Thursday, October 20, 2011

Pikantna marmelada od paradajza


Jako volim slatke dodatke slanim jelima. Slatko od crvenog luka trošim štedljivo i toplo preporučujem ljubiteljima slatko-slanog. Vidim nedavno kod Monike nešto na tu temu, samo sa bazom od paradajza, i kažem sebi da to moram probati, jer već osećam da je odlično. Kad sam krenula da bistrim recept, vidim da tu ima dosta začina, a ne ljubim baš sve, kao cimet (sem za slatkiše) i kim, pa sam krenula da osiromašujem taj Monikin recept i shvatih da to više neće biti to, i da je najbolje da krenem iz obrnutog smera. Sa što manje sastojaka, za prvi put.

Setim se da bacim pogled i u Veliki narodni kuvar. Da, da. Ima recept za pekmez od paradajza (strana 610, izdanje 1967), čudo od knjige, zaista. Prema njemu, taj džem je baš-baš džem, namenjen za mazanje, kao svaki drugi džem. Paradajz se kuva, pasira, procedi, pa dobijeni sok ukuva sa šećrom i vanilom, klasično. Poslužila sam se smernicama iz tog recepta, jedino što sam vanilu zamenila ljutom paprikom :) Nikako ja to ne doživljavam kao džem za mazanje, već kao začin za slana jela, pa je u tom smislu i došlo do dodavanja ljute paprike na mesto vanile.

Od cca 4 kg paradajza ne ispadne baš mnogo marmelade, dve manje tegle, one od oko 300 ml. I traje bogami nekoliko sati ceo taj proces ukuvavanja, ali ne traži stalni nadzor i mešanje, tek pred kraj kad postane koncentrovano. Rezultat je - na oko kao najlepša marmelada od šipka, predivne boje, a onda zbunjujuća aroma slatkog paradajza uz  pozadinski nastup ljute paprike. Kao neki džem sa greškom. Dakle, nije za mazanje na hleb ili palačinke, upozoravam! :)

U idućem postu biće upotrebljen u pravu svrhu.


Sastojci:
4 kg paradajza
malo soli
oko 600-700 g šećera
2 sveže ljute papričice

Postupak:
1. Paradajz iseći na manje komade i bez ikakvih dodataka staviti u veću šerpu pa kuvati dok se ne napravi na čorbu a ljuske pootpadaju. Prebaciti u cediljku i propasirati, pa dobijeni sok sipati u čistu šerpu.
2. Sad dodati na vrh kašičice soli, 600-700 g šećera i dve sveže ljute papričice očišćene od semeki i iseckane jako sitno. Kuvati na tišoj vatri dok ne uvri na manje od litar zapremine. Testirati gustinu - odvaditi dve kašike u manju činiju, ostaviti da se kratko ohladi na sobnoj pa 5-10 minuta u frižideru. Ako se zgusnulo da ne curi ili se sporo razliva, dobro je.
3. Sipati u čiste sterilisane tegle. Nakon što se ohladi zatvoriti celofanom pa poklopcem. Od ove količine izađe dve male tegle ili jedna velika. Koristiti kao začin prilikom kuvanja klasičnih ili kineskolikih jela, zatim kao dodatak sosovima za meso, kapnuti umesto kečapa na mesnim sendvičima, ili razblaženo koristiti kao namaz za pizza testo.

Recept za štampu

komentara: 25

  1. Znam ovaj paradajz..ovde imamo mnogot takvih sorti.Samo potvrdjujem da je ukusno:)

    ReplyDelete
  2. Vau! Kečap? Barbekju sos? Gusti, kuvani paradajz? Mnogo sam radoznala, koji je ukus?

    ReplyDelete
  3. Fotka je genijalna, a vjerujem i da je i marmelada ukusna. Spremila sam si recept za sljedeću godinu.

