Saturday, February 14, 2009

Zaher torta


Prethodni put kad sam htela da je napravim, Zaher torta se ispekla spolja a unutra ostala tečna, i bukvalno mi je iscurela prilikom prenošenja. A juče vidim na Coolinarici čokoladni tekući kolač, koji izgleda isto kao moja neuspela Zaher torta. Zanimljivo, mogla sam je drugačije nazvati i proglasiti uspešnom, da sam znala ;)

Torta je poklon za moju dragu drugaricu stečenu na SerbianCafe forumu Trudnice i mamice. BEHEPA mi je nabavila knjigu Natural Relief for Your Child's Asthma, samoinicijativno, znajući da moj mladji sin ima ovu dijagnozu. Iz Srbije je poručila knjigu u USA pa preko treće osobe slala nazad za Srbiju. Nemam reči koliko sam bila dirnuta...

Zaher sam radila drugačije nego prethodni put. Isti sastojci, iste količine samo drugačiji postupak. Žumanca mutila sa šećerom (prosli put sećer špinovala). Čokoladu topila sa puterom (prošli put čokoladu dodavala u šećerni sirup, a puter dodavala u žumanca). Napominjem da mi je taj postupak od prošlog puta uspevao ranije. Sada je sve išlo po planu, izmenjenom. Pazila sam da se torta dobro ispeče, da ne dobijem opet čorbu u sredini. Ovo je najproblematičniji deo pripreme torte, jer uopšte nema brašna u "testu". Sastav kore su jaja, sećer, puter, čokolada i orasi.

Nakon sat i 15 minuta pečenja na nižoj temperaturi uz stalno zagledanje u rernu, izvukla sam tortu napolje. Malo se ohladila, pa sam je presekla na dve kore, i odahnula kad ništa nije počelo da curi :) Dalje je poznato - džem od kajsije preko svake kore, i čokoladna glazura odozgo.


Čokolada i ja smo u ljubavi kada putuje ka mom stomaku, a rad sa čokoladnom glazurom mi je prilično novo štivo. Gledala sam i divila se kako Mignonne sa Coolinarike pravi čuda sa čokoladnim prelivima i rešila da napravim glazuru po njenom receptu - 150 g čokolade i 4.5 kašike ulja. Da nisam verovala u njeno iskustvo nikada ne bih pokušala da radim glazuru na ovaj način jer se, po nekim mojim shvatanjima, toliko razredjena nikad ne bi lepo stegla. Istopila sam čokoladu i dodala ulje, i dobila jako retku smesu koja se praktično samo razlije preko torte i sama se poravna, jer je tečna. Moja torta nije bila baš ravna odozgo, malo je bila ulubljena u sredini, kao tanjir, pa nisam mogla da dobijem baš idealnu glazuru. Da je kora bila ravna, glazura bi bila kao ogledalo. Stegla se u frižideru, bez greške. Ne znam kakva je kad se iznese pa odstoji malo napolju, jer je torta pravo iz frižidera otišla na put. Samo još jedan dokaz koliko mogu pogrešiti verujući u nešto samo zato što meni zvuči logično ili nelogično, bez da sam zaista probala.

Pre nanošenja glazure sam pod rubove torte koja je već bila na tacni, podmetnula papir za pečenje isečen u širi prsten. Sa strane sam, preko čokoladne glazure posula mlevene orahe, da malo zabašure neravnu spoljnu površinu. Kad se sve dobro steglo i ohladilo, izvukla sam papirni prsten, i dobila relativno uredan tanjir.

Ukrasila sam jednom centralnom ružicom od suve kajsije.


Nemam sliku preseka torte, pa eto meni razloga da je u skorije vreme opet napravim :)

Sastojci:
8 jaja
80 g putera
250 g šećera
150 g čokolade za kuvanje
230 g mlevenih oraha
na vrh noža praška za pecivo
1 kašika ruma
1 kašika ulja

Za glazure i dekoraciju:
5-6 kašika džema od kajsije
150 g čokolade za kuvanje
4.5 kašike ulja
mleveni orasi za posipanje
1 veća suva kajsija za ukrašavanje

