Blogger Widgets
                   

Tuesday, May 12, 2009

Pita od prosa


Pita od prosa je Maslinkin specijalitet. Bila je, izmedju ostalog, poslužena u Koprivnici, na Cool okupljanju povodom 50 godina Podravke, i pokupila je sve pohvale. Bila sam tamo, probala sam je, i na prvi zalogaj sam znala da ovu pitu pod hitno moram da uselim u moju kuhinju.


proso

Proso je za mene nova namirnica. Malene žute loptice, nešto veće od zrna susama. Prvo što je trebalo je da očistim proso. Jesam ja kupila oljušćena zrna ali tu i tamo ima i neoljušćenih, i pokoja crna mrvica. Jurenje tih mini kuglica u potrazi za uljezima mi se učinilo kao odličan trening za buduce neurohirurge ili neko slično zanimanje, a meni je samo podiglo nervozu jer nakon dvocifrenog broja minuta nisam ni trećinu (od skromnih 300g!) prosa očistila. Možda sam ipak malo predoslovno shvatila zadatak čišćenja, biće da je to problem.

Očišćena zrnca je trebalo samleti. Moja seckalica u kojoj inače meljem orahe, lešnike i slično nije mogla ni da pomisli da samelje proso. Samo ga je bacala gore-dole, kao loptice u bubnju za Loto. Zujim ja minut-dva, a u seckalici zrnevlje ostalo celo. Samo dole, u samom dnu i to u debljini od 1-2 mm, se napravilo to nešto što liči na brašno. Nema ni jedna cela kašika da se nahvata. Ne bih samlela na ovaj način proso još tri dana! Definitivno moja seckalica nije dobra za ovu namenu. Probala sam i da usitnim proso u avanu, ali i to se pokazalo kao totalno zaludan posao.

pokušaji mlevenja prosa

Potopila sam 300 g prosa sa 3 dl vode. Ostavila jedan sat, možda i duže. Posle sam odlila ali sačuvala tu vodu, pa štap-mikserom sa lakocom samlela proso u kašu, i vratila odlivenu vodu. I dalje po receptu - dodala zeleniš i ulje, izmešala, razlila, ispekla.


Mnogo ukusna pita. Mnogo. Pravila sam je već par puta. Na oko podseća na neku proju, na nešto kukuruzno. Interesantno mi je kako je fina iako nema u sebi ni sira, ni jaja, ni nekih drugih dodataka. Proso, blitva i praziluk. Neverovatno.

Maslinka, hvala za divan recept, i uopšte za "otkrivanje" prosa kao namirnice!



Update, jun/2009:
Prilažem ovaj post kao ulaznicu za FBI rukavice gde istražujemo Maslinkin blog.

Sastojci:
300 g prosa
300 ml vode
3 veze blitve (oko 350 g, pre čišćenja)
1 veći praziluk (oko 200 g)
50 ml + 3 kašike maslinovog ulja
so
3 kašike prepečenog susama

Postupak:
1. Proso očistiti od neoljuštenih zrna i nečistoća pa preliti vodom. Ostaviti jedan sat da se namoči. Nakon tog vremena ocediti vodu i sačuvati je, a namočen proso štap-mikserom samleti u kašu. Vratiti odlivenu vodu, dodati 50 ml maslinovog ulja i ravnu kašičicu soli.
2. Blitvu oprati, iseći drške i sredinu, pa lišće blanširati (može i u mikrotalasnoj, 4-5 minuta na 600 W, poklopljeno). Iseckati i dodati u proso.
3. Na 3 kašike maslinovog ulja izdinstati praziluk sa pola kašičise soli. Dodati u proso.
4. Sve izmešati, prebaciti u manji četvrtasti pleh, staviti da se peče na maksimalnoj temperaturi. Posle 5 minuta izvaditi i posuti prepečenim susamom, pa vratiti da se peče još 20-25 minuta na malo nižoj temperaturi, 180-200°C.
5. Pečenu pitu ostaviti 15 minuta da se ohladi pa seći na kocke. Poslužiti uz pivo, ukusi se odlično slažu!

