Thursday, January 05, 2017

Jafa kolač



Drugog januara 2017. Beograd u tišini drema svoj post-novogodišnji mamurluk. Napolju je veoma hladno i nema snežne idile.

U kući je prijatno, pijem čaj, listam svoju prvu svesku s receptima. Znam da tamo imam zapisane mere za jedan nepečeni kolač koji treba da pravim sa mlađim klincem ovih dana. Tražio je da ga naučim da nešto napravi potpuno sam, pa sam se setila tog kolača, koji je i meni bio među prvima, znate ono, sa mlevenim keksom i žele bombonama.

Nemam utisak da je to bilo jako davno, a bilo je. Taj je kolač pravljen i recept zapisan kad je desetogodišnjak zbog kog sam sada otvorila svesku imao otprilike... Minus petnaest godina! Četvrt veka prošlo od onda, kukuuu...

Nećemo sad ništa da pravimo, imamo tulumbe i krempite od Nove godine, sad samo tražim zapis, da vidim koliko nam treba tih žele bombona, da stavim na spisak za nabavku. Locirala sam recept, napravila belešku i nastavila da listam.

Par stranica kasnije presrete me kolač koji je još s papira tako snažno zamirisao na devedesete, da sam se trgla. Bez putera, bez skupih sastojaka, bez fensi filova. Ispečeš jednu veću biskvitnu koru, pola smrviš i pomešaš sa izrendisanom zaleđenom pomorandžom, proglasiš to za fil, preliješ nekakvom čokoladnom glazurom i eto kolača.

Ukusan je bio, volela sam taj kolač, sećam se.

Slike krenuše da naviru, setih se do detalja prostorije unutar male dvorišne garsonjere u kojoj sam sa drugaricom, u polu-uslovima, pravila ovaj kolač...

A setih se i da mi se po zamrzivaču mesecima kotrljaju tri manje pomorandže, ostatak od jedne mrežice organskih, kupljenih letos kad im vreme nije, zbog potrebe za strugnom koricom.

Hmmm, znači mogla bih ovo da spremim odmah, samo da...

- Srkiiiiii!
- Molim?
- Možeš da dođeš da mi nešto pomogneš?
- Mogu, šta treba?
- Da mi izrendišeš tri zaleđene pomorandže.
- Da ti... Šta?!

:)



Jafa kolač
recept za štampu

Sastojci:
za biskvit
4 jaja
350 g šećera
150 ml mleka
120 ml ulja
250 g brašna
1 kesica praška za pecivo

za fil
2 veće ili 3 manje zaleđene pomorandže (350-400 g)
200 ml vode
150 g šećera

za glazuru
200 g čokolade za kuvanje
6 kašika ulja

Postupak:
1. Koru jedne zaleđene pomorandže izrendisati na sitno rende, i odvojiti, to ide u testo. Ostatak te, i drugu celu pomorandžu (sa korom) takođe izrendisati na sitno rende, to će ići u fil.

2. Jaja umutiti sa šećerom, dodati mleko, ulje, brašno i prašak za pecivo, umutiti sve zajedno, dodati onu unapred odvojenu struganu koru jedne pomorandže, izmešati. Izliti u manji četvrtasti pleh (20 x 30 cm) postavljen papirom, peći na 180°C oko 30 minuta. Ostaviti da se ohladi. Iseći na dve kore. Jedna  će biti podloga, a drugu treba iseckati ili izmrviti, to će ići u fil.

3. U manju šerpu sipati 200 ml vode, 150 g šećera i izrendanu pomorandžu. Kuvati do vrenja, sniziti jačinu ringle pa kuvati još 10 minuta. Skinuti sa vatre, dodati u izmrvljeno testo i sve dobro promešati. To je "fil". Naneti ga preko biskvita i poravnati lepo.

4. Čokoladu istopiti sa uljem i preliti preko kolača. Rashlađen kolač seći na kocke.


