlične su. Mislila sam da ce se ove sa sljivama skroz raspasti unutra ali su ostale savršene. Moglo bi se i to sa sirom probati :) Pozdrav.

      Delete
  49. Posto su danas knedle jaaaaaaako popularna, morala sam da probam da ih napravim. U moru recepata Vas mi je bio nekako najlepse napisan, pa sam krenula.... Umesto sa sljivama, moje knedle su sa eurokremom i moram reci da su savrsene. Samo cu sledeci put umesto kombinacije prezli i secera kombinovati plazmu i npr. kakao... Hvala puno :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hvala Leno :)
      I ja mislim da bi knedlama punjenim eurocremom baš prijala Plazma spolja!
      Sve najbolje!

      Delete
  50. Divan,predivan recept....mekane,ukusne .....ma divne...hvala od srca :)

    ReplyDelete
  51. Svi pisu o tijestu a ja imam problem sa peezlom. Koristila sam kupovnu i slana mi je. Citav preljev mi je slankast.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Verovatno nije čest problem, bar ja nisam naletela nikad na slane prezle, a kupujem koje stignem. Uvek možeš sama da napraviš, ima malo posla ali ćeš rešiti problem :)

      Pozdrav!

      Delete
  52. Ja knedle punim zamrznutim sljivama, polutke direkt Iz friza, I nista Im ne fali. :)
    Inace,za sve sto hocu da spremam,iako Sam pravila I imam recept,obavezno svratim do Maje :D za svaki slucaj jer njeno je najsigurnije!

    ReplyDelete
  53. Majo, nedavno naiđoh na Vaš blog. Sjajni ste. Pravila sam palačinke prije nekoliko dana jer mi je nekoliko tinejdžera bilo u gostima. Tek sam se uselila u stan, nemam tiganj za palačinke, pa sam iskoristila teflonsku tepsiju. Ukus i veličina palačinki su postavili nedostižne standarde za sve druge koji budu pravili drugačije. :D
    Sada o knedlama: kažete u jednom odgovoru da dio krompira može da se zamijeni švapskim sirom. Da li ste probali tako da pravite? Meni zvuči vrlo primamljivo, ali ne mogu da procijenim odnos krompir-sir. Imate li preporuku? Srdačan pozdrav

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nisam pravila lično, drugarica tako pravi, ne znam tačno razmere, ali znam da testo bude baš baš meko i malo lepljivo...

      Pozdrav!

      Delete
  54. S postovanjem, nedavno sam otkrila tvoj blog i torte mi se neobicno dopadaju a posebno nacin na koji objasnjavas postupak radnji i savjete. Prvi put sam juce pravila Medenik i svi su u kuci odusevljeni. Danas sam odvojila vremena da pregledam ostale recepte i evo sam naisla na knedle.Nadam se da se neces ljutiti da ti dam jedan savjet. Neznam da li je to vec neko prekomentarisao jer ima puno komentara i nemam toliko vremena da sve procitam Ja knedle pravim cesto i to mi nije veliki posao ali u tijesto se NIKADA ne stavlja sol. Ako se posoli krompir pusta vodu i koliko god se dodaje brasna nakon malo vremena opet postaje ljepljivo. Voda u kojoj se kuhaju knedle se dobro posoli i one ce upiti sasvim dovoljno soli da ne budu neslane tj bljutave. Ja tjesto pravim samo od kuhanog krompira kojeg ispasiram (krompir se kuha otklopljen da ne ispuca) i brasna - nista drugo, a brasna dodajem koliko krompir upije tj dok ne dobijem fino tijesto koje se ne lijepi tako da mi nije uopste vazna vrsta krompira. Sa kojim god sam radila dobila sam fino tijesto. Pozdrav.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hvala na komplimentima i savetima :)

      Za so znam da izvlači vodu, ali iz presnog voća/povrća. Nekako mi nije logično da to malo soli što ide u testo može da učini nešto na konto lepljivosti, ali ne tvrdim ništa. To bi bilo zgodno proveriti samo sa krompirom - iste količine skuvanog, prohlađenog krompira odvojiti, u jednu dodati so, u drugu ne, ostaviti neko vreme, pa videti... Ako ne zaboravim, probam pa javljam.

      Pozdrav!
      Maja

      Delete
  55. Majo alal ti knedle

    ReplyDelete
  56. Hvala najljepsa! Doista izvrstan recept! Moja mama je radila izvrsne knedle, ali umrla je prije nego sam naucila recept. No, moj dragi kaze da su ove jos i bolje! Tako sam sretna jer doista obozavam knedle. Iduci put cu ih napraviti s marelicama, a otkrivam vm recept za njam preljev: 2 dl slatkog vrhnja, 2 zlice secera i 2 zutanjka. Skuhajte na laganoj vatri da zagusti. Poz i sad cu se baciti na ostale recepte!

    ReplyDelete
  57. Vezano za mit o miksanju naspram rucnog pasiranja krompira, radi se u stvari o glutenu koji se nalazi u krompiru, koji kada se dovoljno dugo miksa dovoljno jakim mikserom (provereno) dobija gumenu satrukturu i masa je kao takva neupotrebljiva za prvobitnu namenu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Znam na šta misliš, ali to nema veze sa glutenom, jer krompir nema glutena.