    ReplyDelete
  4. Ma, znam nasta mislis, snimila sam ga dok sam listala recopise za zimnicu. Bas sam se divila tome i razmisljala da li da ga radim, ali odustala sam jer smo vec imali teglice sa paradajz-catnijem.
    Od fotografije mi je zastao dah! Bravo! Paradajz i papricica u pokretu, o bogo moj, da mi je bilo videti te kako to sve skljockas... Divna je, zaista, fantasticna fotka!

    ReplyDelete
  5. kod mene postoji varijanta slatkog sa pinjolima koji se najvesce jede uz krekere il sir. vjerujem da je ova tvoja kombinacija novost i iznenadjenje za nepce. no mene bi jako zanimalo kako si tehnicki odradila prvu fotografiju :-))))

    ReplyDelete
  6. Au... kako si samo naterala ovaj paradajščić i papričicu da lebde :))

    ReplyDelete
  7. Koja fotka i prva i druga, ni post nisam procitala, morala sam odmah da upisem svoje divljenje!!! Stvarno su fenomenalne!

    ReplyDelete
  8. Ova prva fotka oduzima dah, daj nam otkrij kako si to uslikala? :) Jesi izrezala u photoshopu pa zalijepila, ili si bacila feferonu pa uslikala? Ja sam oduševljena :) I ne samo fotkom, već cijelim receptom, ja jako volim ovakve namaze

    ReplyDelete
  9. Hvala svima :)
    Što se tiče prve fotke, lakše je nego što deluje - papričica i paradajz su zaista bili u tom položaju i na tom mestu u momentu slikanja, jer su visili na koncu :) Konac sam posle brisala u Photoshopu, i dodala ovaj kobajagi trag da izgleda da su u pokretu :) Mada sam na početku imala malo drugačiju ideju, od koje sam kasnije odustala. Priložiću kasnije i slike "pre i posle".
    Pozdrav!

    ReplyDelete
  10. slika je stvarno genijalna, zapamtit ču ovakve trikove :)
    a i marmelada je odlična, imala sam i sama nešto slično na umu samo nisam realizirala, ostaje mi za drugi put

    ReplyDelete
  11. Kao što svi kažu fotke su mrak. Vjerujem i da je marmelada savršaena.

    ReplyDelete
  12. baš sam si mislila da su rajčica i feferon visjeli s konca. odlična ideja! izvedba vanserijska :) džem je sigurno izvrstan i bez začina. ima prekrasnu boju.

    ReplyDelete
  13. E ovo je definitivno nešto što bih volela da probam!

    ReplyDelete
  14. Evo slike pre i posle za sve koji su pitali u vezi prve fotografije.
    Pozdrav!

    ReplyDelete
  15. Izgleda sjajno! I ja sam mislila da ga pravim, ali plasim se da se mojima nece dopasti... Rizikovacu sledece godine. :)
    Kako dobra fotka, ona prva!!! :)

    ReplyDelete
  16. da definitivno nije za palachinke, poshto si propustila da stavish josh jedno 4-5 paprichica :)

    ReplyDelete
  17. *samo mali dodatak (poshto sam ja kao neki fotograf) - predmete tako male koji se ne krechu brzo mozhete da snimite i bez da lebde - dakle da ih se stvarno zamrzne u pokretu, samo treba imati one "male" bliceve. (koji se recimo nakache na aparat -sa velikim studijskim blicevima bude razmazano (osim onim za po preko 1kE para). poshto ti eksterni blicevi imaju veliku brzinu bljeska, pa uspevaju da zamrznu mnogo shtoshta.
    *mislim da cu da opravim ovo ovih dana josh dok ima ovog industrijskog paradajza po pijacama, jedino shto mi se javlja da nechu bash staviti jednu paprichicu. ipak nemam bebu :)

    ReplyDelete
  18. Doktore, ma mo'š papričica koliko hoćeš da staviš, ali ni dve nije malo, jer kažem ti, izadju dve male tegle, pa sad računaj da je to papričica po tegli, što nije baš ni baby verzija :) Ja sam sad zapisala u receptu 2 papričice, jer ja zapravo stavila samo jednu, pa mi baš nedostaje da pecka još malkice jače.