Napomene:
- Najgori posao prilikom pripreme je rendanje zaleđenih pomorandži, ja se smrznem i kroz krpu presavijenu više puta, tako da taj deo po mogućstvu prepustite nekoj muškoj ruci :)

- Mere su, naravno, bile u kašikama, ja sam pretvorila u grame, puneći kašike prilično "po nahođenju" u odnosu na namirnicu. Mogu vam reći, bolje mi je izgledao recept u kašikama, makar je delovalo da ima manje šećera : / Mada nekim čudom, nije presladak, valjda što se pomorandže rendaju cele, sa sve korom i onom belom opnom ispod, pa kolač ima neku Bitter lemon tj. u ovom slučaju Bitter orange notu. 

- Od ove mere dobije se tačno 1 kg pečenog testa. Ovo i ne morate slagati u tepsiji, može i na poslužavniku (ako je fil mekan, prvo ga malo rashladite pa nanesite na koru).

- Da čokolada sa površine ne bi pucala tokom sečenja, tankim, ugrejanim nožem zarezati/raseći samo glazuru, pa tek posle proseći kolač po dubini. 


komentara: 26

  1. Pozdrav Majo, svako dobro u 2017. Ja ovaj kolač nikad vidjela ni probala. Bilo je i kod nas varijanti ali to ko pokvareni telefon, krene iz Skopja recept pa po regijama promjene kako je do koga došlo, u Ljubljani je to skroz drugi kolač. Ja sam pored Zagreba znači dosta promjena je dovde bilo u tom kolanju. Ovaj pravim svakako, kod nas se ne radi 3 dana milina. Mi smo porodica kod koje ispečeš, sve je pojede, a kada netko svrati uvijek sramota nikad nemaš za ponuditi. Tako da dobro dođe, ja isprobavam sve što god naiđe i apsolutno sve se pojede, nekada je kao pa ajde nije nam baš nešto, nekada uau na prvu, ali kada padne šćer ode sve. Pozdrav Suzana

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha, i kod nas slično, a za iznenadne goste obično pečem palačinke, pošto nemam ničeg spremnog :)

      Sve najbolje, Suzana, tebi i tvojima!

      Delete
  2. Ja sam ovaj kolač pokušavala da napravim nekoliko puta,i...uspela nisam NIKAKO!A to rendanje zaleđenih pomorandži je stvarno poduhvat za jaku mušku ruku. Na tvojim fotkama izgleda savršeno,a ukus mu znam jer je nakada,ima tome lepih godinica bio popularan kolač...eh,mladosti,mladosti....Hvala za slatko pdsećanje. Sve najbolje u Novoj godini!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hvala, sve najbolje i tebi, Aleksandra! :)

      Jest' vala, em ledena pomorandža pa se ruka smrzne, em tvrda pa se teško rendiše, još ako je rende neko tupo, zaista postaje nemoguća misija. Mada evo ispod Tanja predložila da se pomorandža lepo samelje u blenderu/secku, na isto mu dođe.

      Pozdrav!

      Delete
  3. Ja imam neki slican recept, ali umesto rendanih zaledjenih pomorandzi iseckam pomorandzu u secku sa korom ili bez u zavisnosti da li je prskana, ako jeste ne stavljam koru. Mnogo lakse, a ukus skoro pa isti.

    Srecna Nova godina!
    Tanja

    ReplyDelete
    Replies
    1. Da znaš da sam i ja razmišljala kasnije o tome. Nema tu šta da bude drugačije, treba nam samlevena cela pomorandža, na ovaj ili onaj način. Pretpostavljam da je do leđenja pomorandži došlo jer na drugi način ne bi mogle da se izrendaju, a blendere i seckalice nisu svi imali. Mada opet, moglo je na mašini za meso, verovatno...

