Wednesday, October 15, 2014

Čorba od celera sa knedlama


Prošlog meseca je Miki sa bloga Mimi's Kingdom inicirala pokretanje nove igre za food-blogere. Znate već svi da imamo one tri igre koje se vrte godinama, a sad, evo, imamo i ovu novu. Miki je poželela da motiviše blogere da češće uzimaju Patin tj. Veliki narodni kuvar (u daljem tekstu VNK) u ruke, jer je zaista vredan i zaslužuje. Zato će nam svakog meseca nuditi po tri recepta iz jednog poglavlja, mi ćemo glasanjem odabrati jedan, i taj recept biće zadatak za sve potencijalne učesnike. Igra se zove Patin petnaesti, jer je svaki petnaesti u mesecu rok za objavu radova. Ostale imaju za rok kraj meseca, pa je za ovu igru odabrana sredina meseca, da se ne guraju rokovi k'o vozači u špicu.

Izazov je u tome što su u Patinom kuvaru recepti često nedovoljno jasno napisani, i što nema fotografija. Sve je to razumljivo, jer kuvar je nastajao u neko sasvim drugo vreme. I nije Pata sedela pa isprobavala jedan po jedan recept, za to bi joj bilo potrebno nekoliko života, već ih je okupila, sortirala i u dobroj meri jezički i stilski uniformisala. Sigurno je uvrstila i one koje je sama pripremila, ali pogrešno je misliti da je Patin kuvar privatna zbirka recepata. Dakle, Pata nije autor recepata, i naprosto se ne možemo osloniti na to da ako smo probali par recepata iz VNK i bili zadovoljni, da se i ostalima može bezrezervno verovati.

Je l' vas takav podatak odbija ili privlači? Mene ovo drugo :)

Kad god sam do sada otvarala VNK uvek bih se nakon čitanja nekoliko recepta u nizu, a tamo jednostavno ne možete završiti na čitanju samo jednog, šta god da ste pošli da tražite odlutaćete još malo u širinu, osetila mentalno iznureno k'o da neku tešku enigmu rešavam. Treba prvo tekst recepta pravilno pročitati, eventualne nepoznate reči potražiti šta znače, a onda u drugom ili, pre će biti, trećem čitanju napraviti mini projekciju toka pripreme i gotovog jela. Morate, jednostavno morate nekako zamisliti šta i kako na kraju treba da ispadne, jer, rekoh, slika nema. E, sad zamislite samo kako ono što ja zamislim može da se razlikuje od onoga što biste vi zamislili, a sve to zajedno od onoga što će na kraju ispasti... Zato se i nadam da će Patin petnaesti izvući najmanji zajednički iz svakog recepta koji se izbori da postane tema.

Dobro, nisu svi recepti iz VNK nejasni ili polumistični, ali solidan procenat jeste, i mislim da ste razumeli šta sam htela da kažem. Za mene lično, koja sam navikla da mislim u jasno definisanim if-then-else-ovima, parsiranje i debug-ovanje recepata iz VNK je višestruko izazovan zadatak! Dalje, u odnosu na ostale igre ova zaista ima jedan viši i bolje definisan cilj. I treća i najveća prednost - o da, moram vam sasvim iskreno i to priznati - neću ja roundup(e) da pravim, juhu-huhu! :) Beskrajno sam zahvalna Milkici što će celu stvar održavati i što će nam omogućiti ovo lepo druženje. ♥

Zadatak #1 je čorba od celera sa knedlama. Nju smo izglasali od tri predložene čorbe.


Nakon prvog čitanja ne deluje previše nejasno, mada sam odmah uočila nedostatak pominjanja ikakve soli u priči. Ajd' dobro, valjda se to podrazumeva.

Dalje, čitam, 150 g putera (tj. masla, pročišćenog putera). Paaaaaa, malo je mnogo za jednu čorbu. Ili bar za današnje navike u poimanju termina čorba.

I na kraju, knedle. Dva belanca i 40 g brašna? Ups, to mora da će biti neke šne-nokle, gde može 40 g brašna da okupi sneg od dva belanca!? Knedle za čorbu ja zamišljam drugačije, i... Je l' me pratite? Ja zamišljam drugačije... I ćao-zdravo, moja zamisao je mene vodila, tako da sam dodala više brašna i jbg, dobila to što sam zamišljala. Nije to bilo loše, naprotiv, ali posle kad sam videla kako su Olji ispale knedle, lupila sam i sebi i svom zamišljanju po jednu disciplinsku...


