Monday, May 03, 2010

Taljatele sa kupusom


Ovo su zapravo flekice sa kupusom, samo su flekice malo porasle i izduzile se, pa su, kao, otmenije :) Nisam ih spremala ranije, mada znam da je starijim generacijama ovo jelo bilo deo svakodnevice. Izdašno, zasitno, jeftino.

Običan, svež kupus postaje jedna super ukusna biljka kad se dobro uprži i začini. U prosečnim srpskim prehrambenim navikama kupus se nalazi najčešće u obliku sarme od kiselog kupusa, kuvanog slatkog kupusa, ili kupus salate. Osim eventualno za podvarak, kupus se maltene nikad ne prži. Ukus prženog svežeg kupusa je nešto što vredi probati. Dadetova pečena sarma je dobra za tu probu. A i ovome me je naučio moj drug Dade, i jelo je sasvim korektno. Zahvaljujem :)

Sastojci:
1 manja glavica kupusa, oko 800 g
250 g taljatela ili druge testenine
ulje
so
biber
šećer

Postupak:
1. U veću šerpu sipati ulja da prekrije dno 1 cm. Kupus iseći na rezance i staviti da se dinsta. Sve vreme dinsatati na najjačoj vatri. Ispočetka promešati povremeno, kasnije na svaka dva minuta. Kupus treba da padne na zapreminu otprilike da pokrije dno, da postane potpuno mek a boja da bude zlatno braon. Onda dodati dve ravne kašičice soli, pola kašičice bibera, i dve kašičice šećera.
2. Paralelno skuvati testeninu u dosta slane vode. Testeninu procediti, pa pomešati sa kupusom.

Recept za štampu


Tagliatelle with Fried Cabbage

Ingredients:
1 small cabbage (800 g)
250 tagliatelle or other pasta shapes
oil
salt
ground pepper
sugar

Directions:
1. Pour some oil in a big pot, to cover it's bottom 1 cm in depth. Cut the cabbage into thin strips, then saute over highest heat. Stir from time to time. Cabbage should become completely soft and reduced in volume on just enough to cover the bottom of the pot, and it should have nice golden brown color. Add two flat teaspoons of salt, 1/2 teaspoon of ground pepper and 2 teaspoons of sugar. Cook for few more minutes.
2. Cook the pasta, separately, drain, then mix with cabbage.

komentara: 18

  1. Moja mama je ovo cesto pravila, doduse ne bas sa toliko uprzenim kupusom ali to je to... I sa obzirom da sam kupus omrzla ovo jelo mi je o.k. :)
    Lepe su ti slikice ;)

    ReplyDelete
  2. Ma, obožavam krpice sa zeljem i već se dugo spremam spremiti ih za blog i posvetiti mami svojih davnih prijatelja jer je radila najbolje krpice na svijetu. Nadam se da neću objaviti post kada i sve druge - čini mi se kao da smo stalno na nekoj telapatski istoj valnoj dužini i razmišljamo o isti ili jako sličnim jelima. Ova tvoja varijanta podsjeća nas da se isto jelo može napraviti na razne načine, a da ostane jednako primamljivo i fino.

    ReplyDelete
  3. flekice s kupusom i puno papra... nema boljeg! :))

    ReplyDelete
  4. Delim Josipino mišljenje da nema boljeg. Flekice s kupusom su nešto što mogu da jedem dok ne crknem.

    ReplyDelete
  5. ja nikad nisam niti vidjela a kamo probala krpice sa zeljem. cula sam za njih ali sam ih nekako drukcije zamisljala - u mojoj je glavi zelje bilo jos zeleno i zbog toga sam se pitala cemu toliko spominjanje tog jela. sad kad vidim kako to slasno izgleda sutra cu ga praviti sebi za veceru.:)

    ReplyDelete
  6. Na pola pisanja komentara mi je pred jedno sat vremena riknuo Internet, a taman sam se raspisala :)
    Uglavnom, poanta, konačno netko tko je shvatio kako se spremaju krpice sa zeljem :)
    Definitivno i obavezno šećer, u mojoj varijanti se šećer karamelizira na masti, pa se onda na to bace krpice da zažute i pokupe taj i takav karamel i onda se puste da eventualna tekućina do kraja ispari, sole i naravno papre. I to je onda mrak!
    I napravio je za moj pojam herezu, onaj tko u to stavi crvenu papriku :)
    Odlično ti izgledaju ovako staljatirane ;))

    ReplyDelete
  7. Super izgleda, super je recept ! Nisam do sada sama radila krpice sa zeljem iako sam ih više puta probala, a vjerujem da ću ih sada i sama napraviti.

