Saturday, April 30, 2011

Tri dana u plehu


Ovaj starinski kolač našla sam pod raznim nazivima. Polumeseci, triput pečeno, i meni najdraži - tri dana u plehu.

Polumeseci su u startu otpali, jer sve što mogu da sečem na štanglice tako ću i seći, volim kad nemam restlova bez veće potrebe. Druga dva imena imaju po trojku u sebi i navode da je tu nekad nešto bilo zajedničko, pa se posle podelilo na dve verzije imena.

Kolač ima tri sloja, pa bi triput pečeno trebalo da me navede da pomislim da se kolač peče iz tri puta, nakon formiranja svakog od slojeva. Ali to nije slučaj, treći sloj se nikako ne peče, ni prema jednom od tri recepta koji sam imala. E sad, pošto ja ni drugi sloj ne pečem, ovo ime je izgubilo svaku nadu da ostane vezano uz kolač, u mojoj zbirci.

Ostaje tri dana u plehu. Skraćeno bi moglo biti... 3DUP :)

Na šta prvo pomislite kad čujete ovakav naziv? Ma, ne ovaj skraćen, nego pun. Da li se radi o nekom kompleksnom kolaču koji se pravi tri dana? Ili da zahteva rad sa dužim pauzama, pa uzme tri dana za pripremu? Ne bih sa sigurnošću mogla znati šta je kum imao na umu kad je kolaču dao ovo ime, kao i za lenju pitu, ali meni najviše vuče na potrebu da kolač odleži tri dana, pre nego što se izbavi iz pleha (o, kratke li slobode, samo dok ne stigne do usta). Dakle, apsolutno i odgovorno tvrdim da je posle tri dana osetno bolji nego tek napravljen. Kora omekša i uopšte, ceo postane kompaktniji.

Kolač je jak, punog ukusa, i ne stidi se što u sebi gaji nezanemarljive količine oraha, šećera i putera. Zato su štanglice su malene, po 1.5-2 cm širine, i izvolite, poslužite se. Danas mi je rodjendan (тлидесет-сести :)

Usput, kasnije sam saznala i za nazive abesince, kraljica Marija i carske štanglice (hvala Slavice, Melrose, Katarina i Ana),  i izgleda mi da ovaj kolač zaslužuje ozbiljniju etimološku studiju... Ali, svakako je vredan probanja!


Sastojci:
donji sloj, kora
4 belanca
150 g šećera
150 g mlevenih oraha (ili orah-badem pola-pola)
70 g brašna
125 g putera

srednji sloj
4 žumanca
120 g šećera

gornji sloj
125 g putera
60 ml mleka
150 g šećera
300 g mlevenih oraha

Postupak:
1. Puter za koru otopiti. Umutiti belanca dok se ne stvori pena, dodati šećer i mutiti zajedno još par minuta. Odložiti mikser. Varjačom umešati orahe i brašno, i na kraju dodati otopljen puter i dobro izmešati. Izliti u pleh dimenzija 25x35 cm koji je prethodno postavljen pek papirom i peći oko 20 minuta na 180-200°C. Izvaditi koru sa papirom iz pleha i ostaviti da se ohladi.

2. Dok se kora peče, žumanca i šećer umutiti kratko mikserom, pa skuvati na pari 5-6 minuta. Premazati preko ohlađene kore i ostaviti da se žumanca osuše na vazduhu, bar sat-dva, ili dok ne postanu potpuno suva na dodir.

3. Na ringli istopiti puter, mleko i šećer, kuvati kratko dok se ne izgube kristali šećera, pa preliti preko mlevenih oraha. Promešati i premazati preko osušenog žutog sloja. Kad se stegne, seći na štanglice.

Recept za štampu


p.s.
Ne mogu prestati da slušam jednu pesmu. Ako niste čuli Zaz i Je Veux, razmislite da li da kliknete, postaje zarazno posle drugog slušanja. Pesma naprosto zrači nekom pozitivnom snagom.

komentara: 32

  1. Happy birthday :)
    I enjoy your recipe!

    ReplyDelete
  2. SREĆAN ROĐENDAN DRAGA ! ŽELIM TI SVE NAJLEPŠE a hvala na izvrsnom kolaču , izgleda sjajno! :-)))

    ReplyDelete
  3. Srećan rođendan! :)
    Kolač izgleda divno :) a mene je ime prvo asociralo na to koliko kolač "preživi" u plehu, a da ne bude pojeden :D

    ReplyDelete
  4. Sretan ti rođendan! Pravila sam par puta ovaj kolač samo što još gore ide čokolada, a ovaj tvoj je isto odličan! Jako lijepo

    ReplyDelete
  5. Srećan rođendan, još jednom, kolač izgleda jako lepo :)

    ReplyDelete
  6. Draga Majo, srecan rodjendan!
    Zanimljiv naziv, prvo sto sam pomislila bilo je da moraju da odleze, a ja bas imam problem sa tim:)
    Strasno sam se zarazila orasima u poslednje vreme, ovo je sigurno bomba sto se tice toga i mora se jednom isprobati.

