Wednesday, October 13, 2010

Slatki pire od pasulja


Pre jedno par stotina godina, probala ja kod drugarice neki kolač, zapravo tortu, i baš mi se dopalo. Pitala za recept, a ona mi kaže da je ta torta od krompira!? Bejah u čudu neko vreme, pa posle shvatila da je krompir dobra podloga, i za slano i za slatko. Skrobast je, brašnjav, daje punoću. Svarila ja tu ideju, krompir u kolaču.

Par meseci kasnije nabasam na recept za tzv. lažni kesten pire. Obožavam kesten i odmah se nadjem uvređena što se neko drznuo da ga lažira, ali se zainteresujem za naziv, i za saznanje šta je to što mu po ukusu sliči. Kad ono - pasulj! Da nisam probala rekla bih - nema šanse. Ali, ovaj slatkiš je zapravo dobar, i ako mu oprostim što je pomislio da može da bude zamena za kesten, mogu reći da je i vrlo ukusan. A svakako je izdašan i jeftin. I posan, ako se stavi posni keks.

Recept šaljem Tanji, domaćici igre ajme, koliko nas je! za oktobar 2010, koja nam je za domaći zadala kuvanje na temu pasulj, sočivo i bob.


Sastojci:
300 g pasulja tetovca
200 g prah šećera
100 g mlevenih oraha
100 g mlevenog keksa

Postupak:
Pasulj kuvati dok ne počne da se raspada. Dobro ocediti pa ispasirati u gladak pire. Dodati ostale sastojke i sve dobro izmešati. Rasporediti u manje porcije, služiti ohladjeno.

Recept za štampu

komentara: 22

  1. Super ti je ovo, a fotkice su fantastične!

    ReplyDelete
  2. Sada si nam otkrila kako to rade u slastičarnama: u grah stave malo kestena, tek toliko, i sve lijepo prodaju kao kesten pire. Jako je ovo zgodno, iako grah više volim u slanim varijantama.

    ReplyDelete
  3. Günaydın, ellerinize sağlık. Çok leziz ve iştah açıcı görünüyor.

    Saygılarımla.

    ReplyDelete
  4. Kad sam čuo "pre par stotina godina" prvo što sam pomislio bilo je što mi ne reče kako se zove ta drugarica, možda je ZNAM :)))

    Zanimljiva ti je ta ideja sa zamenom za kesten. Ima izuzetne sličnosti u tim namirnicama, ali mi se čini da uvek treba dodati u manjoj ili većoj meri i pravog kestena. Tada bi mogla stvarno da tvrdiš da je to kesten pire, ovako mora postojati drastična razlika u ukusu. Meni je to isto kao i šnicle od soje. Ako je čista soja, vidi se bre da to nisu šnicle. Ako samelješ i staviš pola soje pola mesa, nema šanse da možeš da primetiš da tu ima ičega sem mesa.

    Čisto sumnjam da ćeš OVO jelo raditi ponovo (ja neću sigurno, ne bih da vređam "grafče na tafče" pa da mi se pasulj naljuti i da više nikad neće da se skuva kako treba), ali ako ti se zalomi da ipak uradiš, ubaci malo kestena, baš me interesuje da li sam u pravu.

    ReplyDelete
  5. Hvala Maslinka :)

    Katarina, verujem da ima poslasticarnica gde i to rade, ali isto tako verujem da ne rade svi. Sigurna sam da ima jos postenih poslasticara.

    Fuat, thanks.

    Dade, nema sanse da ga mesam sa kestenom :) Ako imam kesten, sto bih turala pasulj u njega, nije poenta da ja stedim na kestenu. Kestena ima kratko i tako brzo prodje da je steta da ga icim kvarim. Slicnost pasulja-pirea sa kesten-pireom je cinjenica, ali nije recept dat da bi bio nacin za varanje, nego vise kao zanimljivost, ali i recept za sirotinjski slatkis. Pasulj, pa jos sladak, svako ce prvo reci BLJAK. A nije bljak, nego je vise psiholoska blokada, ja pravila ovo, cak dva puta :)

