Friday, July 24, 2009

Tortilje


Na Coolinariki sam videla recept za domaće tortilje sa kvascem by Nale, i puno pozitivnih komentara, pa reših i ja da ih napravim.

Testo je jako lepo, ja sam baš zadovoljna kako je ispalo. Vruća voda prilikom mešenja dizanog testa je meni novitet. Uvek sam mislila da se sme raditi samo sa umereno toplom vodom zbog "pregorevanja" kvasca. Medjutim, sipala sam baš vrelu vodu kako je Nale napisala, i sa testom se fino radilo, malo se ohladilo od brašna a opet ostalo prilično toplo. Od znatne količine masnoće testo je glatko, ne lepi se, stvarno je lako za rad. I kvasac je preživeo šurenje vrućom vodom i jako brzo udvostručio zapreminu testa.


Što se tiče pečenja, teško je drugom objasniti kako i koliko da peče tortilje, važno je da stvar prilagodite svom šporetu a jedino pravilo da ih pečete na slaboj vatri i kratko, da ostanu što svetlije. Onda su savitljive i meke, u suprotnom postaju krte i krute. Ispečenu tortilju treba održavati toplom, opet zbog savitljivosti. Ja sam ih redjala u šerpu, držala poklopljene i tek nakon što sam ispekla svih 20 komada počela da ih trošim. Čini mi se da su još lepše bile tada nego direktno sa tiganja, jer su se poslagane jadna na drugu fino medjusobno grejale. Pribojavala sam se neke vlage tj. kondenzacije u šerpi, medjutim, nije je bilo.


Odlična fora kod ovih tortilja je što su se pokazale super i kao odmrznute. Pošto sam 12-13 komada zamrzla, posle nekoliko dana sam probala odmrzavanje na dva načina. Prvi, na ringli i drugi, u rerni.

Na ringli: tortilju direktno iz zamrzivača spustiti na kermičku ploču šporeta, a ringlu uključiti na najslabije, 1 od 6 kod mene. Kad se tortilja smlači sa jedne, okrenuti je na drugu stranu, par minuta. Kako se zagreva ona se opušta, važno je da je vatra tiha i da se ne dozvoli drugo pečenje nego samo podgrevanje. Ako šporet nije sa keramičkom pločom, potpuno isto se tortilje mogu podgrejati na suvom teflonskom tiganju, probala sam i tako.

U rerni: gomilicu od 10-ak tortilja sam stavila u kesu za pečenje mesa, onu što izgleda kao celofan, umotala, i stavila u mlaku rernu. To mlako je bilo nekih 75°C. I ostavila da se tortilje tako lagano otapaju i ugreju, treblo im je vremena, minimum pola sata a verovatno i više. Prilikom prve provere spoljne tortilje su mi delovale toplo, ali one iz sredine gomile još nisu bile meke, pa sam ih ostavila još. Ovakvo podgrevanje nije baš brzo, ali su mi ruke slobodne za nešto drugo plus mogu da iznesem veću količinu tortilja odjednom.

Punjenje - po želji. Prvi put sam napravila namaz od tri vrste sira, svežeg, topljenog i dimljenog. Drugi put sam stavila jaje na oko u tortilju, posolila i preklopila, i to je bilo mnogo dobro! Poslednji put smo ih jeli sa fantastičnim namazom od plavog patlidžana (recept u sledećem postu).

Veeeliko hvala Nataši - Naletu za recept i savete oko odmrzavanja. Njen recept možete videti ovde, a sledi moj zapis prebačen u grame i mililitre, jer mi je tako praktičnije.


Sastojci:
1 kocka kvasca (40 g)
125 ml toplog mleka
1 kašičica šećera
500 g mekog brašna
500 g oštrog brašna
1.5-2 kašičice soli
250 ml maslinovog ulja
250 ml vrele vode

