Saturday, August 05, 2017

Spanać


Varivo od spanaća pripremljeno na klasičan način podrazumeva zapršku sa belim lukom i mleko, koje će ublažiti prirodnu gorčinu spanaća.
Iz nepoznatog razloga, spanać ne spremam baš često. A volim da ga jedem, nije da izbegavam zbog ukusa, nemam traume iz detinjstva.

Deca ranije nisu volela spanać, mada koliko ga "često" pravim, nisu ni imali baš mnogo prilika da ga zavole. Sad jedu, nije baš otimačina, ali dobro... :)

Razmišljam - što se onda dešava da prođe cela godina, a ja ne napravim spanać ni jednom? Možda je razlog praktične prirode? Treba oprati šumu lišća, da bi svako od ukućana dobio po par kašika gotovog spanaća, a i samo od spanaća se najesti nećemo, treba dodati neko prženo jaje ili, još bolje, neku dobru kobasicu (preporuka za sveže, prodimljene, mesara Gozba). U ovom drugom slučaju mi ne gine dimljenje kuhinje i sebe, plus ribanje pločica nakon ručka, možda spanać jadan zapravo trpi zbog kobaja, a to ni ne zna! ;)

Ili je moguće da podsvesno izbegavam pravljenje spanaća jer se ne isplati kuvati veću količinu sa motivm "da imamo za par dana", pošto ga ne bi trebalo podgrevati, tako bar svi kažu.

Kad se ipak nakanim da ga spremim, to uvek biva ovako - sa belim lukom, na zapršci i razređen mlekom. Jednom prilikom sam jela spanać bez mleka i bio mi je suviše gorak, ovako mi je draži. Gorčina se može ublažiti i tako što ćete spanać servirati uz kiselo mleko ili pavlaku. Neka mlečna komponenta treba da je prisutna u nezanemarljivoj količini, to je sva suština za "gašenje" goričine.

Prijatno!


Spanać
recept za štampu

Sastojci:
1 kg spanaća
3-4 čena belog luka
3 kašike ulja
kockica putera, oko 30 g
2 pune kašike brašna
oko 2-3 dl mleka
so

Postupak:
1. Spanać oprati i staviti u veliku šerpu. Doliti sasvim malo vode, otprilike 1 dl pa uključiti ringlu. Kuvati uz mešanje dok sav spanać ne padne na dno i postane tamnozelen i mekan (oko 10 minuta). Kad se malo ohladi, rešetkastom kašikom vaditi spanać i ocediti ga, pa ga na dasci, iz više puta, iseckati što sitnije.


2. Beli luk iseckati sitno. U dubljem tiganju istopiti puter na ulju, dodati brašno i beli luk, pržiti minut-dva uz stalno mešanje da brašno ne zagori. Zaprška treba da ostane svetla. Na to sipati iseckan spanać i dobro izmešati, pa dolivati mleko u par navrata, do željene gustine, sve vreme mešajući. Na kraju posoliti po ukusu.



3. Servirati uz jaje prženo "na oko" ili dobru roštiljsku kobasicu, ili samo uz pavlaku i svež hleb.

p.s.
Ovaj post je inicijalno objavljen jula 2009. godine, pa osvežen slikama pripreme 2013. godine. Avgusta 2017. post je dopunjen i re-objavljen.

Recept je isprobala Selma u okviru igre FBI rukavice.

Spinach

Ingredients:
1 kg fresh spinach leaves
3-4 garlic cloves
3 tbsp oil
a piece of butter, ~30g
2 tbsp flour
2-3 dl milk
salt

Instructions:
1. Wash the spinach and place it in a big pot. Add 1 dl of water and a teaspoon of salt then turn on the heat. Cook and stir for about 10-15 minutes, or until spinach becomes soft and dark green. Let it cool a little, then drain and cut finely.
2. Use wide pot to melt butter on the oil. Add the flour and finely chopped garlic, fry for a few minutes stirring continuously, it should remain light in color. Stir in spinach and mix well. Pour enough milk to get desired thickness, stirring continuously.


komentara: 21

  1. Ja sam imala fazu kad sam bila dijete kad sam jela samo krumpir i meso.. Mama je dobivala slomove živaca i još dan danas govori da joj je bilo muka od te kombinacije. Danas, meso i krumpir jedva trošim. Glavno da ima povrća , na sve načine :)

    ReplyDelete
  2. Meni u ovakvoj kombinaciji treba krumpir, koji mi "pomaže" da pojedm i špinat:)

    ReplyDelete
  3. Obozavam spinat na ovaj nacin!!!!