    ReplyDelete
  6. Izvini Majče, nisam imao predstavu da ti KESTEN doživljavaš kao "dragocenost" koju ni za živu glavu ne smeš da staviš nigde, nego pravo u stomak. Možda si u pravu, što ga šetati tamo vamo, kad će i ovako i onako završiti u stomaku. Potpuno te razumem, jer sličan stav imam i ja, ali ne za kesten nego za orahe. Kad sam video da si sirote orahe stavila u pasulj, srce me je zabolelo, i odmah sam pomislio, bolje da si stavila kesten nego orahe.
    Verujem da je naš dijametralno suprotan stav po ovom pitanju nastao usled različitog ugla posmatranja. Za tebe je kesten ono što se pojavi početkom jeseni i ima ga desetak dana na tezgama i posle ga više nema. Ti si izgleda od JAGODA navukla neke ozbiljne fobije u tom pogledu da sezonsko voće ne traje dugo. Ja nemam tih problema jer za mene je KESTEN ono što živi po zamrzivačima u svim velikim samoposlugama, i samo zavatiš onoliko kolko ti treba. Možda nije tako dobar kao taj koji ti bariš, i kaščicom vadiš sadržaj, ali ga ima preko cele godine :)))

    No, kako god bilo, ako nećeš onda NEMOJ. Imam ja uvek i alternativno rešenje. Napraviću čorbast pasulj sa kožuricama od slanine i suvim rebrima, a posle toga ću da pojedem jedan taj kestenpire iz samoposluge. Ako nakon tako obilatog obroka, zadremam u fotelji, znači da se mom stomaku to svidelo.

    Kao što vidiš umem ja da se snađem i bez tvoje pomoći.:P

    ReplyDelete
  7. Prvi utisak: Odlicneee fotke, narucito prva.
    Drugi utisak: Slatki pasulj!?
    Nikada nisam ni cula niti pomislila na tu varijantu; stala sam i pokusala da zamislim ukus u ustima i to mi je nekako poslo za rukom. Rado bih to probala.... :)

    ReplyDelete
  8. Draga Majo, pre jedno 15ak godina probala sam rolat od kestena kod komšinice. Onako oduševljena, pošto je bila kriza, nigde ničega, i na šećeru se štedelo, a ja uživam onako bezobrazno u rolatu od mog omiljenog kestena. Završim ja kolač, a komšinica će meni da ja pogodim šta sam jela. :| Nisam provalila, a veliki sam ljubitelj, rolat nije video ni k od kestena, ve' je glavni sastojak bio krompir. Nisam recept prepisala i od tada sumnjam u svaki kesten pire koji se prodaje na 500g i više. Rado bi napravila rolat ponovo, ali nemam recept. Za pasulj nisam čula. Doduše nije to imitacija, to je jednostavno pasulj ili krompir koji podseća, a niko se nije ranije setio da napravi takav kolač od krompira ili pasulja. Živeo pasulj! Živeo krompir!

    ReplyDelete
  9. Nevjerovatno zanimljiv recept. Ja jos nisam probala slatki pasulj. Kanim se. Jako lijepe slike.

    ReplyDelete
  10. Vredno je probanja... Odlicne fotke... I sama sam razmisljala kakav je pire od pasulja, pa eto naidjoh na receptic

    ReplyDelete
  11. 1991. godine, proslava Nove godine kod jednog frenda.
    Drug: Hajde probaj ovu tortu od moje mame i pogodi od čega je?
    Ja: Nabrajala do besvijesti i nisam pogodila.
    Ni u snu mi nije palo na pamet da je od graha! :))))))))))) Prava, pravcata kasato torta, sa mljevenim keksom, orasima, čokoladom, žele bombonama i sa grahom. :)))))
    Kada pročitah koje su nam namirnice mjeseca, odmah sam se ufilmala da ću BAŠ tu tortu da pravim. A ti mi Majo, mamajacu jedan, da prostiš sheba koncepciju!!! :)))))))))))))))))
    Šalu na stranu, ja grah zaista nisam osjetila u onoj torti, a bila je ukusna uhh, što vjerujem isto važi i za ovaj tvoj pire :)))