    Gde spomenu Zaz, taman sam se malo ohladila. A pesma je fenomenalna, ma ceo album je odlican, tako da ti preporucujem da ga nabavis.

    ReplyDelete
  7. Draga Majo, zelim ti sretan, najsretniji rockas i hvala ti na ovim lepim kolacicima, evo ja se vec posluzila...kad si bas navalila, hihih!;))) p.s. lepo nam se danas provedi... danas je i mom tati rodjendan pa vas dvoje mozete da festate zajedno!)))kiss

    ReplyDelete
  8. SREĆAN ROĐENDAN od ♥ ti želim sve najbolje! Hvala na posluženju, kolač izgleda fantastično, ali neću čekati tri dana, odmah ću ga smazati...

    ReplyDelete
  9. Sretan rockas!!! Mogu li pojesti ono odrezano sa strana???
    Btw. ja ovaj kolac znam kao abesince, a poslije tri dana ga nikada nisam probala (kod nas nestane prvog dana).

    ReplyDelete
  10. Bravo slavljenice, ne mislim naravno na broj godine, nego na odabir kolača kojim ćeš da proslaviš što si se rešila još jedne:))). I meni je taj kolač, jedan od najomiljeniji. Nisam primetio da se nešto bitno menja zato što stoji 3 dana. Umem ja da ga napravim u jednom danu, i sasvim mi je simpatično da ga jedem istog momenta. No jednu stvar sam otkrio poodavno, i moram da ti je ispričam. Naime kad sam počinjao da ga pravim pre petnaestak godina, iz nekih razloga sam morao da ubrzam prostupak pa sam koru sve sa žumancima, ohladio u zamrzivaču, a uveče sipao orah u mleku. Odmah potom sam i krajeve odsekao i probao...zamisli vrlo hladnu kora a vruć orah u mleku. Ne da se to zamislit, mora da se proba... Nije ni čudo št na zapadu sipaju vruću čokoladu ili karamel preko sladoleda...nije to ni malo loše :P...a posebno mi se sviđa što onda moram BRZO da jedem da se to sve ne ohladi ili istopi. Jako mi se sviđa kad imam tako jake objektivne razloge, iza kojih mogu da prikrijem onaj pravi, da sam u stvari PROŽDRLJIVA SVINJA :)))

    ReplyDelete
  11. Hvala svima! :)

    Ana, delujes mi kao neko ko ce jako voleti ovakav kolac, toplo preporucujem da probas. Najsigurnije je da ga napravis kad znas da vam neko dolazi, da ne bi ostala sama sa plehom :) Zaz sam tek "upoznala", slusala sam i studijsku verziju Je Veux, i jos par nekih drugig pesama, definitivno imaju snagu i to iskrenu, ali nista od tih drugih pesama me nije bas bas ovako zarazilo :) Ali vredi imati album, svakako cu nabaviti.

    Melrose, za taj naziv sam cula tek juce, kad sam posluzile kolege i koleginice u firmi, pa je jedna, cim je videla kolac rekla "Aha, ovo je abe..." E, to :))) Nisam zapamtila, sad cu znati :) Krajeva nema vise, to prvo ode, bas cudno :)))

    Dade, nasmejao si me kao i uvek, celu scenu sam zamislila i vec zalim sto nisam i bila u njoj :)

    Pozdrav svima, hvala jos jednom na cestitkama!

    ReplyDelete
  12. Draga Majo, sretan ti rodjendan zelim od srca. Na putu sam ali nisam mogla izdrzat da preko mob. malo ne skicnem sta ima novo, i drago mi je da sam provirila. Stanglice odlicne.

    ReplyDelete
  13. Jos jednom srecan rodjendan! Hvala na posluzenju i divnoj muzici! Klikla sam i zarazlila se LOL

    :)

    ReplyDelete
  14. Kolač je odličan, jako mi se sviđa, sretan rođendan Majo!

    ReplyDelete
  15. Sretan rođendan Majo! :)

    Poznat mi je ovaj kolač i to u formi polumjeseca koju spominješ. Tu verziju često radi moj šef pa nas počasti njime. Kolač mi se sviđa iako ga nikad nisam sama radila. Obožavam taj žuti sloj i već samo on osvojio. :)
    Moram priznati da se slažem s tobom po pitanju nepotrebnih restlova i zato mi je puno ljepša ova verzija rezanja na prutiće.
    Što se naziva tiče, sviđa mi se ovaj koji si odabrala, a meni prva asocijacija bila nešto što je tri dana odležalo u plehu. Dakle opet smo razmišljale na sličnom tragu. :)

    Ovu pjesmu obožavam, kod nas je baš dosta vrte na radiju i svaki put kad je čujem imam potrebu začagati. Baš je jako pozitivna i definitivno zarazna. :)

    ReplyDelete
  16. Na šta prvo pomislite kad čujete ovakav naziv?
    Na lenju kuvaricu:))Ali kad pročitah bejaše mi lakše. I z
    aista izgleda i sigurno i ima divan ukus.