    ReplyDelete
  4. Ja volim spinat na leso ili svjeze na salatu.

    ReplyDelete
  5. ufff, ja bi ovakav špinat mogla svaki dan...obožavam ga! :) radim ga vrlo slično, samo dio mlijeka zamijenim kiselim vrhnjem...bude kremastije :)

    ReplyDelete
  6. obozavam ga na taj nacin, prefino!

    ReplyDelete
  7. Slično ga i ja radim. I obožavam ga!

    ReplyDelete
  8. Ovo prekrasno izgleda, baš super, iako ja volim ipak više blitvu :)
    Sjećam se da bi mi sin kad je u vrtiću za ručak imao špinat govorio da su papali pišnat to mi je bilo ful smiješno..

    ReplyDelete
  9. Jaooo, pišnat :)))))

    Danas ja malcu perem ruke a on me gura, hoće sam, i kaže "Mama, daj meni taj sampun!" :)))) To je izvedeno od sapun+šampon :))))

    ReplyDelete
  10. Bas tako, veliki vole spinat, mali ne. Ja spinat ublazim vrhnjem za kuhanje umjesto mlijekom, a umjesto sa krumpir-pireom i jajetom "na oko" (kako se obicno kod nas servira), serviram kao skandinavci: varivo od spinata na dno tanjura, gore riba i par krumpira (najcesce je to mladi krumpir ili obicni kuhani krumpir preliven maslacom); tako s ribom i krumpirom, klinci postruzu i spinat

    Hvala za recept
    Jasmina

    ReplyDelete
  11. obozavam ovakav spanac sa jajetom na oko... mmmmm....

    ReplyDelete
  12. Poštovana!
    Vezano za špinatić, probajte brašno zamjeniti krušnim mrvicama a mlijeko vrhnjem za kuhanje.
    Lijepi pozdrav od Alme iz Rijeke!

    ReplyDelete
  13. Najviše volim ovaj način, provereno najbolji recept.

    ReplyDelete
  14. Tako listajuci tvoj blog dodjem do ovog recepta i setim se da moja mama slicno pravi spanac. Za mene je spanac neprevazidjen u sketu tj. kapami, ali posto sumnjam da bi moj sin probao sketo napravim ovako. Pojeo par kasika, dokaz da dece ne znaju sta je dobro, jer je ovako sjajno!

    ReplyDelete
  15. Ja ovako pravim i blitvu i to u zadnje vrijeme mnogo cesce nego spanac. Blitva se mnogo lakse i brze spremi a ukus je odlican. Meni je ovo odlican prilog uz fasirane snicle mada i kobasice fino idi uz sve a sa jajetom nisam nikad probala.

    ReplyDelete
  16. Ja sam prestala da barim spanać. Stavljam ga direktno na mešavinu putera i maslinovog ulja. Prvo beli luk da pusti aromu u masnoću, onda spanać i na kraju začinim kiselom ili slatkom pavlakom. Ako je mnogo saftan onda stavim kašičicu gustina. So i biber i njam, njam.
    P.S. Kobasice obavezno idu na probu:-)

    ReplyDelete
  17. Odlično spremljen spanać i sa ovom kobasicom veoma ukusan ručak

    ReplyDelete
  18. Krenem da vidim sta to Maja lepo sprema, ugledam sliku i rek'o gle kobasice koje lice na one koje juce kupih u Gozbi. Kad ono bas te :) . Inace sto se tice ciscenja kuhinje i ostalog, ja ih kupim i ostavim da mi ispeku na rostilju ... samo pokupim gotove. Ko ce po ovoj vrucini da se petlja sa tim.

    Pozdrav
    Tanja

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha, oštro oko :)
      Zgodno je to sa pečenjem u mesari, ako ti je mesara blizu...
      Pozdrav!

      Delete
  19. Ja ga spremam po receptuu iz maminog velikog narodnog kuvara (starog oko 50 god)gde pored belog još ide malo crnog luka...a oba narendam na najsitnijoj rendi, tako da se u pireu ne vide...

    ReplyDelete