Monday, November 22, 2010

Piroške


Prijatna, ljubazna, srdačna, neposredna, vredna, pedantna, jednostavna... I što bi rekle žene, zlatne ruke ima. Takva je Lana, alias Mignonne, autor bloga La cuisine creative, koji istražujemo u novembu i decembru 2010, u okviru blogo-igre FBI rukavice.

Lanu sam upoznala na Coolinariki pre par godina, a njen recept za Grilijaž tortu, i naročito slika, bili su moja tiha čežnja, duže vreme. Vraćala sam se gomilu puta na to savršenstvo izgleda, iščitavala ne znam koliko puta postupak pripreme i komentare, ali dugo nisam smela da se upustim u tu avanturu. Kad sam konačno odlučila da probam, dodatno sam Lanu propitivala mejlom o ovome ili onome, i na kraju napravih tortu. Nekako. Moja grilijaž torta nije ni blizu njene, ali trebalo je da vidite moj ponos kad sam je završila ;)

Njene grilijaž korpice su me takodje očarale. Izgledale su tako šarmantno i zavodljivo, da sam i njih morala isprobati. Mackanje papirnih korpica čokoladom, pa tako u više slojeva je posao koji preporučujem samo strpljivima, ali i garantujem da će zadovoljstvo što ste napravili nešto onako fino na kraju poslati u zaborav svaki drugi utisak. Ja sam apsolutni šampion u sporosti, pa i nisam neko ko treba da govori o vremenu kao komponenti recepta. Uglavnom, grilijaž korpice su savršene!

Osim torti i kolačića od kojih zastaje dah (ne volim da fraziram, ali sad je potpuno opravdano), kod Lane se pravi još puno lepih stvari, a naročito testa i peciva. Piroške sam znala da moram da probam čim ih je objavila na blogu. Pravila sam ih bar tri puta do sada, i tu neće biti kraj :) Još tražim idealnu meru za količinu mleka, i svaki put stavljam po malo manje nego prethodni, jer sam imala problema sa lepljivim i jednostavno premekanim testom. Piroške pravim malo veće, recimo 12 piroški od jedne mere, jer volim kad imaju debljinu i testo uspe da postigne idealnu rupičastu teksturu unutra. Ne sme se testo razvaljati previše tanko, jer takve piroške nemaju šansu da postignu buckastu sredinu. Iz moje prakse, 1 cm je sigurna dobra debljina testa kad se razvalja, čak i 0,5 cm je ok, a sve ispod toga će dati samo opnu nekom filu, a bez hlebaste sredine. Lično volim kad sira, tj.nadeva uopšte, ima malo, tek da se kaže da ga ima. Kad ga ima puno, onda se napravi rupa, šupljina oko fila, a i nekako fil preuzme primat. A to ne bi smelo da se desi, jer je u testu sva lepota ovog jela.


Da vam ispričam i šta sam jednom prilikom uradila, a što nije bilo pametno. Uvila piroške uveče, i umesto da ih odmah pržim, složila na poslužavnik malo posut brašnom, pokrila, i ostavila u frižideru do jutra. Piroške su narasle i super primamljivo izgledale čak i tako sirove.


ALI. Osim što su se malo polepile jedna za drugu, one su mi se prilikom baratanja deformisale i površina im se pogužvala. Razumljivo, jer kad pokušam da uzmem nežnu i meku (sirovu) pirošku, bilo rukom ili lopaticom, a ona puna vazduha, ja je tom prilikom malo ulubim i takvu spusim u ulje. Pošto je već bila narasla napolju, piroška u ulju neće mnogo dalje rasti, mada hoće još malo, ponegde će i da popuca, a po povrsini će ostati nekako kvrgava. Mislim, ništa baš-baš strašno, ali imam jednog crvića-perfekcionistu koji se davnih dana bez pitanja uselio u mene, pa me je to baš nerviralo. Neke su se manje, neke više pogužvale. Lepše sam odvojila za naslovnu sliku, a one manje lepe su bile ovakve.


Ipak, ništa to nije smetalo da piroške budu pojedene u slast, jer su jednostavno - preukusne!

Sastojci:
350 g mekog brašna
150 g kuvanog i ispasiranog krompira
20 g kvasca
1 kašičica soli
50 g putera
2 žumanca
50 ml mleka
100 g starijeg kravljeg sira
ulje za prženje

Postupak:
1. Krompir (250-300 g sirovog) oguliti, iseći na kocke, skuvati u slanoj vodi, ocediti, ispasirati, pa odmeriti 150 g.
2. Kvasac razmutiti sa malo mleka (od onih 50 ml). Brašno prosejati, dodati so, ispasiran krompir, žumanca, omekšali puter, razmućen kvasac i ostatak mleka. Umesiti glatko testo i ostaviti da se odmori oko 20-30 minuta.
3. Razviti testo u pravougaonik debljine 1 cm, iseći na 12 delova (2x6). Na sredinu svakog dela po dužini staviti malo izmrvljenog sira, pa oblikovati piroške lepljenjem ivica, i vrhove zatvoriti da fil ne bi cureo tokom prženja, pa redjati na poslužavnik.
4. Pržiti na srednjoj temperaturi u dubokom ulju, kratko sa svake strane, dok ne dobiju zlatno žuto-braon boju. Piroške vaditi rešetkastom kašikom na tacnu obloženu salvetama, ostaviti tu par minuta da bi papir upio višak ulja, pa prebaciti na drugu tacnu. Služiti toplo.

