Tuesday, November 18, 2014

Rižoto od cvekle


Spopala me neka blesava, bezrazložna sreća. Ona koja samo trupne tačno ispred mene, i ne pita da l' je sad vreme, ni šta inače volim.

Onda mi je sve lepo, i primećujem sve što do juče nisam. Onda mi se radi i ono što mi se obično ne radi. Onda mi se i kuva ono što inače ne bih. Pa, dok traje, da iskoristim :)

Nije da ne volim cveklu, nego nemam naviku da je koristim. Ne znam da l' sam dvaput u životu nešto sa cveklom pravila. Ma, ni ne setim se da postoji! Sad me je Iva podsetila, jer je odabrala za temu igre ajme, koliko nas je!, a ja joj se obradovala, k'o da je ne znam šta.

Ovaj rižoto je vrlo cveklast. To znači da ima izražen slatkasto-zemljani ton u ukusu. To dalje znači da ko ne voli cveklu, neće je ni kroz ovo jelo zavoleti. I nije ni bitno da je zavolite ako je inače ne volite, nikakvo moranje.

Smernice sam koristila iz ovog recepta, uzimajući u obzir sve primedbe viđene u komentarima, i mislim da nisam pogrešila. Dragom i meni se dopalo, deci ni najmanje. Iako u rižoto obično ide parmezan ili neki sličan sir, ovom rižotu bolje stoji feta. Naspram slatkaste cvekle, feta, posebno ona namrvljena odozgo, daje kiselost kao kontrast. A mirođija što se dobro slaže uz cveklu, nisam mogla da pretpostavim! Obilno treba posuti jelo mirođijom, ne samo sa tri travčice kao što se vidi na fotografiji, to sam ja tako za slikanje stavila, nego bogatije, mnogo bogatije zasuti rižoto mirođijom, treba da je ima na svakom zalogaju...


Rižoto od cvekle

Sastojci:
700 g sirove cvekle
2 kašike maslinovog ulja
30 g putera
1 glavica crnog luka
2 čena belog luka
250 g pirinča okruglog zrna
150 ml belog vina
750 ml vode
2 kašike mešavine suvog začina (recimo Kulinat bez msg-a)
125 g feta sira

za serviranje
još feta sira
veća veza sveže mirođije

Postupak:
1. Cveklu dobro oprati i svaku umotati u alu foliju, pa ispeći u rerni zagrejanoj na 200°C, dok ne postane meka, za šta će biti potrebno okvirno jedan sat. Proverite čačkalicom, bocnite cveklu kroz foliju, ako ne pruža otpor pri sredini, gotova je. Izvadite i ostavite da se malo ohladi, tek toliko da se može raditi sa njom. Oguliti je, pa polovinu ispasirati a polovinu iseckati na sitnije komadiće.
2. Staviti vodu sa dve kašike mešavine suvog začina da se greje.
3. U široj, plićoj šerpi zagrejati ulje i puter pa prodinstati sitno seckan crni i beli luk, na srednoj vatri, da luk ne požuti. Dodati pirinač pa i propržiti i njega. Preliti belim vinom, kuvati uz mešanje dok ne počne da ponestaje tečnosti. Onda nalivati vrućom supom (vodom sa začinom), u više navrata, kad god počne da fali tečnosti, a mešajući sve vreme. Pred kraj kuvanja, koje će trajati oko 20 minuta, dodati pasiranu i seckanu cveklu, kao i izgnječen feta sir, i zajedno kuvati još malo, da se sir rastopi i sve lepo sjedini. Probati, eventualno dosoliti ako treba.
4. Služiti toplo, posuto dodatnim feta sirom, uz dosta sveže mirođije.

Recept za štampu

komentara: 17

  1. Majo, kako ne bi bio ciklast i zemljast kad si stavila 700g cikle!? :) Ako ti opet dode da ga pravis, probaj tako da pred kraj kuhanja rizota samo umijesas koju zlicu pirea od cikle..boja ce biti i dalje divna, iako manje intenzivna, a i okus ce biti blazi, gotovo se ne osjeti, pa se mozda i djeci svidi ;) (Imas i kod mene na blogu recept, isproban stvarno puno puta)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hvala, pogledaću tvoj recept.

      Ali, sad sam htela upravo ovako nešto, potpuno cveklasto, i ne žalim se što deca nisu htela :) Razmišljala sam o njokama, ali odustala sam jer mislim da je tu cvekla više u funkciji farbe, ja sam htela nešto što vrišti i ukusom, ne samo bojom :)

      Delete
  2. Au, što ti je slika! Čitala sam Milenijum skoro i dopala mi se atmosfera švedskog društva opisana u knjigama - ova me scena podseća na to. Mnogo, mnogo dobra slika.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nisam čitala Milenijum, ali - hvala za kompliment :)

      Delete
  3. Cvekla je jedna od retkih namirnica koju baš ne volim... ali fotke... otkidaju... svaka čast!

    ReplyDelete
  4. Fotke govore, pričaju neku priču. Cveklasti rizoto je tako intenzivne boje da imam utisak da je bas ispred mene, a ne na monitoru. Bravo za priču i nek potraje ta bezrazlozna sreca... Najlepse stvari u zivotu su spontane i besplatne:) A, dok si u tom fazonu isprobaj još neki receptić koji inače ne bi, pa i nas obraduj kao sad.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hvala Nale :)

      S takvim srećama se ništa ne zna. Ni kad će doći, ni koliko će se zadržati, pa ne mogu ništa da obećam :)

      Delete
  5. Pravila sam rižoto od cvekle za Mezze i baš nam se dopao. Doduše, stavila sam dosta manje, ali mislim da bi mi se sviđao i sa duplo više jer puno volim cveklu. :) Sad sam htela za ulaznicu za Ajme nešto jako cveklasto, ali potrošili smo sve zalihe iz bašte, ostale samo dve male pa sam ih iskombinovala sa drugim vrstama povrća...

    Fotke su mnogo, mnogo dobre!!! :)

    ReplyDelete
  6. Rižoto od cikle mi je i više nego zanimljiv, meni ljubitelju cikle baš odgovara da ona prevladava u okusu, a boja mu je fenomenalna ! Ono što me se posebno dojmilo su slike, predobre !!

    ReplyDelete
  7. Za mene je cvekla-salata, za ostalo nemam hrabrosti. Nedavno sam shvatila da sam teški konzervativac u kuhinji.

    ReplyDelete
  8. I bet this is so good! These flavors are perfection!

    ReplyDelete
  9. Fotke su fantazija, ali rižot...ne znam, ne vjerujem da bi mi se svidio, možda s manje cikle, ali vrijedi probati različite stvari, ja sam prvi put radila kolač s njom i stvarno je bio odličan. Za sada ću tu stati...:)

    ReplyDelete