    Inače, dvoumila sam se da li da ubacujem sirće, pa nisam. A moglo bi, onda bi manje ličilo na džem a više na neki kiselo slatki sos. Sad je baš džem, koji pecka.

    Mali blicevi... Razmatrala sam ih pre otprilike godinu dana, ali cene kad sam videla, ispade jeftinije da kupim one velike. Za male treba imati i neke nastavke, kockice i čuda, pa neke dodatne softboxove/difuzere, sve je meni to komplikovano, ako ne stigne "u paketu". Za hranu čini mi se ništa bez dobrog umekšanja svetla, a ko će to stalno stavljati i skidati. Upravo iz razloga da što manje imam predradnji i rasklanjanja, htela sam čak u trpezariji da napravim neke nosače i pokačim blic glave, ali bogu hvala pa nisam, jer pojelo bi mi i ono malo prostora što imam tamo. Tako ja kupih neke kineske bliceve koji mi krase spavaću sobu, a i dalje 70% slika pravim bez njih, nego koristim obične lampe u kojima su daylight sijalice a preko papir za pečenje, jer nemam uvek vremena bliceve da dovlačim i nameštam. Ovu marmeladu sam ipak slikala sa blicevima. što me je koštalo da mi "scenografija" nestaje ili kalira, deca se vrzmaju okolo pa kako ko prođe mazne mi po paradajzić, i tako :)))

    E sad te molim nešto mi objasni - ako moj aparat ima brzinu sinhronizacije 1/250, blicevi kakvi god da su, ja ne mogu da okinem sa većom brzinom shuttera, jer dobijam senke ili tamu. Već preko 1/200 primetim senku. To znači ni eksterni blic mi ne bi dao više komfora? Mislim, šta mi znači što sam blic okine jako brzo, ako aparat ne može da se sinhronizuje s njim? Ili ja nešto ne kapiram, što je vrlo moguće :)

    Pozdrav!

    ReplyDelete
  19. O pa nije ovo džem sa greškom već nešto jako, jako fino. Ovakve kombinacije dodatka uz meso su mi odlične, a u zadnje vrijeme mi se posebno sviđaju. Oko marmelade od paradajza obilazim još od ljeta i nikako da nešto skuham, mislim da si me sada nagovorila da konačno spremim barem neku manju količinu.
    Moram još dodati da su mi slike prekrasne, divno izgleda !

    ReplyDelete
  20. Super je fotka i ideja da okačiš papričicu i paradajz na kanapčiće....

    Džem deluje primamljivo.

    ReplyDelete
  21. Kad sam videla slicicu, prvo mi je proslo kroz glavu 'ludo burazere!' :))))

    http://www.youtube.com/watch?v=C3VSCul9thM

    Sjajna ti je slicica, da budem iskrena, malo mi je zao sto si je demistifikovala, a recept cu ubelezeti pa dajem mami da isproba sledece godine.

    ReplyDelete
  22. Fotka mi je fenomenalna!

    I ja videh slatko kod Monike i bas me je kopkalo kakvog je ukusa :)

    ReplyDelete
  23. Uh, sad naleteh na ovo, divno! Videh prvi put tako nesto pre neki dan u prodavnici Poljoprivrednog fakulteta u Zemunu, nisam ranije cula da neko pravi niti sam igde videla da ima da se kupi. Probala jos nisam, izbegavam beli secer ali verujem da je sjajno. I ono cudo sa crnim lukom ti je super, pravim nesto slicno u raznim varijantama samo to nece da jede niko osim muza i mene, svi se mrste na te slatko slane kombinacije, ne znam zasto...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Zato što izlazi iz okvira standardnog, i zato što su ukusi navike. Ni sama nisam mogla da zamislim da ću jesti i praviti ovako nešto, do pre neku godinu...
      Hvala i pozdrav!

      Delete