Proso Millet Pie
adapted from Maslinka

Ingredients:
300 g proso millet seeds
300 ml water
350 g chard leaves
1 medium size leek, about 200 g, finely chopped
50 ml + 3 tbsp olive oil
salt
3 tbsp toasted sesame seeds

Directions:
1. Pour water over proso millet and leave for an hour. Drain it, but keep the water. Blend softened proso millet in mini chopper or using hand-mixer, add water back. Add 50 ml of olive oil and a teaspoon of salt.
2. Wash chard, remove the middle stem, then blanche the leaves or microwave them in a covered glass bowl for about 4-5 minutes at 600W. Cut, stir into proso millet.
3. Saute leek with 1/2 tsp of salt on 3 tbsp olive oil for a few minutes. Add to proso millet and chard, mix well.
4. Pour batter in a small square pan, bake for 5 minutes in oven preheated to the maximum temperature. Take it out, spread with toasted sesame seeds then bake for another 20-25 minutes on 180-200°C.
5. Let it cool for 15 minutes, then cut into squares. Serve with beer, the two taste so complementary :)

15 komentara

  1. Cekam ovaj post vec nedelju dana... Znala sam da ces ga tako lepo i duhovito napisati... slike su ti predivne i neverovatno mi je drago da ti se pita svidela a proso uselio u kucu :)))
    I da, i ja sam prvo krenula da meljem u takvoj seckalici i onda shvatila da moram uzeti jedan drugi mlin koji imam jer sa seckalicom nije bilo sanse :))))

    ReplyDelete
  2. I ja planiram da pravim ovu pitu, svima pricam kako je dobra :)

    Cekam da odem u Grocku pa da naberem koprivu, bas me zanima kako ce s njom da bude.

    ReplyDelete
  3. Samo da nadjem kako se proso kaze na njemackom, pa pravim i ja:)

    ReplyDelete
  4. Pa to je Hirse...e pa onda...

    ReplyDelete
  5. E pa ovu pitu svakako moram probati! Kupujem proso što prije!

    ReplyDelete
  6. fotke i pita su fenomenalne! ja već imam spreman proso doma i samo čekam pogodan trenutak da napravim ovu pitu...oduševil me :)

    ReplyDelete
  7. izuzetno zanimljivo i lijepo =) a kladim se da je i prefino

    ReplyDelete
  8. Prekrasno!!!
    Pročitaj kod mene zadnji post :)

    ReplyDelete
  9. i ja planiram napraviti ovu pitu :DD, iako je nisam probala vjerujem da je savršena, a što se tiče prosa, imam sličan problem, probala sam samljeti rižu sa štapnim mikserom da dobijem rižino brašno, djelomično je uspjelo samljeti jedan dio, drugi dio ne, pa sam uzela cjedilo i prosijala mljevenu rižu tako da sam dobila bar malo brašna...:D..fotke su ti skroz naskroz prekrasne sa ovim komadima pite..:)

    ReplyDelete
  10. This looks interesting. Any chance you could translate your recipe to English?

    ReplyDelete
  11. Nicole, I'll try. Come by in next few days.

    ReplyDelete
  12. upravo je u rerni... vec mirise fenomenalno!!! :))

    ReplyDelete
  13. ovo je meni isto otkrovenje, isto sam stapnim mikserom mlela i bilo je dobro, a evo jutros nisam imala vremena da cekam da se netopi pa evo pecem sa kuglicama, sa malo vise vode, videcemo kako ce ispasti, ali ukus je toliko dobar, da ja mogu celu tepsiju da pojedem. Nadam se da mi nece biti suvo zbog zrnaca, jer sam jednom pravila slatku varijantu sa jabukama i osetila su se zrnca pod zubima

    ReplyDelete