Postupak:
1. Žumanca umutiti sa šećerom. Mikserom, penasto.
2. Čokoladu i puter otopiti na najnižoj temperaturi na šporetu, ili u mikrotalasnoj na 180 W pet minuta. Malo prohladjenu, ujednačenu čokoladnu masu uliti u umućena žumanca.
3. Dodati orahe, prašak za pecivo, rum i ulje.
4. Belanca umutiti u čvrst sneg pa malo po malo dodati u prethodnu smesu, lagano mešajući (bez miksera).
5. Smesu izliti u manji okrugli kalup (20 cm) obložen papirom za pečenje. Peći dugo na nižoj temperaturi - kod mene je pečenje trajalo sat i 15 minuta, a temperaturu sam smanjivala, počela kratko na 200, a završila na 170, otprilike. U toku pečenja kad je sredina porasla i malo pukla ispod se videlo tečno testo. Posle 1 h sam izvadila tortu i bockala čačkalicom, pa rešila da je vratim na još 15 minuta, mislim da je još bila malo živa u sredini.
6. Prohladjenu koru preseći na dve. Prvu koru staviti na tacnu, premazati sa otprilike 3 kašike razmućenog džema od kajsije, staviti drugu koru, opet premazati džemom.
7. Od papira za pečenje iseći prsten širine 5 cm i podmetnuti pod rub torte.
8. 150 g čokolade istopiti na tihoj vatri sa 4.5 kašike ulja, ili u mikrotalasnoj na 180 W pet minuta. Izmešati da masa bude glatka. Ostaviti da se samo malo ohladi pa preliti preko torte i razliti je levo-desno ili rasporediti širokim nožem. Na ivice takodje naneti glazuru (ja sam uz pomoć kašičice, dosta je tečno i curi). Ostaviti da se dobro ohladi.
9. Na rubove naneti mlevene orahe, a sredinu ukrasiti ružicom od jedne veće suve kajsije - suva kajsija se raspori po dužini, secne na dva dela isto po dužini, malo rastanji oklagijom, pa uvije kao ružica.

komentara: 19

  1. super ti je ispala... bas si se potrudila... ma savrseno... :)

    ReplyDelete
  2. sjajno izgleda! i da...ja odavno radim glazure po receptu mignonne...na 100 g čokolade 3 žlice ulja...i prezadovoljna sam...od kada sam je prvi puta probala, više ne koristim niti jednu drugu glazuru :) p.s. imaš mail ;)

    ReplyDelete
  3. Prelepa je,moracu je isprobati.Ruzica ti je predivna.Kod nas nema velikih suvih kajsija(meni stignu iz Amerike),onda su ruzice onako dzinovske.Kod nas ima samo tih malenih...
    Glazuru pravim po nekom mom receptu,i nisam bas bila zadovoljna,a koliko sam puta gledala recepte od mignnone i ....hvala ti...

    ReplyDelete
  4. Draga, Tvoje torte, recepti, postovi i slike me uvijek inspiriraju i tvoj sam vjerni čitatelj. Sacher tortu sam pravila jučer za rodjendansku tortu svojoj kčerkici. Ispekla se super i pustila sam ju u kalupu do ujutro (pravila sam naveče). Danas kad sam ju rezala mi je pukla. Da li je i tebi tako rahla i rado puca? Da li je fora samo da moraš paziti kad ju dižeš odrezanu?
    Puno pozdrava i z ljubljane,
    Ana

    ReplyDelete
  5. Ana, hvala :)
    Mislim da nema veze sto si je sekla sutradan a ne odmah po pecenju, a sto je pukla, iskreno, nemam pojma. Ja ti zaista nisam neki expert za torte, sto se i vidi po kolicini torti na blogu :) i ne bih mogla da pretpostavim sta je tacno bio problem. Kad si sekla koru da li se sekla nozem ili necim tanjim (koncem, tj onom zicom)? Mislim da tanje secivo daje manje sanse za pucanje. Takodje, kad preseces koru, mozes da uzmes list papira za pecenje i podvuces pod taj preseceni deo i tako podignes, tako je kora "stabilnija" nego da je dizes drzeci rukama za obod.