    ReplyDelete
  17. mene naziv asocira na to da kolač mora tri dana odstajati prije degustacije :D bilo kako bilo, sjajno izgleda. to je kolač koji se često može naći na nekim većim svečanostima, na tacni punoj svakojakih kolača. ukusan je, ali za moj ukus ipak prejak i presladak. sretan rođendan! :)

    ReplyDelete
  18. I mene naziv vuče na to da je najbolji nakon 3 dana u plehu! Predivno izgleda! Sve najbolje ti želim za rođendan! :))

    ReplyDelete
  19. Ako se primaju zakasnele čestitke, srećan rođendan!
    Moram da se nadovežem na priču o imenima ovog kolača. Pravim ga najmanje petnaestak godina, ali ja ovaj kolač znam pod imenom Carske štanglice.

    ReplyDelete
  20. Srećan rođendan!
    Divan kolač, odličan ti je 3DUP:)
    Samo iako se zove tri dana u plehu, kod mene nikad ne preživi više od dva dana:) Dal je to zbog uslova života ili neprijatelja koji ga vrebaju, uglavnom ne može da preživi nikako:)))

    ReplyDelete
  21. Svidja mi se post, kolac je potpuno nov za mene! Nikad cula,nikad probala,zar je moguce! Iako sa zakasnjenjem,cestitam ti rodjendan i prvu priliku koristim da isprobam recept.Tri dana u plehu! Mene asocira na veliki trud koji je potreban da se kolac napravi, srecom nije tako,jer sam sebe vec videla svu zajapurenu,tri dana u plehu i rerni...Ah,kolaci,vredni tri dana u plehu!

    ReplyDelete
  22. Hvala puno svima!
    Ima jos kolacica, samo izvolite :)

    ReplyDelete
  23. ahhhh, koliko kasnim:((( Sve najbolje Majo od srca ti zelim, a kolac izgleda savrseno. mada nisam ljubitelj ovakvih kolaca u tvojoj izvedbi bih ga vrlo rado probala:)

    ReplyDelete
  24. Iako sa zakašnjenjem primi moje rođendanske čestitke, Sretan ti rođendan uz najljepše želje !!
    Odličnim kolačem si počastila i sebe i nas. Jako mi se sviđa i vjerujem da je bolji ako ostane 3 dana u plehu, ali kako ga tamo zadržati tri dana ? :)
    Izvrstan recept i kolač jako lijepo izgleda !

    ReplyDelete
  25. Sa zakasnjenjem ali od srca ti zelim srecan rodjendan :)
    Ziva bila!

    ReplyDelete
  26. Sretan rođendan, draga Majo! Zdrava i vesela bila!
    Ovaj kolač poznajem kao Abesince i nije preživi 24 sata kod mene pa i ne znam kakav je tri dana poslije ali tebi vjerujem!

    ReplyDelete
  27. Draga Majo, sa veeelikim zakašnjanjem želim ti sve najljepše za rođendan, a za lijepe želje nikad nije kasno.
    Ove tvoje studije me uvijek oduševe, napisano je temeljito, ali i duhovito. Ja jedino znam da bi mi trebala dva pleha - jedan u kojem će kolačići stvarno ležati ta najmanje tri dana i drugi za zadovoljiti znatiželju i potrebu u međuvremenu. Ala si ti strpljiva!
    Ja ih također znam kao polumjesece, ali mi je uvijek bilo besmisleno rezati oblike iz pečenog kolača, štanglice su mnogo praktičnije.

    ReplyDelete
  28. I ja se pridružujem čestitkama za rođendan iako sa zakašnjenjem:))
    Obožavam ovaj kolač i baš sam se smejala dok sam čitala post ,ja ga imam zabeleženog kao Kumine štangle :) doduše postoje male razlike u receptu ali to je to.
    veliki pozdrav

    ReplyDelete
  29. Da doprinesem popisu imena za ovaj kolacic, u razgovoru sa mamom sam saznala da ona ima ovaj recept pod nazivom Carske stangle. Bas im pristaje!

    ReplyDelete
  30. Pod kojim god imenom se nalazi jako fin i prelijepo izgleda.

    ReplyDelete
  31. Tri dana u plehu mama nam je govoria da kolac mora da odstoi , da ga nebi odma pojeli, naverovatno je lep, ja imam 73 godine i oduvek smo u nashoj kuci pravili i voleli ovaj kolac ,

    ReplyDelete