    ReplyDelete
  8. Vrlo često i sada napravim, ali samo za sebe. Mojima se ne sviđa a ja sam se na ovome odgojila, s tim što su krpice ili rezanci bili uvijek domaći od domaćih jaja! Uh:)))

    ReplyDelete
  9. Čao Majo,

    pošto si upotrebila izraz "jelo je korektno", verujem da ti u tom prvom isprobavanju baš i nije ostavilo neki utisak. No tvoja iskrenost je u svakom slučaju osveženje :)

    Pošto se radi o jelu koje iziskuje baš dosta šećera, može se desiti da je veličina tvoje i moje kašičice različita, a to je i inače problem kod recepata gde je mera "kašika". Sasvim je moguće doduše i nešto drugo. U najboljoj nameri da ti olakšam život oko dugotrajnog prženja kupusa, rekao sam da staviš šećer na kraju. Ume kupus pred kraj prženja i sam da zagoreva, a sa šećerom je to stalnao prisutna želja kupusa - da zagori. Zato ja šećer stavim na kraju, a vidim da Tadeja već na početku karamelizuje šećer. Pošto se Tadeja i ja očito apsolutno slažemo oko uloge šećera u ovom jelu, siguran sam da Tadeja ima razlog što ga prvo karamelizuje, a tek onda ubacuje kupus. Super si Tadeja, probaću tvoj način prvom prilikom, ali ako si ti ikad probala flekice sa kupusom pravljene ovako, budi dobra i reci mi ima li razlike. Ako nisi, obećvam ja ću isprobati i reći i tebi i Maji.

    Žurim pa ne smem dalje da se upuštam u temu. Sve vas pozdravljam.

    ReplyDelete
  10. @Dade, možda sam ja zakonitosti kuhanja pogrešno shvatila od početka, ali......... :)
    Imaš vruću mast i imaš šećer koji je kad ga na toj masti karameliziraš tek vruć. I baciš na to zelje ilitiga kupus. I on uhvati taj karamel i od vrućine, približno ista stvar kao i kod mesa zatvori pore. Tko voli da mu je zelje masno i sfufljano, ovo nije način. Tko voli da mu ostane pomalo hruskavo i mokro, ovo je idealno, jer nakon što je zelje pokupilo karamel i masnoću, ne treba ga se još dugo mučiti. Ono je i sirovo jestivo, ovo je tek toliko da nema tek po sirovom, a da još uvijek zadrži prilično čvrstoće. Papar i dobre krpice i to je fenomenalno. Svako dulje mučenje kupusa kad su krpice sa zeljem u pitanju, a imala sam prilike frktati nosom na razne, je mučenje zelja i nema nikakve veze s krpicama sa zeljem.
    Ja šećer karameliziram na masti i kad radim Szekeli gulaš, ali onda dolazi i paprika i rajčica i meso pušta sok i ovdje se kupus dulje kuha, jer nam je želja dobiti umak, a šećer je u svrhu pripitomljavanja kiselosti zelja i rajčice.
    Kod krpica je ideja da zelje ostane pomalo hruskavo i da mu se naglasi njegova prirodna slatkoća, a ne da dobijemo zelje pekmez s tijestom. :)

    ReplyDelete
  11. Pa, Dade, da se ne lazemo, nisam bas pala u nesvest :) Ali recimo da sam sasvim prijatno iznenadjena da kupus moze imati takav ukus i da se svakako nece zavrsiti na jednoj iteraciji. Drugi put cu biti smelija sa kolicinama zacina, sad sam iz predostroznosti stavila manje (manje od ovoga sto pise u receptu, pa sam prilikom jela dodavala :) U svakom slucaju, zahvalna sam ti za ovu lekciju, mozes slobodno da me naucis jos necem ovako jednostavnom a lepom :)

    Tadeja, ni to tvoje mi ne zvuci lose, ali ovo definitivno nije to. Ovde je kupus uprzen skroz, nema nista da krcka. I - dobro je :)

    ReplyDelete
  12. Jbg.:)kad volim tvrdo i da krcka ;))
    Ne sumnjam ni trunku u to da je po Dadinom receptu bilo ukusno, uopće ne sumnjam u njegovo znanje i iskustvo kad je kuhinja u pitanju. Ono oko čega se evenutalno možemo razići su ukusi kad su pojedina jela u pitanju.

