Tuesday, August 26, 2014

Kockaste knedle sa šljivama


Kolega sa posla mi oduševljeno prepričava kako je za vikend jeo odličan kolač, ukusa kao knedle sa šljivama, ali se pravi u tepsiji, u formi kolača. Pitam ja za koji detalj više, on reče da pogledam na netu, da guglam "kolač knedle sa šljivama", da je i njegova žena tako našla.

I - tap! Prvi rezultat, recept sa Coolinarike, odem tamo, pročitam i primim se na neviđeno.

Par dana kasnije napravim. Vrlo, vrlo dobro, stvarno po ukusu podseća na knedle sa šljivama!

Ukratko, kolač se po slojevima sastoji od prezli sa šećerom, kuvanog griza, prodinstanih i jedva zaslađenih šljiva, opet kuvanog griza, i opet prezli sa šećerom. Interesantno mi je bilo koliko već samo pristustvo prezli sa šećerom i šljiva navodi nepce da novi ukus prepozna kao stari, jer testo, slatkast griz kuvan u mleku, nema baš puno veze sa testom za knedle.

U iteraciji broj dva, reših da probam da napravim testo malo drugačije. Vodila sam se konceptom klasičnih knedli - testo treba da je neutralno, i da ima krompira. Dakle, neću koristiti mleko, već ću griz skuvati u vodi, neću staviti šećer već so, i umešaću pahuljice za instant krompir pire na kraju. Pošto će testo biti full neutralno, povećaću količinu šljiva i šećera u njima, jer kod klasičnih knedli sva slast dolazi iz zaslađenih prezli i onog šećera koji se posipa, ili bar koji sam ja navikla da posipam, po rasečenoj knedli. Krčkaću šljive i šećer malo duže, da budu na pola puta do džema. Mora odnekud slast da dođe.

I ispalo je enormno dobro! Ukusom, to su sad stvarno kockaste knedle :) Jedina mana je što se testo malo teže sipa i razliva, pošto ga krompir pahuljice zgusnu već tokom kuvanja, pa u momentu sipanja testo nije jako žitko, kao što je slučaj sa klot kuvanim grizom.

Da ne grešim dušu, postoji i jedina mana broj dva. Središnji deo sa šljivama malo više curi, i mljuzgav je presek kako god da sečem, ali zato je... Apsolutni raj za nepce. Full stop.



Kockaste knedle sa šljivama

Sastojci:
za posip
60 g putera
250 g prezli
250 g šećera

za testo
1 l vode
1 ravna kašičica soli
100 g griza
60 g putera
60 g pahuljica za instant krompir pire
1 jaje

za fil
1.5 kg šljiva
300-350 g šećera


Postupak:
1. Očistiti šljive od koščica, pa ih usitniti.Ne previše, recimo svaku polovinu na još pola. Dodati šećer i staviti sve na jaču vatru. Kad krene da vri malo smanjiti vatru, tek toliko da vas ne prska, i kuvati oko pola sata, ili dok ne vidite da su se šljive napola istopile, a okolna čorbica više nije tečna poput vode, već ima gustinu sirupa.


2. Paralelno, dok se šljive krčkaju, pripremiti prezle. Istopiti puter na srednoj vatri, dodati prezle i uz često mešanje propržiti do tamnije boje. Ostaviti da se ohlade, pa umešati šećer. Polovinu prezli sipati u veći đuveč (ovaj je 25x35 cm).

3. Tek kad su i prezle i šljive spremne i prohlađene, krenuti sa pripremom testa. U šerpu sipati litar vode, dodati ravnu kašičicu soli. Kad provri izmaći sa ringle i sa veće visine polako sipati griz, mešajući sve vreme. Vratiti na srednju vatru i kuvati još neko kraće vreme, pola minuta, minut, dok zgušnjavanje ne postane evidentno. Ubaciti puter, mešati da se otopi. Dodati pahuljice za instant krompir pire, vratiti na tišu vatru i intenzivno mešati. Na kraju dodati razmućeno jaje, pa sve kratko mikserom sjediniti.