      Sećam se da smo i sok pravili od zaleđenih pomorandži. Mislim da je išlo dve zaleđene pomorandže, isto ovako, izrendisane, pa nalivene sa 2 (ili 3?) litra vode i šećera po ukusu, i to tako stoji neko vreme, posle se procedi i bude "sok" :) Doduše, u poređenju sa Step kesicama, ovo i jeste bio sok :D

      Hvala u svakom slučaju na praktičnom savetu, ja ću garant tako, kad budem nekad pravila ponovo.

      Delete
  4. Evo ubij se ali ne mogu da spoznam zašto moraju da se zamrzavaju pa da se rendaju ! Ako su prskane, neće postati neprskane ukoliko se smrznu a ako nisu mogu da se samelju jednostavno. Sto mora čovek da se muci ako može jednostavnije...o ovom kolacu znam samo po cuvenju.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ne znam, ali kao što sam gore rekla - pretpostavljam da je do leđenja pomorandži došlo jer na drugi način ne bi mogle da se izrendaju, a blendere i seckalice nisu svi imali. Siguno niko nije sam sebi namerno otežavao ništa.

      Inače, recept je od tvoje majke, kucan na mašini, pa isečen i zalepljen u moju svesku :)

      Delete
  5. I meni je ovo jedan od prvih kolača koje sam napravila, ali neku posnu varijantu (?)i čak nije bila loša, posle mi je povremeno padao na pamet, ali sam uvek odustajala zbog tog rendanja. Naravno, blender mi nije pao na pamet. Ako piše rende - mora da bude rende :-). Ova scena sa traženjem pomoći me podseti, sad kad sam pravila kuglice neke za NG zovem Mišu da proba, on kaže- mislio sam zoveš me da dohvatim vagu :-D.
    Tajana

    ReplyDelete
  6. J za jafu kolac blendam svezu pomorandzu ,lakse je a u ukusu se nista ne promijeni.Inace volimo ovaj kolac.

    ReplyDelete
    Replies
    1. I lakše, i skraćuje vreme pripreme, jer nema čekanja na leđenje :) Pozdrav!

      Delete
  7. Evo i ja probala u secku i rekla bih da nema razlike, ipak imam jednu ideju ali ne znam da li je izvodljivo... meni je uvek zao kada treba termicki da obradjujem narandze pa sam pomislila da ovo usitnjavanje uradim u sokovniku i da u vodi skuvam samo kasasti deo a sok da dodam kada se masa malo prohladi. Neverujem da bi se kolac pokvario jer kod mene sve sto je sa cokoladom ne traje duze od 2 dana, sta vi mislite?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mislim da je izvodljivo, tj. ne verujem da bi išta promenilo.
      Pozdrav!

      Delete
  8. Pa da, treba probati u svakom slucaju.
    Nego Majo, ja mnogo volim tvoje precizne recepte ali, ako ti to nije problem, je l' bi mogla ubuduce da ih preciziras jos malo i dopisujes koliko su teska jaja ili koje su klase. Uh sto mi ovo 'ubuduce' zvuci strogo, podseca me na detinjstvo :D nisam htela tako da zvucim :)
    Pravo da ti kazem za sve je kriv Dade sa onom doktorskom disertacijom za Reformu, ja posle toga vise nisam ista domacica :)
    Pozdrav!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eh, da... :)

      Jaja koja najčešće koristim su A klasa. Ako u receptu ne kaže drugačije, računaj da su ta. Nije svugde kritično da se jaja mere u gram i mililitar, pa zato ne insistiram na tome. Tamo gde jeste bitno, biće premereno i naznačeno, sigurno :)

      Pozdrav veliki!