Recept za štampu

I još nešto. Nema veze sa receptom već sa asocijacijom koja se slučajno rodila kad sam prvi put pravila ove piroške. Nakon što sam ih ispržila, uzela sam aparat da škljocnem brzinski, pored šporeta, bez ikakvog nameštanja svetala i okoline, čisto da sebi zabeležim kako to izgleda. Kad sam uzela jednu pirošku, odjednom me je jako podsetila na.... nešto. Ne odoleh.

komentara: 10

  1. Dobači ovamo ove ružnjikave, ja ne biram :))
    Ja ih imam u planu, ali ih obilazim k'o kiša oko Kragujevca jer znam da će barem 3 komada da padnu za slobodu :D onako vruće :)
    Tvoje izgledaju divno :))

    ReplyDelete
  2. Meni su fenomenalne, ali ja volim više fila unutra, tako da se meni pokazalo bolje da je testo tanje, oko 0,5cm jer u spuprotnom centar ostane gnjecav pošto one jako brzo stignu na vrućem i dubokom ulju. Ukoliko se duže peku onda se napiju ulja. Uglavnom, neko voli batak, neko belo meso, a o tome se ne raspravlje. Sve u svemu, kako god se napravile piroške su odlične! Ja sam ih onako mlake zamrzavala, da ih ne pojedemo sve i samo vadila po potrebi .

    ReplyDelete
  3. Hehehehehe :)mene dojmila ona iza ćoška :) Dobro si je gricnula! :)
    Nad grilijaš korpicama i ja slinim već dvije godine, nikako se nakaniti, a što se tiče tvog elaborata o piroškama, super će mi doći. Ja ih voli i isto ovako kako ti kažeš, sa ne baš previše nadjeva, tijesto je u piroškama zvijezda showa :), a osim toga ja sam sklona tome da pretanjim sva tijesta i zaribam stvar i najradije bih onda samoj sebi jednu za uho dala. Sve super napravim i onda zeznem na gluposti i upropastim stvar1
    A odlične su ti i ove pristojne fotke, da bi reč rekla! :)

    ReplyDelete
  4. Sve što si napisala za Lanu potpisujem, ali i tvoja Grilijaž torta je savršena.
    Izbor i uradak izvrstan a i ima materijala na Laninom blogu za svakoga, treba biti pošten:))

    ReplyDelete
  5. ;))) Pozdravcek, dear...pa ja nisam videla sve fotkice ovih piroski, a bas su ti dobre!;)) Ako vec saljes Tini, molim te ubaci i mene tamo na spisak, pa posalji od tih sa talasicima...nece nista smetati!;D
    Tortice se dobro secam a znam da su me fotke grilijas korpica oborile s nogu, ma ti jos ni ne znas kakav talenat cuci u tebi!;))
    Hvala ti na divnom postu i isprobanim recepticima...veliki pozdrav za celu ekipu!;)))

    ReplyDelete
  6. Slazem se da je Lanin blog pun divnih stvari, al ni tvoj nije bez njih. Ove piroske... ma odlične, a taj crvic-perfekcionista u tebi mogao bi malo da odspava... zapreti mu malo;)Uglavnom, divne su narocito one tri fotke na kraju. Poruka primljena i slatko sam se nasmejala;)))

    ReplyDelete
  7. Potpisujem Nale, divne blogove imate i ti i Lana :) Ona tvoja-Lanina tortica mi je jos uvek pred ocima... kad sam je videla secam se da sam se odusevila! Po meni, divno si je i majstorski udesila :)
    I ove piroskice su super, pravim ih po slicnom receptu i jedne su nam od najdrazih!

    ReplyDelete
  8. jako fine piroške, moram priznati da mi se sviđa i sirova i pečena verzija :), rado bi se sa kojom počastila. Dobro kažeš da je kod Lane sve jako fino pa tako i ove piroške. A Grilijaž torta je posebna priča, kako njezina tako i tvoja, zbilja je prekrasna !

    ReplyDelete
  9. Raduje me što smo odabrali Lanin blog za istragu. Recepti su joj krasni.
    Lana je nenadmašna u ukrašavanju torti, prava čarobnica, ali je i tvoja grilijaž torta vrlo lijepa.
    Hvala ti na svim ovim komentarima i detaljnom opisu iskustva sa njihovom pripremom, uvijek si tako od koristi u vooj igri jer nam sve dobro objasniš.

    ReplyDelete