4. Dok je vrela, polovinu ove smese izliti na prezle, sipajući direktno iz šerpe, sa manjim prekidima, jer je smesa gusta, kontinuirano sipanje koje u potpunosti pokriva sloj prezli bi potrošilo svo testo, zatim sipati sav fil, pa preko njega drugu polovinu testa. Ako sipano testo ne pokriva sloj ispod sebe u potpunosti, što će najverovatnije biti slučaj, uz pomoć kašičice razmazati testo koliko je moguće.

5. Sipati ostatak prezli preko, trebalo bi da ih bude u debelom sloju. Ostaviti kolač da se ohladi do sobne temperature, a onda prebaciti u frižider. Servirati dobro rashlađeno.

Recept za štampu

Napomena napamet:
Ako mislite da su vam šljive previše čorbaste po završetku kuvanja, kao što je bilo u mom slučaju, možete odliti malo čorbice (sirupa) i ostaviti većinom gušći deo, ili ubaciti jednu kašiku gustina razmućenu sa malo vode, pa kuvati još minut-dva, da vidite da se cela stvar još malo zgusnula.

Napomena iz iskustva:
Ovo je ogroman kolač. OGROMAN. Preko 3 kg ima. Za prvo pravljenje preporučujem manju đuvečaru, i sve mere iz recepta podeljeno sa dva.

Napomena to myself:
U iteraciji broj tri izostaviću krompir pahuljice, a staviti malo više griza. Ostalo isto - na vodi, bez šećera, sa ravnom kašičicom soli. Moglo bi da bude ok i tako, a lakše bi se sipalo. I dodaću onu kašiku gustina u fil. Javiću.

- - - - - - - - - - - -
Update, 01. septembar:
Iteracija broj tri uspešna! Pravila sam pola mere, bez krompir pahuljica, lakše se razliva testo, ukus testa je ipak bolji sa krompirom ali i ovako je prilično ok, bitno da nije mlečno i slatkasto. Postpuak isti kao gore u receptu, evo mera za mali đuveč (18x30):
- 750 g šljiva, 175 g šećera, kuvati oko pola sata, na kraju dodati pola kašike gustina (5 g, kroz cediljku za čaj sipati mešajući sve vreme) 
- 30 g putera, 125 g prezli, 125 g šećera
- 600 ml vode, 1/2 kašičice soli, 75 g griza, 40 g putera, 1 jaje

komentara: 30

  1. Ovaj recept mora da mi uspije !!

    ReplyDelete
  2. Probaj da umesto prezli kad pravis obicne knedle, proprzis griz i u to uvaljas knedle... meni je ukusnije sa grizom nego sa prezlama... pozzzzz

    ReplyDelete
  3. Super varijante! Ja sam rešila da ih pravim kao rolat a zatim sa krompirom i grizom. Baš su dobre za istraživanje :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kako rolat? Testo klasično, pa celu rolnu buć na kuvanje?

      Delete
  4. Zanimljivo i sigurno jako dobro. Baš kao i knedle.

    ReplyDelete
  5. kako je ovo dobra ideja! za sve ljubitelje knedli sa šljivama na kvadrat, jako mi se sviđa

    ReplyDelete
  6. Fantastično.Obožavam nove ideje.

    ReplyDelete
  7. Od komšinice sam prošlog proleća dobila recept za knedle. I to starija baka koja ih je uvek pravila sa krompirom, a od tada sa grizom. Neverovatno brzo se prave, preukusne su i nema gde ne prođu...

    Potrebno;
    1 litar mleka,
    3 kašike šećera (ne stavljam uopšte)
    4 jaja

    Prezle za valjanje.

    Priprema:

    Prokuvati mleko i šećer. Skuvati griz da bude gusto. U vruće dodati 4 jaja, jedno po jedno i dobro umutiti mikserom. Praviti knedle (sačekam samo par minuta da ne peckam ruke i pravim), kuvati dok ne isplivaju i valjati u prezle...
    Recept je fantastičan, kad zimi nema više šljiva pravim ih sa komadima menaž čokolade - nestanu za dan :)

    A ovaj kolač moram da probam :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. 250 grama griza - ne znam kako sam preskočila najvažniji sastojak :) Najbolje Koristiti C griz.