      A i mikser nije mnogo kriv, jer ako je krompir dobar, neće ka ni mikser pokvariti. Znamo iz iskustva sa krompir pireom, zar ne? A opet, neki krompir se pretvori u "gusti lepak". A sve isto radili...

      Delete
  58. Ja sma naucila staviti u testo kasiku dve griza,a u sljive cimeta...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Varijacija je bezbroj...
      Nisam sa cimetom probala.

      Delete
  59. Odlične su po Majinom receptu.Danas sam spremala.

    ReplyDelete
  60. Ja mnogo volim ove knedle, hvala Vam. Gledao sam dosta na internetu, ali ovo mi najbolje objasnjava kako da ih napravim. Mada nisam vise toliko lenj da ih samo kupim nakon ovoga.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Radujem se što sam kriva za buduće izbegavanje kupovnih :)
      Hvala i pozdrav!

      Delete
  61. Narucio od "Ferdinand knedle". Slane i slatke... Ko ce da se zeza da pravi?

    ReplyDelete
  62. Otkad znam za knedle sa šljivama, obožavam ih! Davno kao dete sam jela odlične knedle kod neke starije komšinice i tako se zaljubila u njih. Moja mama ih nikad nije pravila niti pokušavala, iako je često spremala razne đakonije... I eto, danas sam prvi put u životu sama umesila knedle po ovom receptu i to u trostrukoj meri!!! Dve ture sam spakovala u zamrzivač, a jednu turu su moji ukućani slistili u trenu! (Ostale su samo slike!) �� Majstorski recept, lepo objašnjen i zato veliko HVALA!

    ReplyDelete
  63. Obozavam ih,upravo sam smanjila brasno,po ovom receptu,po nekom starom ide kilo na kilo..e sad samo sto ja nauljam ruke,dok oblikjem testo,prvo ga ispresujem na dlan i stavim kockicu secera,pa zatvorim.I takodje spustam na podmazan plato pa posle u vodu na kuvanje.To je jedan mali trik,koji je moja baba koristila.Uglavnom hvala za recept,jeste bolje sa manje brasna,mekanije su.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hvala i tebi!

      Još mi neko reče za korišćenje masnoće, al pošto ja razvijam na stolu, ne čupkam, onda uvek koristila brašno. Probaću jednom i tako k'o baka.

      Delete
  64. Jedno pitanje za knedle sa sljivama,kad voda prokljuca staviti knedle i kuvati dok ne isplivaju i onda se kuvaju jos 5 minuta jer tako?

    ReplyDelete
  65. Top! Hvala puno! Jeste bilo teško ali vredelo je :)

    ReplyDelete
  66. Samo da napomenem knedle sam pravila kao naše tradicionalno jelo povodom jedne proslave...da se kao pohvalim kolegama u Parizu pa ćemo sutra videti utiske kada probaju ohlađene jer i ovo je bilo previše posla za mene posle svih obaveza ...meni su top! Nikad bolje ! Pozdrav i hvala još jednom

    ReplyDelete
  67. Bas lepo svaka cast .. e samo jos da ima neka Dama iz BG i da pravi knedle pa da me pozove da probam to bi bilo extra ..malo slatkisa

    ReplyDelete
  68. Napravila,prelepe su,skuvala sam par,ostalo zamrzla. Ja inace jedem knedle sa pavlakom umesto sa secerom. Mozda je cudna kombinacija,ali meni najlepsa.:-)

    ReplyDelete
  69. Došlo vreme da se ponovo prave i cela porodica uživala dok nisu rekli e sad samo može kisela voda da pripomogne varenju 🤣🤣🤣🤣

    ReplyDelete
  70. Moj muz ih rasece i prelije otopljenim puterom i pospe cimetom i secerom. Ja secer ne stavljam u prezle.

    ReplyDelete
  71. Ja sam vadila koštice i u svaku šljivu stavila malo šećera sa cimetom😋
    I kuvala oljušten krompir, krupno nasečen, na četvrtine, i nije se napio vode, odmah ocedila kad sam skinula sa ringle
    Sve ostalo je superrrrrr

    ReplyDelete
  72. Odličan recept, preuzela napravila i sada uživamo.

    ReplyDelete
  73. Ovde se ne zna sta je lepse dal' slike, dal recepti, podseti me ovo u vezi pravljenja knedli na moje prve knedle , naravno da je bio pogresan recept po kome sam ih radila jer u kuci nisam imala dovoljno brasna pa sam morala i od komsiluka da ga pozajmljujem , mesanju nikada kraja stalno je bilo testo lepljivo , bravo Majo na svemu , cak su i komentari na tvom sajtu odlicni sto je retkost .

    ReplyDelete
  74. Eto mene sa utiscima od pre 5 minuta.🤣
    Savrseno su mi ispale,ovde u Nemackoj. Njihov krompir je izuzetno suv i tanke opne,tako da sam samo pola mere brasna iskoristila. Nikad lepse ispale. Hvaka punooo.

    ReplyDelete