    ReplyDelete
  12. Za lazni kesten od krompira jesam cula, ali od pasulja definitvno prvi put. Svidja mi se kako izgleda, stvarno podseca na kesten pire. I ja sam se dvoumila da probam pasulj u slatkoj varijanti u okviru ove igrice ali sam ipak odustala... sad kad sam cula tvoje i Natasino misljenje, mozda ipak probam ;)

    ReplyDelete
  13. Dade, jednom sam probala to sa kuvanjem i vadjenjem kašičicom, i - ne, hvala :) Kesten je meni zaista sezonska namirnica, a kupujem samleven i nezasladjen kesten u jednoj poslastičarnici, gde se brzo rasproda. U tom smislu mi jeste dragocen, pa bih mu ustupila primat u nekom slatkišu pre nego da ga dodajem u ovu nedostojnu zamenu. Samo ti skuvaj taj pasulj sa rebarcima i pozovi me na rucak, a za dezert k'o da mora bas kesten da bude, evo napravila sam baš fine bajadere, to ću da ponesem :)

    Moljac, hvala :)

    Jelena, razumem slucaj, potpuno :) Sve to po teksturi liči jedno na drugo (kesten, krompir, pasulj), a uz dodatak šećera razlike se dodatno umanjuju.

    Sanja, Nale, hvala :)

    Natasa :))) Ne daj se omesti u planu i programu. Napravi nam taj kasato, i opiši ga tako živopisno kako već umeš :)

    ReplyDelete
  14. Odlično izgleda i genijalna ideja, volim ovako neobične kombinaci/zamjene u receptima bilo slatko ili slano. Jednio šta se ovdje baš potrefilo da ne volim ni grah, a ni kesten pire. Dakle ostaje mi samo krumpir :) a njega pak volim na skoro sve načine...

    ReplyDelete
  15. I love the unusualness of the ingredients and the international blog world!...great blog... I found you through 'just add yeast' and I love your posts and photo's... hope you can join in our sourdough journey over at just add yeast and come visit me at belleaukitchen

    ReplyDelete
  16. fotke su skroz štos :) i razigrane pomalo, a jelo vrlo zanimljivo, da, pire od graha definitivno okusom podsjeća na kesten pire..

    ReplyDelete
  17. nikad čula nikad probala grah u ovakvoj varijanti, ali me jako zainteresiralo

    ReplyDelete
  18. Da znas da sam i ja razmisljala o slatkoj varijanti.Verujem da je preukusno ai super izgleda!

    ReplyDelete
  19. Odlična poslastica od graha ! Sviđa mi se kako si iskombinirala sastojke i mami me na isprobavanje koje će se vjerovatno ubrzo i dogoditi :). I ja stalno slušam da je u kesten pireu u slastičarnicama više graha nego kestena, sada kada isprobam ovo moći ću usporediti jer sam često na kesten pireu kojega baš volim.
    Slike su prekrasne, jako lijepa prezentacija !!

    ReplyDelete
  20. I ja sam čula za razne recepte u kojima se pasulj stavlja u kolače, mislim da je to u Japanu dosta uobičajeno. Možda bi trebalo istražiti. Za ovo verujem da je ukusno, jedino što bih ja još ukrasila nekim šlagom.

    ReplyDelete
  21. Konkretnije (izguglala): reč je o kolačima od azuki paste koja se pravi od azuki pasulja. I setila sam se da sam jedan od tih kolača i jela - kineski Mooncake sa slanim pačjim žumancetom u sredini. E to je već izazov za evropsko nepce, iako smo dobili to kao velikodušan poklon od Mikijevog kolege - Kineza (veoma skupi kolači) nisam se naterala da ih sve pojedem.

    ReplyDelete
  22. Stvarno ima ukus kao kesten? Aaaah, vec se veselim omiljenoj poslastici. Odrasla sam na kesten pireu :)
    Ali, tesko ga se nalazi, do pre par godina, nikako (u Srbiji)!
    A kuhani kesten... muka prava, skuhati ga, odvojiti jestivi deo. Ukratko, hvala Ti do neba za ovaj recept!

    ReplyDelete