    ReplyDelete
  13. jako volim krpice sa zeljem, to jelo je mama uvijek pripremala, a danas znam i ja to pripremiti s vremena na vrijeme, jedino dodam na kraju malo maslinovog i puno parmezana pa nastane praktički novo jelo :)))

    ReplyDelete
  14. Bravo Tadeja. Drago mi je da si ozdravila, i vidim da si ponovo u formi. Odgovorila si mi na pitanje, mada je ludost pitati bilo koga šta je bolje. Opisala si mi tačno šta kako i koliko, dala mi suštinsku razliku između ta dva načina...a koje je bolje...kakve to veze ima? Da sad napravimo anketu bio bi verovatno odnos 50:50.

    Pošto se apsolutno slažemo u vezi hruskavog ukusa kupusa (mrzim raskuvan kupus)u stvari ja svo povrće, stavljam pred kraj. Mesu treba 2h i ja mu dam tih 2h, povrće bi se samo upropastilo, raskuvalo i to nije onda čorba. Može za krem čorbu, i za gulaš može, ali pravu teleću čorbu ja pravim sa tek omeklim povrčem. I dobra je.

    No, da se ja vratim kupusu. Od kako me je Maja naučila da razvlačim kore za burek, mogu ti reći da me jedno vreme uhvatilo ludilo pa sam pravio burek svaki dan. Pravio sam burek i sa ajvarom :))) opet Majina opičena ideja, a meni se učinilo da bi moglo biti jako dobro. Pošto volim ajvar (debelo) da namažem na parče hleba, ovo sa burekom mi je delovalo sasvim prihvatljivo. I bih u pravu. Fenomenalno je. E sad konačno dolazimo i do kupusa. Pravio ja jedan dan flekice sa kupusom, pa ostalo kupusa poprilično. Nisam spomenuo da sam megaloman kad kuvam. Jesam. E ostao kupus, i ja odmah iskoristim priliku, za doručak ću si napraviti burek sa ovim uprženim, ljutim i sladunjavim kupusom. I bi tako. I bi fenomenalno ponovo.

    Problem nije u ukusu, nego u količini. Ova vrsta kupusa je koncentrat. Šaka kupusa od jedne glavice, a začinjeno sa 2 kršičice soli i šećera...pa još mnogo bibera. Flekicama ne smeta, jer su po prirodi neutralne i fali im nekakav konkretan ukus. U burek doziraš toliko kupusa kolko bi stavio mesa.

    Ali ja bih da napravim kanelone punjene kupusom (baš tim ljuto sladunjavim) a znam da će tolika količina kupusa (kanelone imaju šuplinu, možeć auto parkirati) biti previše, i to će na kraju biti grozno jako. Morao bih hleb jesti sa kanelonama... a to stvarno ne bi bilo u redu.

    Verovatno naslučuješ kakva mi se ideja vrti po glavi. Tvoj kupus je dovoljno sočan, da će i kanelone imati od čega da kradu vodu i da se kuvaju, a i njegov volumen je bar 5 puta veći jer nije upržen. Prvom prilikom ću probati tu varijaciju, i naravno podeliti iskustvo sa svima vama.





    Zato ću tvoj način spremanja sigurno isprobati i napraviti jeno jelo koje bih baš voleo da isprobam a znam da sa mojim načinom pripreme kupusa to neče valjati.

    ReplyDelete
  15. Ja vrlo cesto pravim slicno jelo, made ja volim da koristim tostiranu orzo testeninu. Vrlo jednostavno, vrlo ukusno, a i jeftino! Odlican ti je recept!

    ReplyDelete
  16. Izgleda bas jednostavno. Nikad nisam jela ovo, moracu da probam uskoro :)

    Nego, prosli put kad sam komentarisala na neko tvoje jelo, rekla sam ti koliko jela sam probala sa tvoga bloga i kako me to inspirise da pocnem svoj blog. E, danas sam postovala svoj prvi post, i jedva cekam da se pridruzim kuvarigricama.

    www.piruniozica.com

    Pozdrav,
    Nela

    ReplyDelete
  17. This is one my husband favorite dish, and I do like too.

    ReplyDelete