      Delete
    2. Ja otkinuh od smeha na deo "ja posle toga vise nisam ista domacica" Dade jeste kriv 😉
      I dete sam pokvarila, šaljem je po jaja pre neki dan, a ona pita koja klasa 😅
      Pozdrav Majo! Ne volim pomorandzu u kolačima, valjda sam jedna od retkih, al me to ne sprecava da ti mahnem ☺

      Delete
    3. A mene nasmeja pitanje tvoje ćer'e :)
      Hvala na javljanju, mah-mah i tebi :)

      Delete
  9. Mislim da nikad nisam probala ovaj kolac, jer sam tad kad je on bio popularan, vec bila u Holandiji. Ali, moram da ga probam! Ja jednostavno obozavam miris narandzi u kolacima i tortama. U poslednjih par nedelja dva put sam pravila Najdzelinu cokoladnu tortu sa narandzama. Za to sam kuvala 2 narandze dva sata, kuca predivno mirise. Onda se narandze miksaju rucnim mikserom, dobijes neku vrstu musa. Mozda i on moze da prodje umesto rendanih narandzi? Ja mislim da ce proci svetlosna godina kad ja budem mogla da ovako hirurski isecem tortu ili kolace :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sigurno bi mogao taj mus, ja sam čak htela da razrađujem neki fil sa želatinom (bez izmrvljenog biskvita u filu), da taj sloj više liči na onu žele pločicu unutar jafa keksa, al' to bi bio neki drugi kolač, ne jafa kolač iz devedesetih.

      Često dobijam komplimente za uredno sečenje, a retko mi ko veruje da za savladavanje te "tehnike" treba manje vremena nego za pisanje komentara sa komplimentom. Samo tanak nož (onaj za paradajz), i vertikalno vučenje noža kroz kolač (ili sitno-sitno sec-sec). Nije primenljivo na baš sve vrste torti i kolača, ali jeste veoma primenljivo na ove što su "ograđeni" tepsijom i neće da beže. Ako je čoko glazura deblja i skroz stegnuta, onda prvo nju razrezati (ucrtati brazdu, pa proći po njoj par puta, nežno, da ne pukne) pa onda kroz ceo kolač. Ili iseći kad je glazura polustegnuta - toliko da ne curi i ne razmazuje se, ali da nije tvrda i krckava.

      Pozdrav!

      Delete
  10. Evo napravih i ovaj kolac po vasem receptu,boze mili kakvo podsecanje na detinjstvo,hvala vam

    ReplyDelete
  11. Skinuti sa vatre, dodati izmrvljeno testo i sve dobro promešati. Kakvo izmrvljeno testo? Od ovog pečenog odvojiti deo ili nešto drugo? Nisam razumela.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Promaklo ti je, piše u tački 2 :)

      ...peći na 180°C oko 25 minuta. Iseći na dva dela. Jedan deo će biti podloga, drugi deo testa iseckati ili izmrviti, on će ići u fil.

      Pozdrav!

      Delete
  12. Ahh podseti me na Jafu koju uvek pravim za Slavu Sv.Jovan :-)
    Ja je rendam i to jednostavno... imam kuhinjski robot pa samo ubacujem, a motor radi ostalo ;-)
    A što se ledjenja pomorandži tiče, predpostavljam da ako se sveže samelju ili izblendaju ostaće komadići opni kriški pomorandže i one bele gorkaste opne.
    I da, ja samo vodu i šećer prokuvam 2 min pa time prelijem koru za fil i dobro je umešam presom za krompir i onda tako umešam u još zaledjenu izrendanu pomorandžu... eto opet nova modifikacija pravljenja kolača ;-)
    Veliki pozdrav tebi kao prijatelju i kao koleginici, a naravno i celoj porodici Babić
    Neša

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hvala Nešo! Probala sam ja tvoju jafu, odlična je!
      Pozdrav i vama! :)

      Delete
  13. I ja sam je pravila nekoliko puta u poslednjih godinu dana 😂 i bas je super recpet. Jedino nedostaje u sastojcima da se napise da i u testo ide rendana pomorandza.
    Inace meni se testo posedbno svidja i razmisljam da ga pravim posebno u korpicama za mafine i sad smisljam sta bih mogla jos da ubacim (eventualno one drazeje - pomorandza i cokolada).

    ReplyDelete