    Nadam se da je torta ipak mogla da se sastavi, jer joj je ukus bozanstven. Srecan rodjendan cerkici i puno pozdrava,
    Maja

    ReplyDelete
  6. Torta sam ipak uspjela sastaviti i bila je bozanski dobra ali ruzna :) Sijekla sam je nozem. Hvala za savijet u vezi peki papira na koji mogu nasloniti koru kad ju odrezem i rezanju kori s niti. To sam vec bila negdije procitala.
    Puno pozdrava,
    Ana

    ReplyDelete
  7. Draga Majo,
    u to vreme nisam blogovala, pa sam ovo propustila. Sastojci jesu skoro identični, ali se postupak razlikuje. Ja mutim puter sobne temperature sa šećerom, dodam žumanca, suve sastojke, pa onda otopljenu čokoladu. To u mnogome menja konzistenciju torte. U suštini recept je nastao slučejno kada nisam imala pojma kako se torte prave, tj.kojim redosledom se sve dodaje i ispala je odlično. Toliko dobro da je stalno pravim po tom receptu.
    Slažem se i ja domaći džem je neprevaziđen. Ja koristim Bakinu Tajnu za dijabetičare i on mi se pokazao kao sjajan. NIje presladak, a kisi.

    ReplyDelete
  8. ps za perfektnu glazuru, ja nakon nanošenja džema na tortu stavim celu u friz da se stegne, pa onda mogu svaku rupicu lepo da popunim da bude perfektno ravna. To doduše daje poteškoće oko glazure jer mora da se brzo radi, jer se čokolada stegne brzo, ali je rezultat dobar.

    ReplyDelete
  9. hvala na receptu! imam jedno pitanje, napravila sam ovu tortu, malo nakon sto sam pustila da se kore ohlade *nakon sto sam ih izvadila iz rerne proslo je nekih desetak minuta) krenula sam da mazem kore dzemom od kajsija prethodno otopljenog na blagoj vatri. TORTA JE BILA PRELEPA! Kore su bile mekane, socne... Nakon sto sam stavila tortu da bude na sobnoj temperatuti nakon dva sata postala je suva, nije vise imala ukus kao na pocetku... kore su postale suve :( u cemu gresim? zasto je suva kad nije ni bila u frizideru?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jovana, meni ovako izdaleka deluje da je tu sve u redu i da ne grešiš nigde :) Ne znam da li si ranije probala tortu ovog tipa, tj. da li si znala šta da očekuješ.

      Mlaka kora je naravno mekša i deluje vlažnije. Ohlađena je drugačija, ali ne bih ja to nazvala suvim (sem ako se nije nešto prepeklo pa presušilo ali uzmimo da nije). Može biti da ima suvlji deo onaj površinski, a sredina mora da je punija i vlažnija. Vidi se to i kad se seče torta, na preseku. U frižideru se neće osušiti, može postati samo još lepša kad povuče malo vlage i slegne se.

      Nedavno sam je pravila mami za rođendan, i bila je odlična. Usput, ovaj tip torte dobro podnosi zamrzavanje/odmrzavanje (sem glazure).

      Pozdrav!

      Delete
  10. hvala na tako brzom odgovoru! saljem puno poljubaca!

    ReplyDelete
  11. Majo, sad upravo imam nameru da je pravim, iako vec jesam ranije po ovom tvom receptu, ali ne mogu da se setim koliko sam je pekla. Sta mislis koliko bi bilo optimalno, mozda odmah na 170 stepeni pa nekih 50-ak minuta do sat i nesto? Sta mislis? Hvala. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ih, kad je to bilo, misliš da se ja sećam? :)))

      Tako nekako, 170°C, pa sat i kusur. Bocni čačkalicom ili ražnjić stapićem...

      Pozdrav!

      Delete
    2. Ko zna, rekoh mozda si u medjuvremenu pravila jos koji put, kad ti vec sve ispadne tako divno, a ja Tebi i tvojim receptima u potpunosti verujem. Od Reforme sve do Medovika. Hvala na brzom odgovoru. Onda cu tako, pa mi drzi fige. :)
      Pozdrav i Srecni Praznici.

      Delete
  12. Meni je ovo nepobediva čokoladna torta
    http://bestofmums.com/healthy-and-tasty/german-chocolate-cake-recipe/

    ReplyDelete
  13. lepa torta njam, samo sto se zove Saher (austrijska torta, i Austrijanci s na pocetku reci izgovaraju kao s a ne z kao u Nemackoj)

    ReplyDelete