Čorba od celera s knedlama

Veću glavicu celera oljuštiti (glavica je imala oko 400 g, očišćena oko 300 g), iseći na četvrtine (ili sitnije) i metnuti u šerpu u kojoj se istopilo 50 g masla (maslo je pročišćeni puter, ja sam stavila običan puter), da se celer prži (na srednjoj temperaturi). Kad je upola propržen, naliti ga sa 1,5 litar vode ili supe (vode), a zatim dodati 1 veći oljušten krompir (200 g, tj. 170 g očišćen), da se i on sa celerom bari u istom loncu. Kad su celer i krompir mekani (30-ak minuta od početka vrenja, na tišoj vatri), izvaditi ih, vodu u kojoj su se barili ne prosipati, pasirati celer i krompir kroz presu za krompir (štapnim mikserom), staviti u lonac, naliti vodom u kojoj su se kuvali, pa ih i dalje kuvati (dodati i 1 kašičicu soli, 1 kašičicu mešavine začina, recimo Kulinat bez pojačivača, 1/4 kašičice belog bibera). Napraviti zapršku: 100 g masla staviti na štednjak u šerpu i dodati 40 grama bela brašna (zvučalo je baš mnogo pa sam stavila 50 g putera i jednu kašiku brašna, što je bilo 20 g). Ova zaprška mora ostati bela. Zapržiti njome čorbu i ostaviti je da polako na štednjaku vri. U ovu čorbu treba zakuvati grudve (knedle) koje se prave na ovaj način: razbiti 2 jajeta, pa žumanca spustiti u zdelu (otkud mi "zdela" dođavola, samo još nju nemam u pretrpanim elementima prostrane kuhinje od 2 kvm, ja sam žumanca odvojila u činijicu) gde će se čorba sipati, a od 2 belanceta napraviti gust sneg u koji treba dodati 40 grama brašna (i prstohvat soli). Sneg i brašno dobro izmešati (ovako sam uradila i bilo je prilično penasto, ostavila da odstoji, kad sam posle 15-20 minuta pogledala i dalje je bilo je previše penasto za moju zamisao i ja sam dodala još 20-ak g brašna, običnog belog mekog, i dobro viljuškom izmešala) i kašičicom vaditi grudvice, pa ih zakuvati u čorbu (kad sam ovo uradila, poklopila sam šerpu i snizila temperaturu i ostavila sve da kuva još 10-ak minuta, vođena znanjem o kuvanju noklica za pileći paprikaš). Ovo raditi neposredno pred ručak. Sa ona dva preostala žumanceta začiniti čorbu (žumanca sam razmutila sa par kašika čorbe, pa sipala nazad u čorbu, i to kad sam sve izmakla sa ringle), pa u nju dodati malo kisele pavlake ili mleka i soka od limuna (50 ml mleka i dve kašike soka od limuna).

Opšti utisak: 
Čorba je lepa, malo gušća od onoga na šta sam navikla iako sam utanjila zapršku, celer dominira, volim celer, sve je korektno. Moglo je i više limuna, da bude kiselija, tj. više osvežavajuća. Knedle su teoretski ok, čvrste ali ne tvrde, mada nisu ono što je trebalo da budu : /

Napomena:
Za razliku od uobičajenog stila pisanja recepata koji ste navikli da viđate na ovom blogu, recepti koji su odgovor na Patin petnaesti ićiće uvek u ovom formatu - originalni tekst, izrešetan (sivkastim) zagradama.

Pogledajte i radove drugih blogera.

komentara: 10

  1. Svidja mi se nova igrica, mada ih sada vec ima nekoliko pa nisam sigurna da li cu stici bas sve da ih ispratim.:) Bas mi lepo izgleda tvoja corbica i cela prezentacija.:)

    ReplyDelete
  2. Puni smo utisaka. Vidim da je igrica naisla na odlican prijem, sto me mnogo raduje. Lepa corbica, to je sigurno. Ja do sada nisam radila knedle ovog tipa, i zato sam se bas prijatno iznenadila kako su dobre. Iako je čorba kremasta, prija i koji griz knedlice kada dodje na red:)

    ReplyDelete
  3. daj jedan recept na sto osoba i svaka će napraviti drugačije . Nešto će dodati ili oduzeti . Igra je odlična . Mislim da je prvi krug bio uspešan (y)

    ReplyDelete
  4. Baš sam čekala tvoju ulaznicu da čujem utiske. :) Ja nisam povećavala brašno u knedlama, a masa mi je stajala pripremljena nekih 40 minuta. Bile su vazdušaste, ali ne baš kao šnenokle. Nadam se da družimo sa Patom i dalje... :)

    ReplyDelete
  5. Koliko sam tražio i evo ovde ne mogu da verujem. Hvala vam puno

    ReplyDelete
  6. Zapravo u receptu pise 50 grama masla :) Inace zaista ne vidim smisao zaprske jer krompir jako zgusne supu .. znam ,znam da je rec o food blog igri ali cisto onako,glasno razmisljam :)

    ReplyDelete
  7. Sviđa mi se nova igrica, bez obzira što ne posjedujem Patin kuvar. Vidim da ste svi stavili fotku originalnog recepta. Jel to trebasvaki sudionik staviti? Malo mi je bed ispala sam plavuša svi je imaju samo ja ne. Odoh pitati MImi.

    ReplyDelete
  8. Probao bih rado, ali kako ubediti ženu da baš to spremi?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nikako.

      Uzmeš ti i napraviš. I to ne ovu čorbu, nego recimo ovu, jer je osetno bolja. Pa lepo iznenadiš i ženu i sebe, i milina ;)

      Delete