      Delete
    2. Hvala, nikada nisam pravila knedle sa grizom,, vas recept me je bas zaintrigirao, pravicu ih za weekend I to sa cokoladom po vasoj preporuci
      pozz iz Sidneja

      Delete
    3. Uživajte, a ja čekam utiske! :)

      Delete
  8. ko god se dosjetio kendl-kolaca, svaka mu cast! nadam se da cu ga nekad isprobati, fantazija izgleda =)

    ReplyDelete
  9. Jednom sam pravila knedle i to na početku kuvarske karijere. Radost se pretvorila u agoniju, jer mala šerpa + mnogo knedli = Jela go crazy. Navukoh ja traumu, tako da mi ova varijanta dolazi ko naručena da se oporavim, jer ja obožavam ukus knedli.
    Hvalaaaa, kao i uvek divna si, a kada krene deo u tekstu gde ti navodiš sve varijacije koje si isprobala sa mojeg dela tribina čuje se: Maja je carica! :)

    ReplyDelete
  10. Stvarno zanimljiva ideja, nije mi nikada palo na pamet da bi se knedle mogle praviti na ovakav način, a stvarno ih obožavam, tako da za promjenu treba isprobati :)

    ReplyDelete
  11. Ovaj kolač mi tako fino izgleda da bih jako voljela da mi sada miriše ovdje negdje u mojoj pećnici. Knedle baš volim, a ovo je jednostavnija varijanta za dobiti odličan kolač dragog okusa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Da znaš da jeste, al' rerna ovde ti ne treba. Treba ti, doduše, tri šerpe, plus tepsija da složiš njihove sadržaje, al' rerna jok :)

      Delete
  12. Jos jedna ideja koja ovaj i druge varijante knedli pretvara u celogodisnji kolač: suve šljive, može sa i bez koštice, blago rehidrirane (potopljene u mlaku vodu pola sata). Probao sam i bilo mi je jako dobro.Od očišćenih suvih šljiva pravim i pekmez koji jedem bar 350 dana godišnje za doručak. Počinjem da pratim ovaj veoma koristan (posebno za muškarce koji ulaze u kuhinju) i inspirativan blog.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hvala za ideju za korišćenje suvih šljiva! Ovako napamet - mislm da je odlična upravo za ovaj kolač-knedle, jer je sa suvim šljivama sigurno lakše postići dobru gustinu fila. Probaću negde u februaru-martu, ako ne zaboravim :)

      Pozdrav i hvala na čitanju!

      Delete
  13. Odlična ideja za sve ljubitelje knedli sa šljivama! Definitivno na mom spisku za pravljenje :)

    ReplyDelete
  14. Ovo je postao redovan kolac na nasoj trpezi. Morala sam da ga malo modifikujem, razlog su sljive ( ovde su sljive velike I tekstura im nije ista kao nasim sljivama) a isto sam promenila I redosled, stavljam prezle-testo-sljive-prezle. Mnogo lakse, a isti efekat. Sto se kolicine tice, moji bi me ubili kad bih smanjila, njima je I ovo malo! Majo iskoristicu ovu priliku da ti pohvalim sajt, od nedavno ga posecujem, pravila sam dosta toga po tvojim receptima I sve do jednog su ispali fenomenalno!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hvala ti na podršci i isprobanim receptima :)

      To uopšte nije loša ideja, sa testom samo dole, jer je muka sa sipanjem tog gornjeg, u verziji testa sa krompir pahuljicama. Jedino se mislim da l' će prezle koje dođu direktno preko šljiva da se odmah nakvase?