Postupak:
1. U šolji pomešati kvasac sa toplim mlekom i kašičicom šećera, razmutiti. Ostaviti da napuni šolju. Staviti vodu da se greje.
2. U vanglu staviti obe vrste brašna i so, dodati aktiviran kvasac i maslinovo ulje, malo promešati koliko da tečnosti pokupe brašno. Naliti 250 ml vrele vode i varjačom sve izmešati, pa nastaviti mešenje rukom. Mesiti pet minuta, da se dobije kompaktno glatko testo, pa ostaviti da narasta i udvostruči se.
3. Premesiti, podeliti na dva dela. Od svakog dela napravitii 10 loptica. Lopticu rastanjiti oklagijom na brašnjavoj podlozi, pa peći na suvom teflonskom tiganju na jako tihoj vatri (1/3 snage, ili manje), kratko sa svake strane. Ako tortilja dobije crne tačkice vatra je prejaka.
4. Pečene tortilje slagati u šerpu, obavezno držati poklopljene. Filovati i služiti tople.
5. Ako se stavljaju u zamrzivač, tortilje pakovati po 10-ak komada u kesu, ostaviti da se ohlade, pa prebaciti u zamrzvač. Otapati ih pojedinačno, na teflonu na jako slaboj vatri, ili zajedno, u mlakoj rerni umotane u kesu za pečenje da se ne bi osušile (min. 30-45 minuta na oko 75°C).

Isprobala Sanja sa bloga Kuvanje i kuzinavanje.

Tortillas

Ingredients:
40 g fresh yeast
125 ml warm milk
1 tsp sugar
500 g cake flour
500 g flour
1.5-2 tsp salt
250 ml olive oil
250 ml hot water

Directions:
1. Mix yeast, sugar and milk in a cup. Set aside until it fills a cup. Heat the water.
2. Mix flour with salt, add the yeast and the oil. Stir a little, just for the liquid to absorb some flour. Add 250 ml of boiling water and stir using a wooden spoon, then kneed it by hands for five minutes, or until dough becomes smooth. Cover, and let double in size.
3. Re-kneed, divide into two parts. Divide each part into 10 balls. Flat the ball on floured surface using rolling pin. Dry fry on a teflon pan over very low heat (1/3 of max) for short time on both sides. If tortilla starts to get black spots, the heat is too high. Tortilla should remain soft and very light in colour.
4. Place tortillas in a covered pot to keep them warm. Fill and serve.
5. If you want to freeze them, make 10 pieces stacks and place them in plastic bags, after you cooled them completely. To defrost a few, take them to teflon pan over low heat. To defrost a bunch, place them in oven-bag and heat in the oven for at least 30-45 minutes on 75°C.

komentara: 14

  1. Rekla bih da je genijalan recept,verujem da su bolje od kupovnih!

    ReplyDelete
  2. Izgledaju mi stvarno super, i već sam puno puta razmišljala da radim sama. Ali kod nas ima jedan gospodin koji se bavi samo proizvodnjom tortilja , i to vrlo uspješno :) Tortilje su mu uvijek svježe i fine i zapravo toliko jeftine, da uvijek nekako završim na tima

    ReplyDelete
  3. Odlično su ti ispale. Ja stalno planiram, ali nikako da ih pokušam sama napraviti.

    ReplyDelete
  4. i ja sam radilanatašine tortilje i oduševila se! prije nego sam otkrila taj recept isprobala sam tri različita recepta i s niti jednim nisam bila zadovoljna...ovo su definitivno najbolje domaće tortilje...ispale su ti fenomenalno! :)

    ReplyDelete
  5. jako lijepo!:)
    bas cu ih jednom napraviti.:)

    ReplyDelete
  6. Savrseno, nisam znala da se mogu zamrznuti pa opet koristiti. To ce meni jako dobro doci.

    ReplyDelete
  7. Krasne su ti tortilje. Još kad napišeš neki receptić za punjenje, eto mene da ih isprobam. :))) Vidim da si si i ti dala truda i pišeš dvojezično. Svaka čast. Ja za to stvarno nemam vremena, ali da bih se voljela time pozabaviti, i bih! No jednog dana možda...kad odem u mirovinu...za 20-ak godina...hehehehe!

    ReplyDelete
  8. Super ti izgledaju tako tanko i divno. Obožavam tortilje

    ReplyDelete
  9. super su ti ispale... i ja sve planiram da ih napravim po Naletovom receptu ali nikako...

    ReplyDelete
  10. Savrseno su ispale!

    ReplyDelete
  11. Cao Majo,
    Pravim ih, ne znam po koji put, po ovom receptu. Odlicne su! Jedemo ih tog dana, budu i u frizideru, zamrzavam ih... Odlicno podnose sve!!! Hvala i tebi i Naletu! Pozdrav!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hvala, drago mi je da si zadovoljna receptom!
      Ja ih baš dugo nisam pravila, mogla bih da se prisetim...
      Pozdrav!

      Delete
  12. A jel moze umesto svezeg da se stavi suvi (instant) kvasac?

    ReplyDelete