      Delete
  15. Majo, evo i ja isprobala kolač ali ću morati malo da ga menjam... Meni je ovo preslatko i nekako mi je mnogo fila, ja sam ljubitelj testa :) povećela bih količinu testa pa bi automatski bilo lakše da se razlije... A pazi šta sam ja uradila, kao pametna sam pa sam testo lepo rasporedila kašikom po prezli a onda na to fil sipala direkt iz šerpe pa sam luda, da bi se spustila što niže, zaorala dnom šerpe po dnu tepsije! Podig'o se i griz i prezla; tako mi je sredina kolača dobila malko izmenjeni raspored: fil-prezle-testo-prezle :D ali sreća to je bio jedan manji komad, u svakom slučaju već ima manje od pola tepsije a sinoć sam ga pravila:)

    E sad da se uozbiljim pa da pitam:
    kaži mi za te krompir pahuljice, je l' to ono ''minut pire'' ili nešto drugo? Ja to nikada nisam koristila pa ne znam ni kako izgleda, a stvarno fali taj ukus krompira. Iskreno da ti kažem za mene je ovaj kolač još uvek u nekoj eksperimentalnoj fazi, nije mi to to.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eh, zaboravila sam najvažnije... Svaka čast za ideju da se griz skuva u slanoj vodi to je genijalno, ne mogu ni da zamislim ono sa mlekom :)

      Delete
    2. Da, da, to su su pahuljice za instant pire. Nije da sam oduševljena njima, al' obzirom da je ceo ovaj kolač smišljen da bude instant, onda 'ajde, može.

      Potpuno se slažem da kad se pravi samo od griza, nedostaje taj krompir momenat. Al' toliko se lakše sipa testo kad je bez krompira, da sam opet pošla linijom manjeg otpora. I tako, shvatila si razvojni put :)

      Fil ćeš lako da središ, smanjiš šećer, ili ukupnu količinu fila. Meni je ovakav bilo baš baš potaman, i po količini i po slasti, jer sam i kod klasičnih knedli navikla da sipam šećer preko rasečene knedle, bez toga mi nikad nije dovoljno slatko. Testo je ovde zezancija, ako treba održati koncept sendviča, a treba. Kad ima krompir pahuljica, onda se teško nanosi, i preko prezli, al' ajd tu i nekako, nego preko šljiva, pošto je meka podloga, a testo relativno gusto.

      Palo mi je nešto na pamet, ali nisam probala. A to je da u tepsiju stavim malo namašćen papir i nanesem polovinu testa, iznesem taj papir iz tepsije sa sve testom, i to će biti gornja kora. Onda sve po receptu, prezla, testo (ona druga polovina, tj. donja kora), fil, pa uz pomoć papira prebacim ono testo s početka priče, i pospem ostatkom prezli.

      To je onako, teoretski, nemam pojma da li bi bilo izdovljivo. Nešto slično sam radila sa korom za lenju pitu, al' to je ipak druga vrsta testa. Mada sad što više razmišljam, cenim da bi moglo, naročito ako se ono testo na papiru ostavi malo da se prohladi, onda će se malo i stegnuti, pa će biti lakše prevrnuti ga nazad na kolač. Valjda?! :)

      Neko iznad reče da je pravio bez tog gornjeg testa, već samo dole testo, gore fil i ćao. Što mi zvuči dobro, osim što treba rešiti gornji sloj prezli. Ako se sipaju preko fila, raskvasiće se i neće to biti to. Ali palo mi je na pamet da se prezle dodaju tek prilikom serviranja - tad valjda neće stići da se raskvase na kolaču, već u stomaku.

      Ako dođeš do neke nove ideje ili zaključka, javi obavezno.

      Delete
  16. Majo, isprobala sam sa pek papirom i super je!Hvala!

    ReplyDelete
  17. I jos da dodam: koristila sam sljive iz zamrzivaca. Ispalo je odlicno. Fil uopste nije bio redak. Pravila sam od pola mase, sa instant pireom. Jedino bih sledeci put koristila uzi pleh od preporucenog da bi kolac bio visi.Hvala jos jednon i pozdrav, Iva

    ReplyDelete